Logo Vitany

Logo Vitany | foto: Profimedia.cz

Norové zastavili prodej Vitany. Dostali by za ni málo peněz

  • 41
Tradiční výrobce sušených pokrmů Vitana, která patří norské skupině Orkla, zatím majitele měnit nebude. Norský majitel nechce prodávat pod cenou. Věří, že už letos se trh zvedne a firma může při prodeji v budoucnu získat více.

Čechům už potraviny z pytlíku nevoní, raději si vaří z čerstvého. Trh sušených potravin v Česku tak několik let klesá. Avšak prodávat firmu na tomto klesajícím trhu nemusí být vždy to správné řešení. Alespoň si to myslí majitelé českého výrobce Vitana.

Norská skupina Orkla totiž na poslední chvíli zrušila plánovaný prodej tradiční značky sušených potravin a firmu se rozhodla držet i nadále.

Ještě v lednu a v únoru přitom podle informací MF DNES Norové sondovali zájem místních investorů a nadnárodních oborových firem prostřednictvím bank Lazard a Raiffeisenbank. Nakonec však od svého záměru v průběhu procesu překvapivě upustili. "Zničehonic z toho vycouvali. Problém byly loňské výsledky, které by negarantovaly požadovanou prodejní cenu. Firma letos očekává stabilizaci, proto nechtěli prodávat pod cenou," vysvětluje investiční manažer jedné z tuzemských finančních skupin, který byl blízko jednání. Odhadovaná prodejní cena se údajně pohybovala od 800 milionů do miliardy korun.

INFOGRAFIKA: Norové zastavili prodej Vitany

Tehdy se už také spekulovalo o zájemcích. Mezi nimi se údajně objevil třeba Unilever prostřednictvím své značky Knorr či chorvatská Podravka. Kromě Vitany, která působí v Česku a na Slovensku, měly k novým majitelům zamířit také polské aktivity Orkly pod značkou Delecta, rakouský Felix, nebo ruské výrobky ze skupiny OBR.

Zástupci norské skupiny Orkla sice lednové prodejní námluvy u Vitany přímo nepotvrzují, ale aktuální rozhodnutí česko-slovenskou značku si ponechat ano. "V prezentaci k našim čtvrtletním výsledkům jsme nedávno uvedli, že jsme zahájili prodejní proces našich podniků v Rusku a v Polsku. Nicméně naše aktivity v Rakousku a v České republice ukazují zlepšené výkony a Orkla si je v dohledné době ponechá," uvedl na dotazy MF DNES Hakon Mageli, viceprezident skupiny Orkla zodpovědný za komunikaci.

Lidé letos jedli více sušených pokrmů firmy

Podle čtvrtletní zprávy společnosti z 8. května Vitana v prvních třech měsících roku "dosáhla zlepšeného objemu prodejů na pomalu rostoucím trhu". Přesná čísla však k dispozici nejsou. Ani údajný propad tržeb v roce 2013, o kterém mluví investoři z oboru, zatím nelze z veřejných zdrojů nikterak dokázat.

Poslední zveřejněná výroční zpráva je totiž za rok 2012, kdy firma utržila kolem dvou miliard korun. Čistý zisk se jí meziročně snížil na polovinu. Slabým místem jsou pak zejména prodeje v Česku. Zatímco vývoz Vitaně meziročně mírně roste, domácí tržby klesly v roce 2012 asi o sedm procent.

Zástupci Vitany na otázky ohledně zastaveného prodeje ani loňských hospodářských výsledků nereagovali. Firma zaměstnává ve třech výrobních závodech v Česku zhruba osm set lidí.

Trh takzvaných sušených potravin v Česku dlouhodobě klesá. Podle dat výzkumné společnosti GfK zhruba o pět procent. To před časem potvrdili také jiní výrobci – například Maggi, kterou vlastní potravinářský obr Nestlé.

Podle Miroslava Matušince, marketingového manažera Nestlé, se v Česku nejvíce propadly instantní polévky a základy pro přípravu jídel. "Dlouhodobý pokles kategorie přetrvává a oproti našemu očekávání spíše zrychluje," zhodnotil situaci na trhu Matušinec. Naopak podle něj stále mírně rostou kořenicí směsi a předpřipravená hotová jídla.