Tesco se tím pouští na novou cestu vedoucí do center měst, na frekventované zastávky autobusů a tramvají či pěší zóny.
„Třeba jako je v Praze Můstek, Václavské náměstí, Národní třída anebo nábřeží Vltavy,“ popisuje Ivan Styk, šéfující menším prodejnám Tesco.
Tesco letákyNavštěvujete rádi prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
Další Expres nicméně Tesco otevře v Černošicích u Prahy, kde spoléhá na dostatek obyvatel s nadprůměrnými pražskými platy. Pokud se malé prodejny osvědčí, měl by se jejich počet podle dřívějšího vyjádření šéfa Teska Phila Clarka vyšplhat k šedesáti.
Velikostí tento typ Teska odpovídá třetině běžného supermarketu, ať jde o Tesco, Albert či Billu. Nabídka se však od té v supermarketu Tesco trochu liší.
Zaměření na kvalitu a vyšší ceny
Zmenšením prošlo hlavně oddělení s trvanlivými potravinami, jinak zůstává ovoce, zelenina, chladící boxy s mléčnými výrobky, balenými sýry a uzeninami či pečivo, které se přiváží zmrazené a rozpéká se na místě.
Do očí uhodí méně výrobků pod značkou Teska, než jak je člověk zvyklý ze stejného hypermarketu. Skoro chybí hlavně nejlevnější a nejméně kvalitní řada Tesco Výhodný nákup.
V nabídce, ať už u kávy, jogurtů či olivového oleje, má sice Tesco vždy zastoupen i levný výrobek, ale jinak se soustředí hlavně na dražší a lepší výrobky.
Na regálech nejsou kvůli místu k mání všechny značky a příchutě jako ve velkém obchodu. Tesco má však tu výhodu, že u nás vlastní dalších 84 obchodů, ze kterých odkoukalo nejprodávanější výrobky v jogurtech či uzeninách a právě ty se dostaly na pulty menšího Teska Expres.
Ceny se v malé prodejně pohybují u stejného zboží o několik procent výš než v hypermarketech Tesco. Například jogurt Florián v pražském Expresu stojí 8,40 koruny, zatímco v supermarketu Tesco na metru Luka stojí 7,90 koruny.
Podobné rozdíly lze najít i u dalších výrobků. „Nechceme tady více vydělávat než v jiném Tesku, ale máme tu vyšší náklady,“ říká Styk.
Centrum znamená vyšší náklady
V centrech měst platí obchodník vyšší nájmy, více ho stojí přestavba, protože jde často o památkově chráněné budovy. Na svůj rozměr i malá prodejna Teska potřebuje dost lidí – ta první má 26 zaměstnanců, kteří se budou střídat od šesti ráno do deseti večer každý den.
Do nákladů se podle Styka promítá i dražší zásobování obchodu, ke kterému se nedostane obří kamion. Tesco si proto koupilo speciální dodávku.
Všechny tyto věci, které zboží prodražují, řeší i malí obchodníci. Na rozdíl od britského obra s tržbami skoro čtyřicet miliard korun si však nemohou na dodavatele a jejich ceny tolik dupnout.
„Uvidíme, jestli se nás to dotkne. Až otevřou, půjdu se tam podívat,“ říká špatnou češtinou zaměstnanec nonstop prodejny Manni Mini Market, která je u I. P. Pavlova hned naproti novému Tesku.
„V centrech měst je sice dnes dost obchodů, ale za hodně předražené ceny,“ říká za Tesco Styk s tím, že oni budou určitě levnější.
Lépe dopadl z tohoto pohledu Zdeněk Klabačka, který na místě dnešního Teska Expres provozoval Potraviny Klabačka. Před půl rokem prostory a nájemní smlouvy přepustil za odstupné několika milionů korun britskému řetězci.
Tesco si s nástupem malých prodejen dobře uvědomuje, že bude lidem mnohem blíže než s hypermarketem v poli za městem. A může je mnohem snadněji naštvat. Proto se snaží chovat co možná nejnenápadněji.
„Nemáme na prodejně žádný obří nápis Tesco, chceme tu zapadnout,“ vysvětluje Styk. To, že Tesco bude „zodpovědný soused“, hlásá už i nástěnka v prodejně.