Mega, Auchan, IKEA, OBI, Metro, Tvůj dům, Grand a další obchodní řetězce lákají k nákupům i posezení v útulných kavárnách a restauracích i k zábavě. Podle expertů jsou nenávratně pryč časy, kdy obchodu vládli pouliční trhovci.
Nákupům v západním stylu Moskvany naučila turecká společnost Ramenka, která koncem 90. let otevřela v Moskvě svůj první hypermarket Ramstor, doplněný butiky, restauracemi a multikinem.
Obyvatelé ruské metropole si získal okamžitě a na vjezd na jeho parkoviště se svého času čekaly hodiny. Dnes má ovšem tento obchod co dělat, aby odolával rychle rostoucí konkurenci.
Masovou posedlost nákupy do Moskvy pak vnesla švédská společnost IKEA. Její první obchod otevřený těsně na okraji Moskvy v roce 2000 zákazníci hned vzali útokem. Cesta z Moskvy na letiště Šeremeťjevo se kvůli ohromnému množství motorizovaných zákazníků stala utrpením.
Obchod totiž leží na této trase a parkoviště pro 3000 aut tam bylo prakticky stále zaplněné. Situaci odlehčilo až otevření dalšího supermarketu této firmy.
Skutečný boom nastal v posledních dvou letech. Francouzský řetězec Auchan, který si Moskvany získal nízkými cenami, otevřel již čtvrtý obchod s obchodní plochou kolem 16.000 metrů čtverečních.
Jeho zástupci si pochvalují, že se jim v Moskvě vede podstatně lépe než v Polsku. Ačkoli mu konkuruje několik diskontních řetězců ruských firem, fronty u pokladen prakticky nemizí. Podobně jsou na tom řetězce jako Metro či OBI.
Navzdory rychlému růstu obchodních řetězců je však v Moskvě obchodů stále málo. Podle údajů Jones Lang LaSalle připadá v současné době na tisíc moskevských obyvatel 70 metrů čtverečních obchodní plochy. To je několikanásobně méně než ve střední Evropě, zatímco příjmy Moskvanů jsou již prý srovnatelné se středoevropskými.
Do Ruska se tak nyní chystají nové společnosti jako Tesco či Carrefour. Svá obchodní centra postaví také v těsném okolí metropole. To prý moskevská tržiště, která obchodní ráj pro Moskvany obstarávala od počátku 90. let, docela zlikviduje.