Nové motory: 1.4 příjemně překvapil, 1.6 nezaujal

Škoda Octavia dostala dvě benzinové novinky - šestnáctiventilový motor 1.4 o výkonu 55 kW, se kterým jezdí i fabia, a upravený pohon 1.6, jemuž nepatrně narostl výkon z dřívějších 74 na 75 kW.
šestnáctiventilový motor 1.4 o výkonu 55 kW, se kterým jezdí i fabia, a upravený pohon 1.6, jemuž nepatrně narostl výkon z dřívějších 74 na 75 kW. Slabší verze je nyní v nabídce jako Classic od 372 000 Kč, 1.6 automobilka nabízí až od vyšší výbavy Ambiente a stojí od 448 900 Kč, v kombíku je k mání i jako Classic za 447 000 Kč.
Test MF DNES ukázal, že zatímco 1.4 překvapí solidní pružností i nízkou spotřebou, u motoru 1.6 se toho moc nezměnilo. Octavia 1.6 nezrychlila a ani spotřeba paliva není oproti konkurenčním motorům se stejným zdvihovým objemem nízká. Spíše naopak. Motor 1.4 16V, který nyní dostala octavia, už nějakou dobu pohání její koncernové bratry - například Volkswagen Golf (ve třídveřové verzi od 413 900 korun) nebo Škodu Fabia, kam jej automobilka dává až ke střední výbavě Comfort (od 359 tisíc korun). V ceníku škodovek model Octavia 1.4 16V nahradil hned dva předchůdce - Octavii 1.4 o výkonu 44 kilowattů (jediný motor pro octavii z mladoboleslavské produkce) a verzi s motorem 1.6 s výkonem 55 kilowattů. S touto změnou zmizela z ceníku octavia za cenu 336 tisíc korun, takže nejlevnější vůz modelu je nyní k mání za 372 tisíc korun. A to v základní výbavě, která postrádá druhý airbag, ABS a například i centrální zamykání. Motor 1.6 není pro octavii velkou změnou. O jeden kilowatt vyšší výkon doplnil nárůst točivého momentu o tři newtonmetry. Oba parametry by měly ovlivnit akceleraci vozidla. Na pružnost motoru má však vliv i jeho řídicí jednotka, která se kvůli snížení emisí také změnila. Obě novinky z mladoboleslavské nabídky při testu MF DNES proměřila zkušebna pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) a konstatovala, že u motoru 1.6 se prakticky nic nezměnilo. Octavia s ním stále zrychluje z klidu na 100 kilometrů v hodině za 14,3 vteřiny (měřena verze kombi). Také ochota vozu zrychlovat na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň zůstala podobná, při akceleraci na pětku mezi rychlostí 80 a 130 kilometrů v hodině se dokonce zhoršila. Čtrnáctistovka pokořila v ÚSMD hranici 100 kilometrů při rozjezdu z klidu za 16 vteřin. Nový motor 1.4 16V zanechal v testu dobrý dojem. Ochotně se vytáčí, není hlučný a při stotřicítce je až překvapivě tichý. Oba nové motory vyrazily i na 111 kilometrů dlouhý okruh, na němž MF DNES sleduje spotřebu testovaných aut. Na trase vedoucí přes dálnice, obce i mimo městské silnice polykala Octavia 1.4 16V v průměru 5,8 litru na 100 kilometrů, spotřeba Octavie kombi 1.6 byla o litr vyšší.

Autor je spolupracovník redakce

Octavie v měření MF DNES

Motor (kW) Zrychlení Zrychlení Zrychlení (IV.) Zrychlení (V.)
0-100 km/h (s) 0-400 m (s) 50-90 km/h (s) 80-130 km/h (s)

1.4 16V (55)2) 16,0 20,0 15,0 33,0
1.6 (55)1)2) 17,3 20,4 14,1 36,0
1.6 (74)1)2) 13,1 18,7 11,6 23,5
1.6 (74)1)3) 14,3 19,2 13,4 27,7
1.6 (75)3) 14,3 19,2 13,9 31,0
2.0 (85)2) 11,6 17,7 10,5 22,0
1.8 T (110)3) 8,7 16,6 8,8 16,1
1.8 T 4x4 (110)3) 10,6 17,2 8,7 16,0
1.8 T RS (132)2) 8,3 16,3 8,9 14,2
1.9 TDI (66)2) 13,9 19,1 10,1 22,7
1.9 TDI (81)2) 11,9 18,3 8,7 16,6
1.9 TDI 4x4 (66)1)3) 16,2 20,1 11,9 27,1

Poznámka: 1) už není v nabídce, 2) karoserie hatchback, 3) karoserie kombi
Pramen: ÚSMD



Témata: Test iDNES.cz