Jde o první českou lokomotivu ČD pro komerční provoz na středoevropských tratích s rychlostí až 200 kilometrů v hodině.
"Vývoj třísystémové lokomotivy probíhal čtyři roky. Nyní začínáme se zkouškami zaměřenými na jízdní, brzdové a trakční části. Po jejich skončení zamíří lokomotiva Š 109E na vnitřní zkušební okruh ve Velimi u Prahy," uvedl projektový manažer Škoda Transportation Vít Tomrle. Prvními úspěšnými testy prošla lokomotiva již v prosinci 2006.
Při její výrobě byly použity moderní materiály - například vláknové kompozity podobné těm, které se používají u vozů formule 1. Výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a snižují namáhání trati. Brzdy jsou vybaveny hliníkovými kotouči, tak jako u současných špičkových soutěžních vozů.
Na koleje vyjede příští rok
Odborníci a dopravci se s novou lokomotivou seznámí na zářijovém veletrhu dopravní techniky Inno Trans v Berlíně. Veřejnost ji poprvé uvidí začátkem příštího roku, kdy odstartují zkoušky na otevřených tratích.
"Několik prvních lokomotiv plánujeme do běžného provozu nasadit od prosince 2009, kdy je nasadíme na tratích Praha - Vídeň, Praha - Berlín a Praha-Drážďany," uvedl ředitel Kolejového odboru Generálního ředitelství ČD Jan Paroubek.
Maximální výkon lokomotivy je 7,2 MW. "Jsme čtvrtým výrobcem kolejových vozidel na světě, který zvládl technologii elektrické i mechanické části vysoce výkonné lokomotivy s výše uvedeným výkonem podle vlastního know-how," uvedl generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Krsek.
"Konstrukční řešení lokomotivy vyhovuje provozu na tratích s přísnými limity rušení, umožňuje dynamické brzdění na všech napájecích systémech a je vhodné k provozu na obloukových tratích," uvedl ředitel Realizace společnosti Škoda Transportation Marek Herbst.
Lokomotiva bude homologována v šesti evropských státech a odpovídá nově zaváděným evropským normám TSI. Hlavně v odolnosti proti čelnímu nárazu do překážky na kolejích.
"Například při nárazu v rychlosti 110 km/h do nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun zůstane kolem strojvůdce nepoškozený a nedeformovaný prostor," popisuje hlavní inženýr projektu Petr Špalek.
Lokomotiva je také připravena pro nový jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS. Novinkou je, že lokomotiva Š 109E může vlak nejen táhnout, ale i tlačit, takže může být zařazena na konci vlaku a dá se ovládat z řídícího vozu na opačném konci soupravy.