Coca-Cola ve svém prohlášení uvedla, že reklama má zobrazovat „pocit sounáležitosti a štěstí“.

Coca-Cola ve svém prohlášení uvedla, že reklama má zobrazovat „pocit sounáležitosti a štěstí“. | foto: Coca-Cola

Hrajete si na bílé spasitele, hněvají se mexičtí indiáni na klip Coca-Coly

  • 82
Nová reklama mexické pobočky Coca-Coly se u tamních lidskoprávních aktivistů nesetkala s příliš velkým pochopením. Podle nich uráží životní styl domorodých mexických kmenů a násilně ho nahrazuje konzumní společností. Negativní ohlasy donutily firmu, aby reklamu z YouTube stáhla.

Reklama se odehrává v městečku Totontepec Villa de Morelos v jihomexickém státě Oaxaca. Skupina mladých lidí přijíždí radostně do městečka a rozdává místním vychlazené lahve Coca-Coly. Ti následně s úžasem sledují, jak pro ně návštěvníci staví vánoční stromeček z červeně natřeného dřeva.

Ze začátku se v klipu objevuje pouze text, který uvádí, že až 86 procent domorodých Mexičanů se cítí odmítnuto společností, protože mluví jiným jazykem, uvedl server ViceNews.

V Mexiku reklama hned po zveřejnění vyvolala vlnu nevole, především u obhájců lidských práv. Ti se nyní domáhají sankcí vůči mexické pobočce nápojového giganta.

„Tento druh reklamy považujeme za diskriminační až rasistický,“ říká právnička Elvira Pablo. „Reklama naprosto ignoruje způsob našeho života a snaží se ho nahradit tím konzumním.

Reklama neměla nikoho urazit, brání se firma

Právnička spolu s dalšími aktivisty již zaslala žádost o právní postih na mexickou antidiskriminační komisi. Ve své zprávě uvádí, že „tato reklama šíří a podporuje předsudky o domorodých kmenech a zobrazuje je jako kulturně a rasově druhořadé“. Aktivisté tak kritizují fakt, že Coca-Cola zvolila do rolí návštěvníků pouze bělochy.

Coca-Cola ve svém prohlášení uvedla, že reklama má zobrazovat „pocit sounáležitosti a štěstí“ a jejím cílem „nikdy nebylo urazit nebo podcenit domorodou komunitu“. „Velice litujeme toho, že byla reklama špatně vyložena, náš záměr byl zcela opačný, než který uvádí kritika,“ píše se dále ve zprávě.

„Coca-Cola tím jenom ukazuje svoji lhostejnost vůči našim městům a zdravotním problémům, se kterými se v naší zemi potýkáme,“ říká ředitel společnosti Consumer Power Alejandro Calvillo.

Mexiko má totiž navíc v současné době nejvyšší míru obezity na obyvatele na světě, v roce 2013 předběhlo v této nelichotivé statistice Spojené státy americké.