Za špatné hospodaření podle NKÚ může však vedle Lesů ČR (LČR) také ministerstvo zemědělství, které je zakladatelem státního podniku starajícího se o lesy.
Ministerstvo má ze zákona hospodaření jím založeného podniku kontrolovat a stanovovat mu mantinely rozvoje a tím i rozpočtu. Resort ale strategii dalšího rozvoje podniku nezpracoval a na jeho kontrole nebyl od roku 2004.
Uteklo mu tak například to, že šéf podniku Svatopluk Sýkora byl zároveň místopředsedou představenstva společnosti, v níž LČR neměly majetkovou účast a jejíž podnikání bylo částečně shodné s činností státního podniku. Zákon o státním podniku ale takovýto souběh funkcí neumožňuje, upozornil NKÚ.
Lesy ČR: Zákony jsme neporušilyReakci státního podniku na zprávu NKÚ najdete zde |
Lesy ČR závěry NKÚ odmítají. Podle svého vyjádření žádné zákony neporušily a vždy postupovaly v souladu se zákonem a s péčí řádného hospodáře.
"Se závěry NKÚ podnik nesouhlasí, nejsou podloženy racionálními podklady, mají výrazně subjektivní charakter. NKÚ se snaží za každou cenu najít cokoli, co by mohlo vzbudit mediální zájem," uvedl tiskový mluvčí Lesů ČR Zbyněk Boublík.
Ministerstvo zemědělství na základě zjištění kontrolního úřadu zkoumá, zda na jeho straně nedošlo k pochybení. "V současné chvíli ministerstvo zemědělství zpracovává právní rozbor ke kontrolnímu závěru NKÚ. Jakmile bude rozbor ukončen, resort své stanovisko zveřejní," reagoval mluvčí Jan Žáček. Podle něj ministerstvo provádí kontinuálně a na Lesy ČR naposledy dohlíželo ve druhé půlce roku 2011, kdy jeho zástupci byli v Lesním závodě Židlochovice.
Lesy dosáhly velkého zisku díky prodeji majetku
Vedle neoprávněného souběhu funkcí generálního ředitele odhalila kontrola NKÚ další řadu pochybení. Nevýhodná byla například smlouva na prodej dříví, který měl podnik dohodnutý s jednou firmou. Smlouvu i přes upozornění NKÚ v roce 2004, že je pro stát nevýhodná, LČR dále prodlužovaly.
Lesy špatně hospodařilyPříklady špatného hospodaření: Další pochybení Zdroj: NKÚ, zprávu čtěte zde |
Tato smlouva pak ovlivnila i hospodaření celého podniku. V roce 2009 totiž Lesy ČR utržily za dřevo 2,65 miliardy Kč a skončily v zisku 582 milionů Kč. Do plusu se ale dostaly hlavně díky tomu, že prodaly majetek v celkové hodnotě 521 milionů. Pokud by se tato půlmiliarda odečetla, účetnictví firmy by vypadalo mnohem hůř.
Lesy vyměnily strategické pozemky
Státní podnik se podle kontrolorů dopustil chyb také tím, že vyměnil více než tisíc hektarů v Radějově, který patří do Chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty, za kusy lesních pozemků roztříštěných do pěti krajů. Pozemky podle informací Hospodářských novin vyměnil s bývalým majitelem paštikářské firmy Hamé Leošem Novotným.
Na jejich výměnu ale neměl podle NKÚ právo například proto, že pozemky v Radějově byly strategické a neprodejné či že část území přiléhala k hranici se Slovenskem, a z jakékoliv výměny tak byly vyloučeny. "Některé samostatné komplexy lesa nenavazovaly na pozemky, s nimiž má právo hospodařit státní podnik Lesy ČR," vyjmenovává ve zprávě další důvod NKÚ.
Nevýhodné nájmy a drazí právníci
Důkazy o špatném hospodaření LČR našli kontroloři také při najímání nábytku do kanceláří. Státní podnik zaplatil za nájem nábytku přes 800 tisíc korun, ačkoliv cena nábytku byla necelých 200 tisíc. Dalších 860 tisíc zaplatil podnik za prostory, které vůbec nevyužíval.
Penězi plýtvaly Lesy ČR také u právnických služeb, a to proto, že u nich pozdě vypsaly výběrové řízení. Před vypsáním tendru si najatá advokátní kancelář za hodinu práce účtovala osm až devět tisíc korun, po vypsání výběrového řízení si tři kanceláře účtovaly hodinu práce už jen v rozmezí 1 950 Kč až 3 500 Kč.
Nepovolené dary
Velké nesrovnalosti našli kontroloři také u sponzoringu. Ten je LČR povolen v rámci pravidel určených usnesením vlády. Lesy ČR ale tato pravidla obcházely tím, že dary na akce, jako byly například Jihomoravské dožínky, muzikál Baron Prášil či koncerty rádia Blaník, evidovaly jako výdaje za propagaci a reklamu.
Špatně také dopadla kontrola veřejných zakázek. NKÚ přišel na to, že například při nákupu vozů Audi pro vedení firmy Lesy ČR záměrně rozdělovaly zakázky, aby na ně nemusely vypisovat tendry, za což je potrestal i antimonopolní úřad (více zde).
NKÚ kontrolu provedl od listopadu 2010 do července 2011. Kontrolovaným obdobím byly roky 2009 a 2010, v případě věcných souvislostí i období předchozí a období do ukončení kontroly.
Podle NKÚ Lesy ČR některé nedostatky odstranily. Přetrvávající nedostatky úřad zjistil zejména u zakladatele, tedy ministerstva zemědělství. "Ministerstvo například nezlepšilo součinnost s dozorčí radou státního podniku a od roku 2004 neprovedlo u státního podniku žádnou veřejnosprávní kontrolu," uvádí NKÚ.