Jeho vůz je sice dost malý, aby mohl zaparkovat tam, odkud odjíždí Punto, ale v přeplněných evropských velkoměstech je stále víc lidí, kteří chtějí něco ještě menšího.
Zácpy a složité parkování, levný provoz, ale mnohdy spíš touha po rozmanitosti a dost vysoké příjmy na koupi druhého či třetího auta do rodiny, to všechno jsou důvody, kvůli kterým jsou nyní u automobilek v módě nejmenší městská vozítka.
Jedno takové se už za rok začne vyrábět v Kolíně, kde Toyota a Peugeot dokončují poslední přípravy na spuštění sériové výroby. Jsou o krok napřed před řadou konkurentů, kteří minulý týden na ženevském autosalonu teprve ukazovali své vize, jak se v perspektivním sektoru miniaut prosadit.
Nejvyšší šéfové Toyoty a Peugeotu se místo toho v Ženevě potají sešli, aby probrali poslední detaily ohledně nového vozu. V Japonsku se mu pracovně říká B nula, ve Francii "stosedmička", případně "c jednička".
Záleží na tom, zda je řeč o Peugeotu, nebo o sesterské značce Citroën, pod kterou se kolínské auto také prodává. Detaily, natož vzhled jsou přísně tajné. "Dál platí, že s výrobou chceme začít začátkem příštího roku a že vůz bude levnější než všechny naše dnešní modely," prohlásil v Ženevě šéf koncernu PSA Peugeot Citroën Jean-Martin Folz.
V Česku se nejlevnější Peugeot 206 prodává za 274 tisíc korun. Dominantním trhem pro nový vůz však bude západní Evropa, kde jej Japonci a Francouzi chtějí prosadit hlavně jako druhé či třetí auto do rodiny. Z celkové produkce 300 tisíc kolínských aut jich má podle Folze v "nové Evropě" zůstat okolo deseti až patnácti procent, zbytek půjde na Západ.
Jak minulý týden ukázala ženevská expozice, stejnou cestou se vydávají i jiné automobilky. Právě Giolito byl na autosalonu jednou z hvězd za svou "retro" studii nazvanou Fiat Trepiuno.
Turínská automobilka je nyní v Evropě válcovaná německými a francouzskými značkami, a tak se Giolito "vrátil ke kořenům" a auto vytvaroval po vzoru legendárního Fiatu 500. Tento vůz po válce postavil italskou automobilku na nohy a na českých silnicích ho ještě dodnes můžeme potkat.
Trepiuno italsky znamená 3+1: při posunutí přední sedačky se do auta vměstnají tři dospělí a jedno dítě. Auto je jen studií, vyrábět se nebude, ale ukazuje plány do budoucna.
Aby však výrobci na malých autech co nejvíce vydělali, snaží se je často prodat nejen jako levné vozy pro úsporný provoz, ale spíš jako nadýchané hračky, často s luxusní výbavou.
Víc než desítku variací v Ženevě ukázal Smart, konkurenční Mini Cooper soutěžil o titul kabriolet roku. Základní dvousedadlák Smart v Česku stojí 282 tisíc korun, tedy stejně jako fabia. Kupci se liší, v Německu je řidičům miniaut v průměru 47 let a prodá se tam 50 tisíc těchto vozů měsíčně.
"V budoucnu bude hrát stále větší roli nejen funkčnost, ale také potěšení," řekl listu Frankfurter Allgemeine Zeitung Philipp Schiemer, šéf prodeje značky Smart, spadající do koncernu DaimlerChrysler.