Jak iDNES potvrdila mluvčí vlády Anna Stárková zákon počítá nejen s likvidací např. billboardů propagujících cigarety, ale i se sponzoringem sportovních akcí nebo propagační distribucí tabákových výrobků zdarma.
"Zakázána by měla být i reklama, která se nezmiňuje přímo o tabákovém výrobku, ale využívá ochranné známky, emblému nebo jiného charakteristického rysu tabákového výrobku, pokud dále není stanoveno jinak," ocitovala z návrhu zákona Stárková.
Mocným tabákovým firmám by tak na propagaci v České republice zůstal prostor pouze na vydávání materiálů, určených výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky, reklamu na tabákové výrobky ve specializovaných prodejnách a publikacích tištěných ve třetích zemích, pokud nejsou především určeny pro český trh.
Minulou sněmovnou zákaz prošel
Před volbami se předkladatelům podařilo protlačit protitabákovou novelu až do Senátu, když se hlasování zúčastnilo jen 124 poslanců, přičemž 64 jich hlasovalo pro.
Horní komora pak novelu značně zamlžila, když senátoři prosadili řadu změn, které otupily přísnost původního návrhu (například by se reklama mohla objevovat v novinách a časopisech, které čtou nejméně z 90 procent dospělí, výrobci by mohli sponzorovat akce pro dospělé, apod.)
Předloha tak putovala zpět do sněmovny, kde ji poslanci zavrhli hlasy 93 ze 182 přítomných, když k přijetí bylo třeba 101 hlasů.
Teď bude Parlament projednávat novelu znovu. Pokud ji schválí, měla by tabáková reklama úplně zmizet z očí veřejnosti 1. července 2004.