Noční můra internetových firem nekončí

"Přestěhovat na Mars. Prodat Elvisi Presleymu. Jmenovat Ozzyho Osbourna generálním ředitelem." Takové návrhy dávají účastníci diskusí na internetu na téma Jak zachránit problémy zmítaný webový portál Yahoo!. Zřejmě to nebude ten pravý recept. Avšak nejen Yahoo!, ale i stovky dalších internetových společností by v posledních měsících opravdu dobrou radu, jak se dostat z krize, potřebovaly.

„Když se nedaří jedné z nejlepších dot-com společností, znamená to, že problémy sužují celý internetový sektor,“ potvrdil agentuře AP Jordan Rohan, analytik společnosti Wit Soundview.

Po letech neuvěřitelného růstu zažívá svět internetu prudký propad již od loňského jara. Ceny akcií těchto společností, do kterých investoři dříve doslova cpali peníze, jsou v naprosté většině případů na zlomku svých hodnot. Mnoho společností kvůli nedostatku financí již zkrachovalo.

Podle studie poradenské společnosti webmergers.com zbankrotovalo v roce 2000 nejméně 210 ryze internetových firem. Téměř 60 procent z nich zkrachovalo ve čtvrtém čtvrtletí, když jim definitivně začaly vysychat jejich finanční prostředky. Například v listopadu muselo skončit 46 internetových společností, v prosinci čtyřicet. Jen v posledním měsíci loňského roku tak investoři přišli o 1,5 miliardy dolarů a na krach internetových společností doplatilo ztrátou zaměstnání 12 až 15 tisíc lidí.

Některé webové firmy se snažily i po začátku propadu zachránit, co se dá, další expanzí. Loňský rok byl podle webmergers.com z hlediska fúzí a akvizic rekordním - bylo jich dohromady téměř tisíc a investoři za ně zaplatili 87 miliard dolarů, tedy skoro dvojnásobek oproti roku 1999. Jenže ve čtvrtém čtvrtletí již peníze došly, což prokazuje i fakt že v tomto kvartálu firmy za akvizice a fúze zaplatily pouhých šest procent z celkové sumy utracené v roce 2000. Vliv na to měl i pokles cen akcií, který výrazně snížil hodnotu přebíraných firem.

Krize internetového podnikání má jednu základní příčinu: finančníci, kteří buď přímými investicemi do firem, nebo nákupem akcií na burzách drželi dlouhodobě ztrátové společnosti nad vodou, ztratili trpělivost. Přestali totiž věřit, že se jim podaří investované sumy ještě někdy z webových společností dostat zpět. I přes rychlé růsty obratů se totiž jen málo společnostem dařilo vykazovat zisk.

Odliv peněz z oboru pak drasticky snížil výdaje do internetové reklamy - hlavního zdroje příjmů firem působících na síti. Krize tak zasahuje i společnosti, jejichž hospodaření se donedávna jevilo jako zdravé a které byly i ziskové, jako například webový portál Yahoo!.

Tato poslední oběť internetové krize sice přímé hrozbě bankrotu zatím nečelí, odhad budoucího hospodaření firmy však vyděsil investory i analytiky. Tržby se mají během prvního čtvrtletí meziročně snížit o čtvrtinu, zisk bude v celoročním pohledu v lepším případě nulový. I přes snahy šéfů Yahoo! rozložit příjmy na více zdrojů zpoplatněním některých služeb je devadesát procent tržeb tvořeno reklamou.

Na kolena sráží Yahoo! podobně jako další firmy „nové ekonomiky“ i zpomalení růstu amerického hospodářství. „Nejbližší období vypadá pro zbytek internetových společností dost vážně. To znamená, že nejslabší firmy v odvětví jsou na tom zle, zatímco ty, které ve čtvrtém čtvrtletí očekávaly zlepšení, si budou muset počkat delší dobu,“ řekl agentuře AP Abhishek Gami, analytik společnosti William Blair and Co.

Převážná většina podnikatelských plánů internetových firem fungovala pouze v období ekonomického růstu a nezřízeného optimismu kapitálových trhů. Do budoucna však přežijí jen ty společnosti, které prokážou, že dovedou obstát i v méně příznivých časech. „Každý si dříve myslel, že internetové prostředí funguje jinak než zbytek ekonomiky. Ale tak tomu není. Pro firmy typu Yahoo! platí stejná pravidla jako pro tradiční mediální společnosti a podle toho je potřeba tyto podniky také řídit,“ uvedla pro internetový magazín ZDNet Kathleen Heaneyová, akciová analytička Blue Stone Capital.

Šéf Yahoo! odstupuje, tržby padají

N e w Y o r k (AP, bič) Tim Koogle, šéf internetového portálu Yahoo!, odstupuje z funkce generálního ředitele firmy. Koogle byl donedávna považován za tvůrce úspěchu Yahoo!, které se stalo po AOL a Microsoftu třetím nejnavštěvovanějším portálem s 55 miliony návštěvníků měsíčně.
Yahoo! však nyní má, podobně jako většina společností na internetu, problémy. Akcie firmy jsou na desetině ceny, na níž byly před rokem.
Společnost navíc oznámila, že v prvním čtvrtletí očekává horší výsledky, než se předpokládalo. Její tržby v tomto období dosáhnou úrovně mezi 170 až 180 miliony dolarů. Odborníci přitom čekali tržby o 50 milionů vyšší.
A důvod? Firma je sice stále schopná generovat zisk, jeho výše je však závislá na reklamě. A v současné době má téměř každý, kdo na internetu působí, potíže a reklamu omezuje. Yahoo! nepomohla ani snaha orientovat se více na klasické neinternetové podniky.
Ty totiž kvůli současnému zpomalení americké ekonomiky svou reklamu také potlačují.
Vedení firmy se proto rozhodlo, že je nutné přinést oživení příchodem nové krve. „Těšíme se na to, že náš tým doplní nový talent,“ uvedl ve středu Koogle, který zůstane i nadále prezidentem firmy.