Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Praha - Drážďany za 50 minut. Němci navrhují 26 kilometrů dlouhý tunel

  11:08aktualizováno  11:08
Zvažovaná stavba vysokorychlostní tratě z Prahy do německých Drážďan dostala novou podobu. Německá studie navrhuje postavit na trase jeden z nejdelších železničních tunelů v Evropě.

Vyplývá to z návrhu nové studie, kterou představilo saské ministerstvo dopravy a na kterém se podílely i české instituce.

Fotogalerie

Podle studie je tunel pod Krušnými horami jediným řešením, jak cestu výrazněji zkrátit. Trasa údolím Labe totiž mnoho možností pro zrychlení nenabízí.

„Podmínky tratě kolem Labe znemožňují zvýšit kapacitu i rychlost,“ řekl saský ministr Martin Dulig. Podle něj je celý úsek úzkým hrdlem na spojnici mezi severem a jihem.

Tunel má začínat za Ústím nad Labem mezi Chlumcem a Chabařovicemi a končit před saskou Pirnou. Na konec tunelu bude navazovat ještě přes kilometr dlouhý viadukt, kratší tunel a další most až do saského Heidenau. Posledních dvanáct kilometrů povede po stávající trati. Trať je navržena pro dálkové osobní i nákladní vlaky. Před portálem tunelu na německé straně bude ještě výhybna. Tunel se napojí na stávající trať z Ústí nad Labem do Teplic

Nová trať z Prahy do Drážďan má mít celkem 123 kilometrů. Z Prahy vyjíždí Vítkovskými tunely, z Balabenky má vzniknout další čtyři kilometry dlouhý tunel, z kterého vyjedou vlaky za Prosekem. Dále má trať kopírovat z velké části trasu dálnice D8. Míjí Lovosice a Litoměřice, kde nepočítá vůbec se zastavením a vjíždí do 17 kilometrů dlouhého tunelu napříč Českým středohořím.

Cvičení pro projektanty a grafiky?

Vlaky vyjedou v Ústí nad Labem - Střekově, novým mostem přes Labe se dostanou do prostoru současného západního nádraží, kde má vzniknout nový terminál pro Ústí nad Labem. Z Prahy do Ústí nad Labem mají vlaky jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu, z Ústí pak dvoustovkou. Oproti současným 2 hodinám a 17 minutám mají cestu zvládnou za 50 minut.

Prvotní odhady nákladů na celou stavbu počítají s částkou kolem pěti miliard eur. Zatím ani není jasné, zda nejde jen o další cvičení pro projekční kanceláře a grafiky. Následovat mají další studie, které ukáží, zda má stavba skutečně smysl. Saský ministr dopravy odhaduje, že první vlaky by mohly vyjet nejdříve za dvacet let.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského je nová varianta vedena zatím pouze na základě základní územní průchodnosti. „Ta samozřejmě popisuje i rizika a omezení, které zakreslené vedení vyvolává a s kterými je třeba počítat a řešit je,“ řekl Ptačinský. Podle něj projekt čeká ještě zadání studie příležitostí a dalších potřebných dokumentací. „Ty teprve vyberou možnou variantu přesného trasování,“ dodal.

Tunel by měl vézt ze severočeského Chlumce do saské Pirny.

Tunel by měl vézt ze severočeského Chlumce do saské Pirny.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Airbus A321neo v barvách Wizz Air. Právě objednávka od maďarského dopravce...
Wizz Air couvá od minizavazadel, na palubu vezme zdarma i běžný kufr

Největší středoevropská letecká společnost Wizz Air ustupuje od své politiky zpoplatnění běžných příručních zavazadel na palubě.   celý článek

Samořídící automobil od Volva
Stát má plán na nástup samořiditelných aut, bude je testovat v provozu

Stát má první představu, jak se zapojit do celosvětového trendu samořiditelných aut. Ministerstvo dopravy již dříve oznámilo, že chce postavit testovací okruh,...  celý článek

Jana Petrášová má na starosti všechny silniční uzavírky, v centru pracuje tři...
Stát chce navigovat řidiče v zácpách, o zakázku bojuje O2 s firmou Vars

Vyhnout se zácpám je snem každého řidiče. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) po několika letech oživilo plány na vybudování systému, který by jim v tom měl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.