Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Česka vyrazí do Číny první vlak. Nová Hedvábná stezka vede po kolejích

  12:43aktualizováno  12:43
Na první pohled to je běžný vlak s kontejnery, kterých po českých tratích jezdí denně desítky. Jenže až ve středu z terminálu společnosti Metrans v Praze–Uhříněvsi vyjede jedna taková souprava, půjde o historickou událost. Poprvé v historii totiž spojí Česko a Čínu přímý vlak.

Vlaky nejezdí plné jen směrem z Číny, ale čím dál častěji z Evropy. | foto: Profimedia.cz

Na zhruba osmnáctidenní cestu se vydá souprava vozů s kontejnery naloženými hlavně českým zbožím. Poveze například tuzemské pivo nebo porcelán. „Zatím je to první jízda, uvidíme, jaký bude zájem dál,“ řekl Michael Wei Li ze společnosti YXE – Yiwu Timex Industrial Investment. Vlak míří do města Yiwu, které se stalo jednou z hlavních základen, odkud vyjíždějí vlaky mezi Čínou a Evropou. Zájem o takovou dopravu roste. Pro zákazníky je to levnější varianta než letadlo, vyšší cenu než loď kompenzuje naopak doba přepravy. Lodí totiž cesta trvá nejméně měsíc.

Štědrá čínská ruka financuje infrastrukturní kolos. Může zavalit celé země

Vlaky přitom nejezdí plné jen směrem z Číny, ale čím dál častěji z Evropy. Například když v květnu přijel první spoj z Velké Británie do Číny, byl naložený hlavně sušeným mlékem. Do roku 2020 plánují Číňané do Evropy každoročně vypravit pět tisíc vlaků. Snaží se tak oživit někdejší Hedvábnou stezku pod názvem One Belt, One Road a zlepšit kvalitu cesty i dobu jízdy. Od roku 2013, kdy se přímé spojení rozjelo, projelo mezi Evropou a Čínou 4 000 vlaků.

Nákladní doprava na českých železnicích

Nákladní doprava na českých železnicích

Praha se stane šestnáctým evropským městem, které má přímé spojení s Čínou po železnici. Vlaky mezi Čínou a Evropou dosud využívají dvě různé trasy: jižní část transsibiřské magistrály do severní Číny nebo přes západní Čínu a Kazachstán. Podle společnosti DB Schenker vlaky z Číny dovážejí hlavně díly pro automobilový průmysl a zboží s krátkým termínem dodání. „Často se jedná o citlivé zboží, na železnici jsou totiž otřesy mnohem menší v porovnání s námořní přepravou. Otřesy v kontejnerech jsme schopni sledovat pomocí čidel v rámci námi vyvinutého zařízení SmartBox,“ vyzdvihuje další přednost manažer železničních přeprav Ondřej Jašek.

Po železnici z Číny putují už například i celá auta. Na začátku července dorazil do Belgie první vlak s vozy Volvo, které byly vyrobeny v Číně. Na palubě jich bylo 123. Doprava lodí trvala dosud automobilce 60 dní, vlakem je to o dvě třetiny rychlejší.

Dopravci se snaží vymyslet, jak na koleje dostat i zboží, které je na tak dlouhou přepravu citlivé. Například společnost JF Hillebrand, která se zabývá přepravou nápojů, otestovala už nový kontejner pro přepravu vín. Důvodem jsou rozdílné teploty během cesty, které mohou kolísat mezi teplotou pod bodem mrazu až k horkům přes 40 stupňů. Je také potřeba vyřešit například problém s velkými otřesy kvůli špatnému stavu kolejí v některých částech trasy. Firma bude rovněž testovat, jaký je rozdíl mezi vínem na začátku cesty a v cíli, pokud náklad putuje vlakem, lodí nebo letadlem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pobočka Bank of America.
Bank of America přesune kvůli brexitu evropskou základnu do Dublinu

Americká bankovní dvojka Bank of America přesune svou základnu pro služby klientům v zemích Evropské unie po odchodu Británie z bloku do Dublinu. Společnost to...  celý článek

Severokorejský diktátor Kim Čong-un v Pchjongjangu (12. dubna 2017)
Sankcím navzdory. Kimova diktatura loni povyrostla o skoro 4 procenta

Hrubý domácí produkt (HDP) Severní Koreje se loni zvýšil o 3,9 procenta. Dosáhl tak nejrychlejšího tempa růstu za 17 let, a to navzdory mezinárodním sankcím,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
VW v Brazílii toleroval mučení odborářů a komunistů, naznačují důkazy

Důkazy, že firma Volkswagen spolupracovala s brazilskou vojenskou diktaturou, vedla černé listiny vlastních zaměstnanců s uvedením jejich politické orientace a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.