Aplikace Uber (ilustrační foto)

Aplikace Uber (ilustrační foto) | foto: Reuters

Uber a Taxify v Praze snižují kilometrové sazby. Účtují ale i minuty jízdy

  • 67
Aplikace Taxify a Uber se začaly v Praze předhánět ve snižování kilometrových sazeb. Ačkoli klesly přibližně na polovinu běžných taxislužeb, neznamená to, že by jejich zákazníci platili ve finále poloviční ceny. Účtují si totiž i minuty jízdy. To je ovšem podle úředníků proti předpisům.

Dvě zahraniční v Praze působící taxiaplikace změnily v posledních dnech své ceníky. Estonská Taxify snížila od dubna kilometrovou sazbu ze 13 na 9,9 koruny. Kalifornský Uber potom přibližně po týdnu přišel s tím, že snižuje kilometrovou sazbu u služby UberPop z 12 na 11 korun.

„Uber je v Praze dlouhodobě ziskový a snížení cen vnímáme jako přirozenou součást naší dlouhodobé pro-růstové strategie,” vysvětluje krok marketingová manažerka Uber Praha Barbora Polachová. Manažer pražského Taxify Roman Sysel zase tvrdí, že ceny taxislužeb jsou zbytečně vysoké. „Celý taxi trh je plný neefektivity a to způsobuje, že jsou ceny vyšší, než je nutné,“ říká.

Sazby, které se na první pohled pohybují přibližně na polovině průměrných taxikářských cen, je ale třeba posuzovat v kontextu. Kromě toho, že se platí stejně jako u klasických taxíků za kilometr a nástupní sazba, účtují totiž tyto dvě aplikace ještě minutové jízdné. Nikoli minutu čekání, jako mají v cenících klasické taxíky, skutečně jde o minutu jízdy. Uber nyní snížil tuto sazbu z 5 na 4 koruny za minutu jízdy. I Taxify si účtuje stejně.

Taxík s dvojnásobnou sazbou není dvojnásobně dražší

Tento systém v sobě ale skrývá hned dva zádrhely. Zákazník totiž může běžně zaplatit dvojnásobek toho, co by si rychle spočetl podle kilometrové sazby. Například 5,5kilometrová trasa z Andělu na Náměstí Republiky trvá ve všední den v devět ráno podle Google Maps až 22 minut.

To znamená, že UberPop by stál konkrétně 175,5 Kč (60,5 za kilometry + 88 za minuty + 27 nástupní sazba), aplikace Taxify by účtovala 173 korun (54,45 + 88 + 30).

Naproti tomu klasická taxislužba s průměrným tarifem, která by jezdila za 20 korun na kilometr a měla 33korunovou nástupní sazbu, by si naúčtovala za stejnou cestu 143 korun.

I u klasického taxíku je k této ceně potřeba přičíst minutový poplatek. Ovšem jen za čistý čas, který auto stojí (či popojíždí) v zácpách nebo na semaforech. Taxametr vždy počítá jen jednu ze sazeb - buď kilometrovou, nebo „čekačku” (ta bývá v jednotkách korun, podobně jako minutová cena u Uberu nebo Taxify).

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si v prosinci půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Konečná cena by tak na této trase byla ve výsledku řádově o desetikoruny dražší než pouhý součet nástupní a kilometrové sazby. A nejspíš by se dostala i nad cenu UberPop a Taxify. Neplatí však, že když má taxikář dvakrát vyšší kilometrovou sazbu, bude jízda dvakrát dražší.

Magistrát: Ceníky s minutami jízdy jsou proti předpisům

Druhý problém spočívá v tom, že tento cenový systém je podle vedoucího oddělení taxislužby pražského magistrátu Jiřího Bureše v rozporu s konstrukcí ceny schválenou v městském nařízení o cenách taxislužby. Ta totiž dovoluje účtovat jen nástupní sazbu, kilometr jízdy a minutu čekání. „Za takovou praxi hrozí řidičům správní řízení kvůli porušení zákona o cenách,” říká Bureš.

Uber dlouhodobě tyto „nesrovnalosti” řeší tvrzením, že není taxislužba a tak se na něj tato omezení nevztahují. Magistrát ale zase při kontrolách - kdy zpravidla trestá všechny přistižené - zase prosazuje svůj, opačný názor (více o kontrolách Uberu čtěte zde).

Taxify podle šéfa české pobočky Romana Sysla k tomuto nacenění přistupuje proto, že mu připadá férovější. „Zároveň nemotivuje například řidiče jezdit zbytečně rychle a nebezpečně,” dodává. Omezení ze strany magistrátu jsou si v Taxify - pro které na rozdíl od Uberu jezdí licencovaní taxikáři se zapnutými taxametry - vědomi.

Podle Sysla ho řeší tak, že zároveň s aplikací mají zapnutý i taxametr, kde mají nastavenou vyšší kilometrovou sazbu. Ve výsledku tak je cena podle taxametru (ze které řidiči odvádí daně) mírně vyšší než ta, kterou zaplatí zákazník v aplikaci. Rozdíl řidičům podle Sysla Taxify kompenzuje.


Elektromobil