Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nová sazba DPH ceny nesnížila, tvrdí studie. Výjimkou jsou knihy

  10:57aktualizováno  10:57
Slibované ulehčení lidem v podobě nižší DPH na léky, počáteční kojeneckou výživu a knihy, se nedostavilo. Zmíněné zboží totiž příliš nezlevnilo. Podnikatelům naopak vzrostly náklady na administrativu. Nová sazba DPH pomohla především výrobcům, tvrdí poradenská společnost Tax Vision.

Bezlepkové potraviny zavedením nové sazby DPH prakticky nezlevnily (ilustrační snímek). | foto: Archiv Jana Bínová

Od ledna platí zcela nová desetiprocentní sazba DPH. Vztahuje se na léky, kojeneckou výživu, knihy, ale například i potraviny pro celiaky. (čtěte Změny v peněžence pro rok 2015)

Lidé s alergií na lepek jsou jen jednou skupinou, které podle odborníků společnosti Tax Vision změny v DPH kýženou úsporu nepřinesly. Celiakům měla nové DPH ulevit v nákladech na potraviny. Polepšili si však jen o haléře, maximálně koruny.

„Desetiprocentní sazba se nevztáhla na věci denní spotřeby, jako je například chléb, ale pouze na suroviny, ze kterých se bezlepkové produkty vyrábějí, tedy mouku, různé směsi na pečení, strouhanku a podobně. V takových případech se pětiprocentní úleva na dani rovná haléřům až korunám, které pohltí klasická inflace, takže spotřebitel ani žádné zlevnění nemůže poznat,“ uvedla daňová poradkyně společnosti TaxVision Blanka Štarmanová.

DPH není jasně cílené

Nová nejnižší sazba navíc přinesla komplikace, protože není zcela jednoznačné, na jaké zboží se vztahuje. Podnikatelům to přináší další náklady, které podle daňové expertky přenášejí do svých ceníků. Přínos nižší DPH je tak někde nulový nebo minimální.

Zamýšlený efekt podle Štarmanové nenastal ani u dětské výživy. „Rozlišení nízkých sazeb DPH u příkrmů pro nejmenší je velmi záludné a administrativně nákladné,“ míní.

Kojenecká mléka spadla do nové sazby (pokles o 5 procentních bodů), nejednoznačné je však zařazení u kojeneckých kaší. A suchary, hotová kojenecká mléka nebo zeleninové příkrmy zůstaly na 15 procentech. „Každý produkt každé značky je jiný a zákon jej přesně nedefinuje, proto je velmi obtížné u některých produktů stanovit, do které sazby patří,“ popsala komplikace expertka na daně.

Supersnížená sazba DPH se do koncových cen nepromítla v plné míře ani u léků. Už v lednu server iDNES.cz uvedl, že některé léky, které nejsou na předpis, dokonce zdražily. Nikdo v řetězci lékáren, distributorů a výrobců se však příliš ke zdražení nehlásil. (více čtěte zde). Podle některých kritiků až polovina léků ve volném prodeji vůbec nezlevnila.

Nová desetiprocentní sazba pomohla naopak knihkupcům a nakladatelstvím, přestože různé prospekty a brožury zůstávají na 15 procentech. „Od doby odsouhlasení snížení sazby DPH jednáme s dodavateli zboží o změnách cen, u některých titulů se nám slevy podařilo domluvit, u dalších v tomto úsilí pokračujeme a budeme pokračovat,“ popsal v lednu mluvčí sítě knihkupectví Neoluxor Petr Šašek.

Největší tuzemské nakladatelství Albatros díky přeřazení knih do nové nejnižší sazby mohlo například pokračovat ve vydávání poezie.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

U obviněných podnikatelů kriminalisté zajistili miliony korun v české měně i v
Podvodníci nabízí falešné ochranné známky. Zmatené firmy platí 28 tisíc

Podvodníci oťukávají české společnosti. Fakturami se z nich snaží vylákat téměř 28 tisíc korun za zápis ochranné známky do své databáze. V ní jsou evidovány...  celý článek

K otevření své prodejny v irském městě Gorey si Lidl přizval místní hvězdu...
V obchodech chybí stovky prodavačů. Nahrazují je brigádníci a automaty

Krize s nedostatkem zaměstnanců v obchodech se s přicházejícím létem ještě prohlubuje. K pokladnám i na jiné provozní pozice se tak dostávají především...  celý článek

Japonské pivo Asahi a jeho tamní největší rival Sapporo.
Japonské pivo Asahi už nebude z Prahy. Výroba se má přesunout do Itálie

Nový japonský vlastník Plzeňského Prazdroje Asahi zreviduje smlouvu s Pivovary Staropramen, podle níž se v konkurenčním pivovaru vyrábí značka Asahi Super Dry....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.