Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové problémy Českých drah: vysoký růst mezd i vracení dotací za vlaky

  5:12aktualizováno  5:12
České dráhy sice jako skupina ohlásily za pololetí zisk, toho ale dosáhly jen díky nákladní dopravě a prodeji Masarykova nádraží. Detailnější pohled ukazuje, že státem vlastněný dopravce má velký problém především ve svém hlavním byznysu: osobní dopravě.

Hospodaření celé skupiny České dráhy tak zatím zachraňuje nákladní doprava ČD Cargo, která však také bojuje s úbytkem tržeb, těží ale z dobré situace v nákladní dopravě. | foto: České dráhy

Osobní doprava se v prvním pololetí propadla do větší ztráty, než v první polovině loňského roku: 342 milionů korun. Čtyrnásobně větší propad, než loni přichází přitom v době, kdy dopravce profituje z levnější nafty a elektřiny a přibývají mu cestující. A ještě nemusí řešit tolik rozsáhlých výluk jako loni.

Po několika letech zlepšování výsledků z osobní dopravy je pád o to nečekanější. Firmě přitom nepomohlo ani to, že se jí podařilo současně navýšit platby od krajů a státu za objednávané vlaky.

„Ztráta byla kvůli vyšším výdajům na údržbu a opravy vozidel, kvůli nákupu vlaků a s tím spojeným vyšším odpisům a také kvůli vyšším osobním nákladům,“ vysvětlil generální ředitel Pavel Krtek.

Velké slovo mají odboráři

Osobní náklady za pololetí stouply o 4,7 procenta. Jenže samotné tržby v osobní dopravě zdaleka tolik nerostou - za první pololetí stouply o 1,5 procenta, z velké části jen díky tomu, že České dráhy získaly od státu a krajů na své vlaky o 118 milionů korun více.

Velké slovo mají ve firmě stále železniční odboráři, jejichž tři zástupci sedí v dozorčí radě. Nemají však pocit, že by svými požadavky na vyšší mzdy nějak firmě škodili. „Kolektivní smlouvou určitě podnik neničíme. Úvěr seženete, ale spokojení zaměstnanci se shání těžko,“ vysvětluje šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša, proč si nemyslí, že by letošní růst mezd firmu nějak ohrožoval. Naopak kritizuje současného generálního ředitele, že není dostatečně ambiciózní, když připustil, že o některé tratě v soutěžích mohou přijít.

Vedení firmy se k otázce mezd staví zdrženlivě, jen uvedlo růst osobních nákladů jako jeden z důvodů ztráty. Hospodaření celé skupiny České dráhy tak zatím zachraňuje nákladní doprava ČD Cargo, která však také bojuje s úbytkem tržeb, těží ale z dobré situace v nákladní dopravě. Čísla ještě dále vylepšil prodej majetku.

Českým drahám se i přes horší výsledky v osobní dopravě podařilo letos přesvědčit ratingovou společnost Moody’s, aby jim vylepšila rating. Díky tomu si mohly půjčit levněji, v druhé polovině roku by tak hospodaření mohly vylepšit nižší náklady na úroky.

Nebezpečné dotace

Ve hře jsou však jiná nebezpečí: vracení dotací. Po loni prohrané arbitráži se Škodou jde o další možnou díru v drážní kase. Auditní orgán ministerstva financí totiž při kontrole dotací na regionální vlaky zjistil pochybení, kvůli kterým část dotací Českým drahám seškrtal. Většinou šlo o to, že vlaky dodal výrobce pozdě a České dráhy za zpoždění neuplatňovaly smluvní pokutu. Podle výroční zprávy jde celkem o 545 milionů korun.

České dráhy s odvodem nesouhlasí a věří, že nakonec peníze vracet nebudou. „Žádná z výzev není pravomocným rozhodnutím o odvodu. Nesouhlasíme s tím, že bychom postupovali v rozporu s dotačními pravidly a uplatňujeme opravné prostředky,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Případné vracení dotací za nákup vozidel je současně zajímavým argumentem pro současné dohady, zda má stát zřídit půjčovnu nových vlaků za evropské peníze pro všechny dopravce. Proti jejímu zřízení protestují odboráři či kraje. Zastánci půjčovny ale mohou mít argument, že České dráhy neumějí využít pořádně evropské dotace.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.