Překvapení za tři stovky. Balíčky s kosmetikou a novinkami dobývají trh

  • 125
Tisíce lidí si nechávají každý měsíc posílat balíčky se vzorky novinek. V den, kdy je obdrží, pak zaplaví názory, i kritickými, sociální média. Pro firmy je to nová reklama, pro obchodníka splněný sen o nadšeném zákazníkovi.

Jednou měsíčně přijde balíček za tři sta korun a v něm pět až šest výrobků - předem nevíte jakých. Překvapení. Jaký šampon, krém nebo pomáda přijdou? Co nového vyzkouším od Weledy, Body Shopu nebo L’Oréalu?

Je to napínavé. "Tak už vám to prozradíme, protože se nemůžeme dočkat! V dubnové edici budeme testovat kosmetiku značky Vichy!" píšou zaregistrovaným zákaznicím z jedné firmy, která balí kosmetické balíčky, aby je navnadili.

Tak vypadá svět značkové kosmetiky, který sdílejí tisícovky českých žen a dívek přes sociální média a poštu. Petra Lamžíková je jedna ze zákaznic. Vyzkoušela už kosmetické balíčky od dvou firem: SenzaBox a Ladybox. "Nejvíce mě na nich baví právě to překvapení. Nikdy přesně nevíte, jaký produkt přijde. Je to jako dostávat dárek," popisuje pro MF DNES.

A byla už někdy zklamaná z nabídky? "Občas se stane, že mi některé výrobky nesednou, ale to výjimečně," dodává. Každý zákazník totiž předem vyplní dotazník.

Uvažuje se o vínu a biopotravinách

Koncept vymyslely dvě americké studentky před třemi lety a od té doby se šíří po světě. V principu jde o prodej vzorků různého spotřebního zboží, které v USA firmy často rozdávají zadarmo, nebo o novinky na trhu. Největší zájem je o kosmetiku.

Balíček s překvapením firmy SenzaBox.

"V Evropě je nejznámější služba Glossbox z Británie. Česko a Slovensko jsou stále malý trh, a tak sem žádná z celosvětových sítí zatím nepřišla," říká ředitelka společnosti SenzaBox Zuzana Mottlová. Po sedmi měsících provozu už rozesílají více než dva tisíce balíčků měsíčně.

Dva měsíce před SenzaBoxem se na českém trhu objevil Ladybox. I on má pár tisíc zákaznic. "Každý měsíc vydáváme luxusní krabičku, která obsahuje šest produktů dekorativní i pečující kosmetiky – dva v plné velikosti a čtyři v cestovním balení nebo luxusní miniatuře. Jde o možnost otestovat si kosmetické produkty, jejichž pořizovací cena se pohybuje od několika stovek do dvou tisíc korun. Současně jde o efektivní a dostupnou reklamu pro výrobce. Jejich náklad jsou pouze produkty," vysvětluje Jan Hlavsa, jednatel společnosti Ladybox. Nově firma uvažuje i o rozesílání balíčků s vínem nebo bio potravinami.

Firmy koncept vítají. "Na projektu se podílíme už od loňského roku. Je to praktický způsob distribuce novinek novým potenciálním klientům," uvádí mluvčí značky Yves Rocher Lucie Panchartková.

Reklama se šíří samospádem

Do balíčku zavítala i novinka od výrobce kávy Starbucks. "Koncept nás zaujal, protože jsme na jaře představovali na českém trhu nový produkt - rozpustnou kávu Starbucks. Chtěli jsme se s ní dostat do povědomí širšího okruhu lidí a těch, kteří se nepohybují v okolí našich kaváren," říká Jitka Hasmanová, manažerka Starbucks ČR. Zároveň si pochvaluje, že rozšířili povědomí o své značce mezi internetovými blogery. Odborně se tomuto šíření reklamy po sociálních sítích říká virální marketing.

Navíc se dozvědí, jak se produkt líbil, protože zejména zákaznice mezi 16 a 30 lety rády rozbalují balíček u počítače, okomentují ho na video a uloží na YouTube nebo Facebook. Hodnotí vše, i způsob zabalení. "Pro zákazníky je to hravé a zvyšuje to pocit důležitosti, protože jejich názor slyší stovky lidí. Pro firmy jde o nosič myšlenky, který stojí málo," říká odborník na reklamu Eda Kauba, kreativní ředitel agentury Havas Worldwide.

A zvedne to prodej? "Mě opravdu některé vzorky nalákaly, abych si koupila plné balení," dodává zákaznice a blogerka Petra Lamžíková.