Vizualizace továrny BWI, která by měla být dokončena za půl roku v průmyslové...

Vizualizace továrny BWI, která by měla být dokončena za půl roku v průmyslové zóně u Chebu. | foto: CBRE

Čínská expanze pokračuje. U Chebu se za půl roku začnou vyrábět tlumiče

  • 17
Příliv čínských peněz do Česka neutichá. V průmyslové zóně u Chebu začala ve středu růst továrna na tlumiče do německých aut. Nejzápadnější české okresní město porazilo v lákání této investice konkurenci z Polska nebo Plzeňského kraje.

Ve středu začala poklepáním na základní kámen stavba nové továrny v průmyslové zóně u Chebu. Už přibližně za půl roku by v ní mělo dvě stě až tři sta zaměstnanců čínské firmy Beijing West Industries (BWI) začít vyrábět automobilové tlumiče. Ty potom zamíří převážně do aut západoevropských značek jako je BMW, Audi, Opel, nebo Volvo.

Na první pohled se investice strefuje do stejného období jako vlna akvizic obří šanghajské firmy CEFC. Ta nejprve navázala partnerství s finanční skupinou J&T a potom na začátku září koupila fotbalovou Slávii Praha a pořídila si podíly v leteckém dopravci Travel Service, pivovarnické skupině Lobkowicz a mediálních firmách Empresa a Médea (více zde).

Podle Michala Bezděky z poradenské společnosti CBRE, která příchod investora do průmyslové zóny zprostředkovala, ale továrna BWI nemá s CEFC nic společného. “Projekt BWI jsme řešili od roku 2012, tedy dlouho před touto vlnou čínských investic,” říká. Rozdíl je i v tom, že zatímco CEFC kupovalo (s výjimkou Slávie) menšinové podíly v existujících firmách, BWI buduje novou továrnu.

Manažer BWI: Jsme jako Huawei

Zároveň ale Greg Dronen z managementu BWI přiznává, že makroekonomické příčiny příchodu firmy jsou podobné, jako je tomu u příchodu jiného čínského kapitálu. “Zahraniční expanze je nyní pro čínské společnosti přirozená,” vysvětluje Dronen. Čínská ekonomika je podle něj mnohem otevřenější než třeba Japonsko nebo Korea.

Jako příklad Dronen uvádí telekomunikační společnost Huawei, která se globálně utkává o zákazníky s firmami, jako je americké Cisco, a kvůli tomu se rozšiřuje po světě. Podobně je na tom podle něj i BWI, která vzhledem k tomu, že dodává automobilkám po celém světě, potřebuje mít v různých částech světa i výrobní závody.

Protože významná část odběratelů BWI se nachází v Evropské unii, hodí se čínské firmě v některé z unijních zemích i vyrábět. Na výrobky takových továren se potom například nevztahuje clo, které by zásilky přímo z Číny musely platit.

V Evropské unii, přesněji v Polsku, už jedna továrna BWI stojí. Původně se uvažovalo, že i druhý závod by Číňané postavili v Polsku. Proč tedy nakonec bude stát hala u Chebu? „Kromě toho, že společnost bude blíže svým zákazníkům v západní Evropě, šlo i o diverzifikaci rizik spojených s koncentrací dvou závodů v jedné zemi,” vysvětluje Bezděka ze CBRE.

V rámci Česka potom podle něj pro Cheb hrála blízkost německé hranice a lepší předpoklady na získání zaměstnanců oproti průmyslovým zónám v Plzeňském kraji. „V okolí Plzně a měst na D5 už investoři nejsou schopni najít dostatek zaměstnanců. Proto hledají alternativní lokality,“ říká s tím, že BWI rozhodně není poslední společnost, která do Karlovarského kraje přichází.

Developer: problémy čínské ekonomiky investice neohrozí

Potenciál čínských investic v Česku by ale v budoucnu mohlo oslabit zpomalení růstu čínské ekonomiky. Na tyto zprávy už například v červenci reagovali investoři na čínských burzách a jejich indexy se začaly výrazně propadat. (více zde).

Zástupce developera Panattoni Pavel Sovička, v jehož průmyslovém parku továrna BWI vyroste, v tom ale problém nevidí. “Čína dlouhodobě zůstává obrovskou výrobní základnou i spotřebitelským trhem. Diverzifikace investic ze strany čínských společností lze sledovat i v případě světových výrobců. Tyto investice jsou spojeny především s budováním nových továren nebo nejnovější technologií v Evropě,” myslí si s tím, že čínské společnosti zrychlují tempo investic i v České republice.