Největší dva české hráče doplnil i třetí člen – hudební televize Óčko, která stejně jako MF DNES a server iDNES.cz patří do vydavatelství MAFRA.
Impulzem, proč asociace vznikla právě teď, je evropská směrnice o audiovizuálních mediálních službách známá pod zkratkou AVMSD. Přesněji řečeno moment, kdy do její probíhající aktualizace začali vkládat pozměňující návrhy europoslanci. V tu chvíli se totiž zástupci televizí začali bát.
„Jeden z návrhů chce třeba zakázat reklamu na dětských kanálech. To by se přitom zcela minulo účinkem děti od reklamy ochránit,“ vysvětluje předseda nové asociace a zároveň obchodní ředitel Novy Jan Vlček.
Podle něj by následkem takové změny bylo, že by dětské kanály ztratily zdroj obživy a zanikly by. „Děti by se potom přesunuly k internetovým videím, kde reklama není regulovaná nijak, takže by ve výsledku dopadly ještě hůř,“ vysvětluje Vlček argument asociace, se kterým chce v nejbližší době seznámit zákonodárce. Vzhledem k tomu, že se má AVMSD v Bruselu schvalovat v dubnu, moc času na lobbování nezbývá.
Zároveň asociace volá po zachování některých změn, které obsahoval původní návrh. Například zrušení hodinového omezení reklamy (které je dnes stanoveno na dvanáct minut) a jeho nahrazení pravidlem, že reklama může zabírat maximálně 20 procent denního vysílacího času.
Vzpoura proti internetu
Argument je opět podobný – on-line videa nejsou regulována vůbec. Přesvědčit společné chlebodárce, tedy inzerenty, o tom, že se vyplatí utrácet peníze v televizích a ne na internetu, je hlavním posláním asociace. Inspirovat se chtějí u americké asociace ATA. Americký trh se totiž nachází výrazně dál než ten český či evropský.
Výdaje na on-line reklamu, které putují z velké většiny na účty Facebooku a Googlu, tam totiž podle serveru eMarketer.com loni poprvé těsně porazily inzerci v televizi. Pro televize to bude velmi obtížný souboj.
„Jsme v ostrém konkurenčním boji s on-line prostředím. Naše pozice je výrazně křehčí, požadavkům zadavatelů i diváků musíme odpovídat stejně jako na internetu,“ uvedl šéf Óčka Štěpán Wolde.
Jednoduše opustit svůj regulovaný prostor a utkat se s vyzývateli, jako je třeba YouTube, v jejich neregulovaném prostředí nemohou. Pokud by vypnuly lineární vysílání, přišly by o drtivou většinu diváků. Zároveň si jsou zástupci televizí vědomi, že je nereálné, aby se v on-line prostředí zvýšila regulace nebo se naopak ta jejich snížila až třeba na úroveň tzv. youtuberů, kteří s product placementem, reklamou, ale třeba i etikou pracují bez jakýchkoli zábran.
A hlavně – zatímco ještě před pár lety byl svět televizního vysílání a on-line videa poměrně znatelně oddělen, nyní čím dál tím víc srůstá. Jednak mají klasické komerční televize své videotéky či archivy, jednak internet jako takový třeba ve formě HbbTV vstupuje i do pozemního vysílání.
To shodou okolností také včera ukázal operátor O2. Představil novou terestricky šířenou O2TV Free. Část jejího obsahu, konkrétně exkluzivní sportovní zápasy, však hodlá po promo období zamknout a otevírat jen v HbbTV verzi těm, kteří si to přes SMS zaplatí. Zda se do něčeho takového chtějí pustit i velké komerční stanice, nechtěli jejich zástupci komentovat.