Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové šrotovné: stát chce platit za likvidaci auta

  9:30aktualizováno  9:30
Už nebude potřeba koupit nový vůz, stát hodlá přispívat na sešrotování toho starého. Kde na to vezme? Z poplatků za převod další kategorie ojetin

Šrotovné | foto: iDNES.cz

Ministerstvo průmyslu a obchodu chce do nového zákona o výrobcích s ukončenou životností prosadit i možnost, že by stát vyplácel lidem řádově tisícikoruny za to, že by se starého auta zbavili. „Potřebujeme, aby se stará auta dostala z našich silnic, průměrné stáří vozidel je u nás výrazně vyšší než v Evropské unii. I když s nimi lidé příliš nejezdí, mají vysoké emise a následky nehod starších aut jsou výrazně větší než u novějších vozů,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Vývoj počtu osobních aut

Vývoj počtu osobních aut

Úřady o platbě odmítají mluvit jako o šrotovném, i když jím v podstatě je: jde o příspěvek na likvidaci starého vozu. Návrh MPO bude i součástí materiálu pro vládu o tom, jak v Česku omladit vozový park. Nejsou v něm žádné dotace na nákup nových vozů jako v Evropě, ale pouze tento příspěvek. Nebude však podmíněn tím, že po vyřazení si musí původní majitel koupit nové auto.

Podporu má taková myšlenka například na ministerstvu dopravy nebo u Sdružení automobilového průmyslu. „Jde o motivační prostředek, aby vozidla byla řádně ekologicky likvidována. Proti této snaze nevznášíme námitky,“ říká Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Mluví se o několika tisících

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Zatím není jasná přesná částka, mluví se o příspěvku mezi 1 500 a 4 000 Kč. Podle Muřického by se mohly použít peníze, které stát dosud vybírá za převody nejstarších aut. Ročně jde zhruba o čtvrt miliardy, ale objem peněz by měl vzrůst.

Ministerstvo životního prostředí totiž ve stejném zákoně chce nově tuto povinnost uvalit i na vozidla s emisní třídou Euro 3. Ta je v Česku nejrozšířenější, takových aut jezdí u nás více než milion. Rozšíření na tyto vozy by přitom mělo zvýšit příjem z poplatků znovu až k 600 milionům korun, které se vybíraly po jeho zavedení. Tím, jak vozový park postupně omlazoval, ale státu příjmy z převodu začaly klesat.

Až dosud řidiči za likvidaci starého vozu oficiálně nic nedostávají, řada firem však nabízí výkup odhlášeného vozu za peníze, většinou v řádu tisíc korun.

„Rozebere se to na díly, které se dají použít, a na železo, ale nikdo neřeší, co se zbytkem materiálů, jak se skutečně zrecykluje,“ říká Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Ministerstvo životního prostředí je proti

Návrh zatím narazil na ministerstvu životního prostředí. „Podle MŽP je nutné nejdříve vyhodnotit ekonomické náklady takového opatření a porovnat je s dopady na zlepšení kvality životního prostředí. Teprve pak bude možné zaujmout konkrétní stanovisko,“ řekla Jana Taušová z tiskového oddělení ministerstva.

Peníze z převodů aut měly končit hlavně v ekologických likvidacích vozidel, ale realita je jiná. Podle mluvčí Státního fondu životního prostředí (SFŽP) Lenky Brandtové bylo původně vyčleněno 1,5 miliardy korun na podporu sběru a likvidace autovraků, ale vyčerpáno bylo jen 358 milionů. Později byla miliarda převedena do programu Nová zelená úsporám, zatím se vyčerpala jen desetina. V praxi tak na účtech SFŽP leží více než miliarda z těchto poplatků.

Vozový park možná statisticky omládne

Podpora nákupu nových vozidel byla běžná zejména během krize v řadě evropských zemí, označil se pro ni jednotný název šrotovné. V Česku i přes požadavky automobilek, které se z velké části svezly hlavně na německém šrotovném, žádná podpora nebyla. „Jedinou výjimkou byla možnost zrychlení odpisů u firemních aut,“ dodal Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Stáří osobních aut v Česku

Stáří osobních aut v Česku

I když je průměrné stáří vozového parku v tuzemsku částečně statisticky zkreslené spoustou vozů, které jsou v registrech, ale nepoužívají se, do Česka míří stále velký počet starých ojetin ze zahraničí. 

Například loni podle statistik Svazu dovozců automobilů pokračoval nárůst vozidel starších deseti let. Průměrné stáří aut v České republice je čtrnáct let. I když staré vozy nenajezdí tolik, připadá na ně podstatně větší část tragických nehod.

Letos by mohlo dojít i bez státního příspěvku ke statistickému omlazení vozového parku, především kvůli změnám v registru vozidel. Navíc slabá koruna prodražuje dovozy starších ojetin ze zahraničí, což potvrzují i autobazary. Automobilky navíc čím dál výrazněji doplňují nabídku zánovních vozů starých rok až dva, které uvolňují na trh.

Jak se šrotují staré vraky:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.