Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nová pravidla umožní zrušit neuvážené nákupy

aktualizováno 
Firmy, které dosud vydělávaly na důvěřivosti, neznalosti a neinformovanosti zákazníků a prodávaly jim mnohdy zajíce v pytli, budou muset své praktiky co nejdříve změnit.
Firmy, které dosud vydělávaly na důvěřivosti, neznalosti a neinformovanosti zákazníků a prodávaly jim mnohdy zajíce v pytli, budou muset své praktiky co nejdříve změnit. Od 1. ledna tohoto roku platí novela občanského zákoníku, která by měla pomoci všem zákazníkům podomních prodejců, zásilkových firem či obchodníků, nabízejících zboží prostřednictvím internetu, teleshoppingu nebo reklamy v tisku (takzvaných prostředků komunikace na dálku). Především dává možnost nákup si v klidu rozmyslet a zboží do určité doby vrátit i bez udání důvodu. Žádný zákon dosud českým obchodníkům nepřikazoval, že musí přijmout zpět nechtěné zboží. Spotřebitelé mohli pouze reklamovat zboží, které mělo nějakou vadu nebo nemělo vlastnosti, jaké zákazník výslovně požadoval. Pokud některé firmy nabízely možnost vrátit nebo vyměnit výrobek, který byl v pořádku, dělaly to dobrovolně. Často však šlo pouze o rek lamní trik, neboť obchodníci své sliby neplnili.

Na vrácení hrnců ze zájezdu je týden

Od začátku tohoto roku již má každý při nákupu od podomního obchodníka či dealera týden na rozmyšlenou, zda zboží vrátí či ne. Zákon tak chrání před vykutálenými prodejci, kteří se snaží využít momentu zákazníkova překvapení, donutit jej koupit předražené zboží a podepsat nevýhodnou smlouvu, od níž nemůže později odstoupit. Mnozí takto v minulosti naletěli vyškoleným dealerům nabízejícím zboží například na jednodenních zájezdech. Takovým lidem nezbylo nic jiného než platit za svou unáhlenost a draze koupené zboží. Jejich argumenty, že neměli možnost smlouvu dostatečně prostudovat, nerozuměli jí nebo že výrobek nemá vlastnosti, které dealer vychvaloval, byly zbytečné. Kdo bude chtít nyní vrátit například masážní křeslo koupené od dealera během jednodenního výletu, měl by co nejrychleji, nejpozději do týdne odstoupit od kupní smlouvy. Oznámení o odstoupení je nutné poslat písemně na adresu prodejce, pouhé zatelefonování dealerovi nestačí. Pokud se rozhoduje o zrušení smlouvy v době, kdy teprve na zboží čeká, má na odeslání dopisu o odstoupení od smlouvy nejvýše jeden měsíc. Jestliže obchodník zapomene na svou novou povinnost a nejpozději při podpisu smlouvy písemně zákazníka neupozorní na právo od smlouvy odstoupit, znamená to další výhodu - lhůta na vrácení zboží se prodlužuje na jeden rok.

Peníze za nechtěné zboží musí vracet i zásilkové firmy

Při objednávání zboží od zásilkových firem, přes internet, telefon či teleshopping platí od 1. ledna dokonce čtrnáctidenní lhůta na rozmyšlení a vrácení zboží. Nakupuje-li někdo takzvaně na dálku, nemá totiž možnost si zboží dostatečně prohlédnout a mnohdy bývá odkázán při komunikaci s prodejcem pouze na jeho e-mailovou adresu či anonymní P.O.Box. Kromě povinnosti dát kupujícímu možnost vybrané zboží poslat zpátky musí proto nyní "dálkoví" obchodníci poskytnout zákazníkovi ještě před nákupem řadu důležitých informací. Například přesný název firmy, adresu, cenu zboží včetně všech poplatků, záruky a možnost reklamace. Nestane-li se tak, prodlouží se lhůta na vrácení zboží ze dvou týdnů na tři měsíce.

Vrátit zboží nelze všude

Možnost vrátit zboží bez udání důvodu neplatí pro nákupy v kamenných obchodech či u stánků. Nová pravidla se nevztahují ani na smlouvy uzavřené před 1. lednem 2001. Nelze je použít ani například při nákupu nemovitostí, potravin nebo běžného spotřebního zboží dodávaného do domácnosti stálými doručovateli.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Druhé finálové utkání hokejové extraligy mezi Kometou a Zlínem (18. dubna)...
Podniky diskriminovaly nevidomé i fanoušky Komety, odhalila inspekce

Česká obchodní inspekce zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích. Inspektoři za to uložili tři pokuty v...  celý článek

Káva Starbucks s plátkem hovězího masa Jerky.
Starbucks v USA začal nabízet kávu s hovězím masem

Kavárenská síť Starbucks testuje na pobočce v americkém Seattlu novinku. V pondělí začala nabízet vskutku nezvyklý nápoj - ledovou kávu s plátkem sušeného...  celý článek

Brigádnice Eva Pláničková sklízí první dozrávající jahody na plzeňské plamntáži u Kalikovského mlýna
Tristní bilance prodejců jahod na severu Moravy: dva ze tří porušili zákon

Většina obchodníků prodávajících v Moravskoslezském a Olomouckém kraji jahody, jejichž stánky zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI), porušila zákon o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.