Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úřad kritizuje dotace na vlaky Českých drah. Jsou bez kontroly, tvrdí

  7:16aktualizováno  12:27
Nejvyšší kontrolní úřad kritizuje ministerstvo dopravy za to, že nijak nepokročilo v soutěžích na provoz rychlíků a nezjišťuje, zda jsou peníze pro České dráhy skutečně oprávněné. Vyplývá to z kontrolního závěru, který úřad v pondělí zveřejnil. Ministerstvo zdržení při otevírání trhu připustilo, odmítlo ale, že by liberalizaci osobní dopravy bránilo.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kontroloři v materiálu kritizují, že za peníze státu klesá objem objednaných vlaků, od roku 2010 to bylo o 12,5 procenta. Ztráta na každý ujetý kilometr stoupla o 12,7 % na 123,7 Kč v roce 2014.

NKÚ je další organizací, která chce, aby se provoz dálkových vlaků na české železnici za peníze daňových poplatníků soutěžil. Podle úřadu by otevření trhu snížilo množství peněz, které by stát vyplácel dopravcům na kompenzaci ztrát z provozu vlakových linek.

To ukázaly už některé soutěže, které byly v minulosti zrušené. Zatím poslední pokus byl vysoutěžit linku Plzeň - Most, soutěž ale zrušil antimonopolní úřad. Ministerstvo dopravy ale zřejmě rozhodnutí obejde a zakázku zadá přímo vítězi soutěže, společnosti GW Train Regio.

Podle vládou schváleného plánu z roku 2011 měla být do prosince 2015 vysoutěžena už čtvrtina linek. „Důvodem bylo zejména to, že minimálně od roku 2011 nedokázalo vyřešit opakující se problémy mezi objednatelem, Českými drahami a potenciálními uchazeči o uzavření smlouvy o závazku veřejné služby v nabídkových řízeních,“ uvedl NKÚ ve své zprávě.

Ministerstvo souhlasí, že otvírání trhu nepostupovalo tak rychle, jak mělo. „My nicméně liberalizaci dálkové osobní dopravy nebráníme,“ řekl ČTK mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Jako příklad uvedl loni vypsanou soutěž na provozování rychlíků z Plzně do Mostu. „Pro dokončení této soutěže i pravidla dalších tendrů je ale potřeba dořešit otázku, zda současná právní úprava režijního jízdného znevýhodňuje či neznevýhodňuje České dráhy,“ upozornil. Ministerstvo nyní čeká na rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu.

Stát nesystémově platí regionální vlaky, tvrdí kontroloři

NKÚ se v kontrolním závěru podivuje i nad tím, že od roku 2010 ministerstvo neprovedlo žádnou kontrolu správnosti údajů vykazované ztráty z provozování objednaných vlaků u Českých drah. Tyto výkazy se dostaly jednou na veřejnost s daty za dva roky a vyplynuly z nich velké výkyvy u jednotlivých položek (více zde).

České dráhy si tak vytvořily vlastní metodiku, podle které rozdělovaly náklady a výnosy osobní dopravy na vlaky objednávané ministerstvem dopravy a na ostatní. Kontrolu vykázaných údajů vnějšími orgány omezoval značný rozsah vstupních dat a nemožnost rozboru jednotlivých operací zahrnutých do výpočtu ztráty,“ uvedl NKÚ. Úřad kritizuje i fakt, že dosud není zajištěna tarifní integrace.

K tvrzení o nedostatečné kontrole při proplácení ztrát se ministerstvo nevyjádřilo. „V této věci právě probíhá kontrola na Českých drahách,“ uvedl jen Neřold. Do ukončení kontroly nelze podle něj věc komentovat.

Kontroloři se podivují i nad tím, že ročně ministerstvo posílá i kolem 2,66 miliardy korun krajům na provoz regionálních vlaků. Podle NKÚ je to nesystémové, protože rozsah regionálních vlaků určují kraje.

Na zprávu NKÚ zareagoval i konkurent ČD RegioJet. „Nejvyšší kontrolní úřad zde plní de facto roli dozorčí rady, která kontroluje ministerstvo dopravy a vládu - coby ‚představenstvo‘ v hospodaření s veřejnými financemi. Jeho závěry musí být pro ně závazné a ministerstvo a vláda musí mít povinnost se jimi řídit. Bez toho, i když jsou výsledky šetření správné, nemá taková kontrola ani samotný NKÚ žádný smysl,“ uvedl mluvčí dopravce Aleš Ondrůj.

Podle RegioJetu se musí soutěžit nejen veškeré dotované rychlíkové spoje objednávané státem, ale i dotované regionální spoje objednávané kraji. „Těm stát také bez jakékoli kontroly přispívá z veřejných peněz - aktuálně schválil desítky miliard korun na dalších 15 let, aniž by stát zajímalo, jak kraje s penězi naloží, a kraje měly povinnost dotovanou vlakovou dopravu soutěžit,“ doplnil Ondrůj.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.