Markus Villig založil před dvěma lety v estonském Tallinnu Taxify coby...

Markus Villig založil před dvěma lety v estonském Tallinnu Taxify coby devatenáctiletý středoškolák. | foto: Michal Šula, MAFRA

Do Prahy přichází estonská aplikace pro taxíky. Slibuje 13 Kč za kilometr

  • 170
Estonská firma Taxify začíná v pátek fungovat v Praze. Taxíky přivolané přes její mobilní aplikaci mají jezdit za třináct korun na kilometr. Prosadit se však musí v těžké konkurenci: podobné aplikace už v Praze provozuje několika start-upů, klasické taxislužby i „antitaxikářský“ Uber.

Taxify je služba, která se do jisté míry podobá různým aplikacím, které již na pražském trhu existují. Uživatel může přes aplikaci vidět v reálném čase taxikáře, kteří jsou v jeho okolí a jsou ochotni a schopni ho svézt. Jedná se o licencované taxíky, které jako alternativu klasického dispečinku používají právě aplikaci. V tom je služba podobná Liftagu a Hopinu.

Zároveň ale Taxify samo elektronicky zprostředkovává platbu a ta se odvíjí od jejich vlastních tarifů, na které musí taxikář přistoupit. To se zase podobá Uberu.

Mladý zakladatel služby, jednadvacetiletý Estonec Markus Villig, má v Praze ambiciozní plány. V horizontu jednoho až dvou let chce překonat čísla, která zaznamenává Taxify ve svém domovském Tallinnu. V městě s třetinovou populací oproti Praze spustil svou službu před dvěma lety a aktuálně podle vlastních údajů zprostředkuje měsíčně na 150 tisíc jízd.

Vzhledem k tomu, že zmíněná aplikace Liftago, která funguje už rok a půl, zprostředkuje měsíčně okolo 16 tisíc jízd, se i tento odhad ale jeví jako velmi odvážný.

Kolik stojí v Praze odvoz přes mobilní aplikaci?
SlužbaNástupKilometrČekání (min)15km jízda
UberPop20104170
UberBlack40234385
Liftago*25 až 40cca 203 až 6325 až 340
Taxify30134225
AAA Radiotaxi2519.94323
Hopin*25 až 4017 až 204 až 6280 až 340
Maximum (nařízení)40286460
Zdroj: Ceníky firem
* Liftago a Hopin jezdí za tarify jednotlivých taxikářů. Cena za kilometr je průměr (u Liftaga), ostatní jsou rozmezí sazeb

Villig chce svého cíle dosáhnout nízkými cenami. „Chceme v Praze začít s cenou 13 korun na kilometr ve dne a 15 korun v noci,” říká mladý Estonec. To je přibližně polovina povoleného pražského maxima (28 korun) a jinak cena, za kterou vozí taxikáři spíše firemní klientelu na základě dlouhodobých smluv, než „lidi z ulice”.

Villig si to uvědomuje. „Bude to zpočátku těžké a budeme muset nalákat řidiče na různé bonusy. Ale věřím tomu, že dokážeme jejich auta mnohem více využít a tím pádem jim přibudou tržby,” říká s tím, že aplikace má dle zkušeností z jiných měst potenciál výrazně snížit čas, kdy taxikáři jezdí prázdní. Ten odhaduje pro Prahu na 40 až 50 procent.

Šéf taxislužby: 13 korun za kilometr auto neuživí

Životaschopnost třináctikorunové sazby ale zpochybňuje například ředitel největší pražské taxislužby AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. „Těžko se takto dá provozovat taxislužba se Škodou Octavia nebo podobným autem. To by museli opravdu vykládat a hned zase nakládat další zákazníky,” myslí si Kvasnička, jehož firma poskytuje jak klasický dispečink, tak i obdobnou mobilní aplikaci pro jedenáct stovek řidičů.

Zároveň říká, že podle něj nejsou podobné cenové závody ve výsledku kladem ani pro zákazníka. „Nejlepším řešením by bylo stanovení jednotných nebo alespoň minimálních cen, jak je to běžné ve světě,” říká Kvasnička s tím, že to státu garantuje přínos z daní, živobytí pro samotné taxikáře a zároveň to zaručuje obměnu vozového parku.

Dosud se Taxify ke spolupráci podařilo přesvědčit stovku řidičů, do měsíce chce jejich počet zdvojnásobit. Pro srovnání: Hopin hlásí v současnosti dvě stovky řidičů využívajících jejich aplikaci, Liftago 450. Uber tato čísla, stejně jako počet jízd, nesděluje.

Zdroje na expanzi firma má

Praha je pro estonskou firmu, která začala fungovat před dvěma roky, jednou z destinací současné expanze. Kromě ní se už z domovského Tallinu rozšířila do dalších jedenácti převážně východoevropských metropolí.

Na tuto expanzi má Taxify slušný kapitál. První investici ve výši sto tisíc eur dostala od skupiny malých investorů spjatých s přední technologickou firmou Skype. V dalším kole ještě mnohonásobně víc přihodily investiční fondy. Dohromady Taxify výměnou za podíly získalo přes 1,5 milionu eur (přibližně 41 milionů korun).

Firma si tam v nových destinacích může dovolit investovat a nějakou dobu prodělávat. Do vyrovnaného hospodaření, které zaplatí provoz tříčlenné kanceláře, by se ale v Praze podle svého zakladatele mohla dostat už na konci roku.

Do té doby chce Taxify v Praze zprostředkovat 50 tisíc jízd za měsíc, tedy obsloužit asi 4 procenta celého taxikářského trhu. Obchodní model firmy počítá s poplatky za každou zprostředkovanou jízdu. Ty se procentuálně mění podle aktivity a hodnocení řidičů. Pohybovat by se v průměru měly okolo padesáti eurocentů (asi 13,5 korun) za jízdu.

„Deset aplikací si zákazníci stahovat nebudou“

Taxify do Prahy přichází v době, kdy taxibyznys čelí výzvám hned na několika frontách. Soupeří s Uberem, zároveň plánoval pražský magistrát taxikáře přezkoušet z místopisu (více zde). Plno začíná být i mezi aplikacemi pro taxikáře. Kromě zmíněných start-upů Liftago nebo Hopin mají své vlastní aplikace i větší taxikářské firmy. Má ji i AAA Radiotaxi. „Mnohem víc jízd ale zprostředkuje klasický živý dispečer,“ říká její ředitel Kvasnička.

„Jeho funkce je podle mě nezastupitelná i do budoucna, například pro reklamace a jiné záležitosti,” dodává s tím, že nikde ve světě ještě aplikace dispečinky nenahradily.

Že na poli aplikací rozhodně nemají monopol, vědí i v Taxify. Předpokládají ale, že lidé nebudou chtít mít v mobilech stažených deset aplikací. Maximálně dvě až tři. Zvítězí ta, která získá nejvíc zákazníků a poté i taxikářů.

„V Tallinnu pořád jsou klasické dispečinky, které také měly a mají své aplikace. Přesto Taxify dnes zprostředkuje přes 40 procent veškerých jízd,” nastiňuje Villig cestu, kterou se chce vydat i v Praze.