Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NKÚ: Stát vydal na propagaci potravin 1,5 miliardy. Výsledek ho nezajímal

  8:18aktualizováno  8:18
Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský a intervenční fond a Vinařský fond vydaly za šest let 1,5 miliardy korun na kampaně podporující potraviny a víno. Přínos kampaní se přitom nezjišťoval. Peníze tak například šly na indické masáže pro novináře, kteří nakonec o značce Klasa nic nenapsali.

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

V některých tendrech, jejichž prostřednictvím se komunikační kampaně zadávaly, byl porušen zákon o veřejných zakázkách. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), o jejích výsledcích informovala mluvčí úřadu Olga Málková.

Kontrola se zaměřila na kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech v letech 2008 až 2013. „Za klíčový nedostatek kontroloři považují fakt, že cíle kampaní byly většinou nekonkrétní. Pro možné vyhodnocení chyběly jak výchozí hodnoty, tak i ty, kterých mělo být dosaženo. Jen těžko jde tedy zjistit, do jaké míry přispěly komunikační kampaně k jejich naplnění,“ uvedl NKÚ.

Úřad upozornil, že přínosy kampaní ministerstvo, Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) ani Vinařský fond nezjišťovaly. V posledních třech letech přitom šlo na podporu značek 750 milionů korun a jen za podporu značek Klasa a Regionální potravina zaplatily ministerstvo a SZIF ročně průměrně 215 milionů korun. „Jestli a nakolik ale kampaně naplnily požadované výsledky, není ani u jedné z těchto značek zřejmé,“ podotkl NKÚ.

Zjištění NKÚ se podle ministerstva zemědělství vztahují k předchozím vedením resortu, nová pravidla by měla chybám zabránit.

Indické masáže bez výsledku

Problematickou oblastí byly podle kontrolního úřadu veřejné zakázky na komunikační kampaně. Například v letech 2009 až 2011 zadaly ministerstvo a SZIF v rámci podpory značek Klasa a Regionální potravina šest veřejných zakázek a 108 zakázek malého rozsahu, z nichž 78 bylo zadáno bez soutěže, formou přímého oslovení. U všech šesti tendrů navíc ministerstvo a SZIF porušily zákon o veřejných zakázkách, protože zadávací řízení bylo podle NKÚ netransparentní.

SZIF také v letech 2009 až 2013 v několika desítkách akcí na podporu značky Klasa proplatil faktury za neukončené nebo neuskutečněné práce a vydával peníze za aktivity, které vůbec nebyly předmětem dané veřejné zakázky. Celkem šlo o 96,3 milionu korun.

SZIF tak například proplatil provizi agentuře a odměnu subdodavateli v celkové výši 840 000 korun, i když podle smlouvy žádnou provizi ani odměnu hradit neměl. Fond třeba také dal 171 000 korun na tři novinářské exkurze v mlékárně, jejichž součástí byla i návštěva lázní a indická masáž. „Výsledkem této akce byly mimo jiné články, v nichž o značce Klasa nebyla ani zmínka,“ uvedl NKÚ.

Propagace bude pokračovat, ale jinak, slibuje resort

Podobným nedostatkům by měla v budoucnu předejít nová koncepce propagace značky Klasa, kterou připravuje ministerstvo zemědělství. „Totéž plánuji i u značky Regionální potravina,“ uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Vinařský fond zase v letech 2006 až 2009 agentury pro komunikační kampaně na podporu značky Vína z Moravy, vína z Čech nevybíral v soutěži, i když podle NKÚ měl. Fond přitom v těchto letech za kampaň zaplatil téměř 198 milionů korun, z toho přes 42 milionů bez uzavřených písemných smluv.

Z 1,5 miliardy korun, které resort zemědělství vynaložil v letech 2008 až 2013 na komunikační kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech, poskytlo většinu ministerstvo zemědělství. Dalo 1,4 miliardy korun formou dotací, zbytek zaplatily SZIF a Vinařský fond ze svých prostředků. NKÚ zkontroloval výdaje na komunikační kampaně za celkem 1,3 miliardy korun.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.