Už na jaře si budou moci podnikatelé odečíst daň z jakéhokoli osobního vozu. Čeká se růst prodejů. Ilustrační foto.

Už na jaře si budou moci podnikatelé odečíst daň z jakéhokoli osobního vozu. Čeká se růst prodejů. Ilustrační foto. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Nové daňové zákony změní trh, vzroste zájem o nové vozy

  • 271
Nové daňové zákony úplně změní automobilový trh v Česku. Podnikatelé a firmy, kteří jsou plátci DPH, si budou zřejmě už od 1. dubna moci pořídit auto o pětinu levněji než dosud. Finanční úřad jim totiž 19 procent pořizovací ceny vrátí.

U auta za tři sta tisíc tak firmy ušetří zhruba 48 tisíc korun.

Prodejci aut očekávají, že zájem o nové vozy v dubnu prudce vzroste. Může se stát i to, že automobilky nestihnou vyrábět a zákazníci si na nové auto budou muset počkat. Už teď se kvůli šrotovnému v Německu na některé malé modely čeká déle než obvykle.

Nová daňová pravidla vedle posílení prodejů také změní postavení jednotlivých značek a modelů. Zájem se pravděpodobně přesune od aut ve verzi kombi ke klasickým sedanům. Firmy dosud kupovaly kombíky také proto, že se do nich dá snadno zamontovat mřížka kvůli odpočtu daně.

To už nebude nutné. Tyto mřížky, které úředně dělaly z osobních aut "nákladní", z nových vozů zmizí. Výrobce mřížek už si hledá jiný byznys. A ojetá auta s mřížkou budou levnější, vymontovat si ji totiž majitel nesmí.

Poslanci před dvěma dny projednávání novely zákona o DPH odložili, ale teď ji narychlo vracejí do hry, aby si usmířili podnikatele a automobilky. Na přespříští týden svolávají mimořádnou schůzi jen kvůli tomuto zákonu.

"Budeme apelovat na Senát a prezidenta, aby novela prošla co nejrychleji a mohla platit už od dubna," říká mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Zákon mezi poslanci projde pravděpodobně velmi hladce.

Firemní auta v praxi

Výhody

– Nižší cena - 19 %

Nevýhody

– Platba silniční daně
– Povinnost vést knihu jízd a oddělovat soukromé a obchodí jízdy
– Možnost častějších kontrol z finančních úřadů
– Při prodeji auta vrácení části DPH

Proti odpočtu nebudou ani sociální demokraté. Ti si kladou jedinou podmínku: nesmí projít návrh poslance Plevy zvýšit základní sazbu daně z devíti na patnáct procent. "Pak přijetí zákona umožníme," uvedl šéf sociálnědemokratických poslanců Bohuslav Sobotka.

Na zákon nečekají jen továrny, ale hlavně prodejci. "Firmy se chodí ptát, ale vyčkávají," říká Jaroslav Gregůrek z autosalonu Samohýl ve Zlíně.

Firmy zastavily nákup aut v prosinci poté, co jim daňovou úlevu veřejně slíbil ministr financí Kalousek. Nákupy firemních aut mají přitom velký vliv na celou ekonomiku. Polovinu všech prodaných aut v zemi si totiž kupují podniky a živnostníci. Stát má vracení daně přijít zhruba na dvě a půl miliardy korun.  

Novela zákona o dani z přidané hodnoty zásadně změní automobilový trh v Česku. "Myslím, že dojde k zásadnímu přeskupení prodejů. Spousta lidí ustoupí od kombíků a vrátí se k sedanům," míní Radek Donner z NH Car. Kombíky byly u firem v oblibě, protože přidání mřížky kvůli odpočtu daně bylo mnohem snazší než u jiných karosářských variant.

To si nemyslí šéf Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl: "Kombíky jsou univerzální auta, Češi si na ně zvykli. Ale k určitým posunům může dojít."

Novela rozhodně řádně zamíchá statistikami: osobní auta a vozy kategorie N1 se vykazují zvlášť, takže dubnové tabulky sumarizující prodeje vozů vykážou neobvyklý růst osobních aut. V součtu prodejci extrémní růst nečekají. "Zázraky to nebudou, ale uvolní se několik měsíců zabrzděné prodeje," míní Donner.

Auta pro firmy tvoří v Česku více než polovinu všech prodaných vozů.

Leasingové firmy děsí změna odpisů

Velkou příležitost vidí i leasingové firmy, kterým loni značně propadly tržby. Hrozí jim však jiné riziko: vláda chce podstatně zrychlit odepisování aut, což by leasing znevýhodnilo.

"To by byla pro leasing hodně špatná zpráva," říká Jiří Pulz z České leasingové a finanční asociace. Leasingovým společnostem nahrává fakt, že firmy nemají dostatek hotovosti a banky přiškrtily financování. "A taková doba leasingu přeje," dodal Pulz.

Výměna služebních aut za nová přivede na trh ojetin tisíce aut. Sníží jejich příliv ještě dál cenu v autobazarech? Podle mluvčího AAA Auto Vladana Crhy jsou ceny nízko a větší pokles už nepředpokládá. "Čekáme, že se tím oživí i poptávka po ojetých vozech ze strany firem," míní Crha. Horší časy čekají osobní auta předělaná na nákladní, tedy ta s mřížkou. Ta už totiž nelze předělat zpět na osobní a jejich cena zřejmě klesne.

Bazaristům nahrává do karet i fakt, že nová auta kvůli slabé koruně začínají znovu zdražovat: včera například vyšší ceník ohlásil Lexus.

Ministerstvo financí tvrdí, že nemá obavy z toho, že by podnikatelé zákon zneužívali a kupovali si bez daně vozy výhradně pro soukromé účely. "Podle zákona může takové vozidlo sloužit jen podnikatelským účelům a je pak na finančních úřadech, jak to budou kontrolovat," podotkla Dana Trezziová, bývalá náměstkyně ministra financí, dnes partnerka společnosti Procházka, Randl, Kubr.

Nemožnost odpočtu DPH u osobních aut je takřka evropským unikátem, který automobilky dlouhodobě kritizovaly. I bez novely zákona by postupně firmy získaly možnost si daň odečíst.