Tyto smlouvy dávají obchodníkům a hlavně servisům větší volnost. Hlavní novinkou je, že automobilky přicházejí o možnost slíbit prodejcům exkluzivitu v jejich regionu.
Automobilky s největším podílem na trhu musí dát svá auta k prodeji každému, kdo splní stanovená pravidla hry, jako je kvalita prodeje či personálu. Do roka se porcování země na regiony omezí i u menších značek.
Nároky na prodejce nesmějí omezovat volnou soutěž, v žádném případě se dealerům nesmí mluvit do ceny vozu. Nelze ani zakazovat prodej konkurenčních aut pod jednou střechou.
"Přístup automobilek k dealerům se mění z diktátorského režimu na běžnou kooperaci," říká Jindřich Jelínek z advokátní kanceláře Glatzová & Co. Sám pomáhal s novými smlouvami u některých cizích aut a říká, že mnozí importéři čekali až na poslední chvíli, takže změna je poměrně čerstvá. "Tento měsíc se horečně podepisují nové smlouvy," dodává Jelínek.
Ozývají se i noví hráči, kteří chtějí trh ještě více rozhýbat. "Do června nebo července příštího roku bychom rádi měli pětadvacet autosalonů, kde se budou prodávat auta čtyř, ale možná až osmi značek," říká Anthony Denny, majitel autobazarů AAA. Už se dohodl s Opelem a Hondou a vyjednává také se Škodou.
Prodej auta však není tím, na čem se dnes nejvíc vydělává. Podle ředitele českého zastoupení Toyoty Romana Mäsiara je jednou z nejziskovějších oblastí v automobilovém byznysu údržba a servis.
Nová pravidla proto omezují kontrolu automobilek nad tím, jaké díly servis nakupuje, což by mělo otevřít prostor pro montování levnějších, neznačkových dílů. Značka nebude smět vetovat vznik nového značkového servisu, splní-li uchazeč seznam podmínek, podobně jako je tomu u dealerů. Značkový dealer už navíc nemusí mít servis a naopak.
Co se v listopadu mění • automobilky nemohou zakazovat, aby se pod jednou střechou prodávalo několik značek vozů • výrobci již nemohou prodejcům diktovat ceny • automobilky nesmějí zakázat vznik značkových servisů, splní-li uchazeč podmínky • automobilky nemohou nutit autoservisy, aby si díly kupovaly u nich • prodej autodílů má ještě více zpřísnit nová direktiva Evropské unie |
Režim v oblasti autodílů se má navíc ještě více zpřísnit. Evropská komise v polovině září schválila direktivu, která by měla otevřít trh s viditelnými náhradními díly. Chtěla tak dosáhnout větší konkurence na trhu, což by podle názoru komise mělo přispět ke snížení cen autodílů.
Odpůrci direktivy, mezi něž patřil i český vicepremiér Martin Jahn, však doufají, že ještě dozná změn, až o ní budou rozhodovat zástupci národních vlád v Radě ministrů EU a Evropský parlament. Obávají se, že automobilky, jež zaměstnávají tisíce lidí, přijdou o byznys a budou muset propouštět.
Nový systém, který by umožnil i malým dílnám dodávat náhradní části karoserie či světlometů na auta, zatímco nyní mají tuto možnost ve většina zemí exkluzivně pouze výrobci aut, zřejmě vstoupí v platnost ne dříve než v roce 2006 a jeho finální verze může být ještě zásadně pozměněna.