Rozhodnutí nového generálního ředitele Jana Kubiše přichází na začátku sezony a v době, kdy má stát problémy s dočerpáním evropských peněz na nové silnice. Další odklad tak může evropský penězovod ještě více utáhnout. Už teď je například téměř jisté, že letos nezačne původně slibovaná modernizace dalších úseků dálnice D1.
ŘSD ovšem tvrdí, že nový systém je naopak prevencí proti ochromení až zastavení budoucích zadávacích řízeních, které v nejbližší době bude ŘSD vyhlašovat.
"Při kontrolách, které už začaly, byly totiž zjištěny v zadávacích podmínkách staveb závažné nedostatky, které jsou v příkrém rozporu s pravomocným rozhodnutím ÚHOS a tedy je nutné takováto pochybení okamžitě eliminovat, což se tímto kontrolním procesem děje," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Kontroluje se vše nad 300 tisíc
Podle Kubišova příkazu nesmějí jeho podřízení zatím podepsat žádnou zakázku nad 300 tisíc korun, nejprve musí mít písemný souhlas generálního ředitele. "V rámci nastavení nového systému, který bude úspornější a efektivnější, je samozřejmě nutné se podrobně seznámit s aktuálním stavem veřejných zakázek ŘSD," dodal Kubiš.
Největší zastavené soutěže na silnice a dálnicestavba a předpokládaná cena v Kč dálnice D1 Přerov – Lipník nad Bečvou silnice I/11 Oldřichovice – Bystřice dálnice D3 Bošilec – Ševětín silnice I/68 Třanovice – Nebory dálnice D3 Ševětín – Borek silnice I/11 Nebory – Oldřichovice dálnice D1 Měřín – V. Meziříčí západ, modernizace rychl. silnice R4 Skalka – křiž. II/118 silnice I/37 Pardubice – Trojice dálnice D1 Hvězdonice – Ostředek, modernizace Pramen: Věstník veřejných zakázek |
Kubišův příkaz přichází jen pár měsíců poté, co ŘSD oznámilo vypsání velkého množství zakázek v řádu desítek miliard korun, které přitom měly projít standardním procesem posuzování.
Některé už byly připravené k podpisu a stavbaři počítali s tím, že v řádu několika dní začnou stavět.
Opravy silnic se tak mohou přesunout na klimaticky méně vhodné měsíce, zejména podzim. Tento jev, kdy obalovny vyrábějí nejvíce asfaltových směsí v říjnu a listopadu a oprava tak nemusí být kvalitní, kritizují silničáři dlouhodobě.
"Je to pro mě nepochopitelný krok, stavební sezona je nastartována. Pochopím to, pokud to bude opatření na týden nebo dva," uvedl Petr Čížek, jednatel firmy Swietelsky stavební a předseda Sdružení pro výstavbu silnic. Rozhodnutí vyvolalo zděšení také u řady zaměstnanců ŘSD, a to především na krajích.
Kontroly mají být rychlé
Ředitelství zatím neuvedlo, jak dlouho bude zakázky kontrolovat. Do čela organizace přišli lidé, kteří většinou se silničním stavitelstvím nemají nic společného, a je proto otázka, jak problematice zakázek porozumějí. "Vyvinul jsem maximální tlak na urychlení celého kontrolního procesu tak, aby byla činnost ŘSD v oblasti dopravních staveb co nejméně narušena," ujišťuje Kubiš. V dobách Víta Bárty došlo dokonce i k zastavení již rozestavěných staveb.
Některé zakázky se kvůli dalším posuzováním letos již zcela jistě nerozběhnou. Jde třeba o modernizace dalších tří úseků D1. ŘSD dosud zakázku ani nevypsalo, jen poslalo předběžné oznámení do věstníku veřejných zakázek. Plánované úseky nemají ještě ani stavební povolení kvůli protestům Dětí Země. Zahájit stavbu je přitom nutné ještě do léta, aby se stihl provoz před zimou vrátit do obou směrů.
I další zakázky na stavby se mohou výrazně posunout, protože soutěže na ŘSD trvají i přes rok. Dobře to ilustruje loni vyhlášený tendr na další části dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí směrem k Českým Budějovicím: dva úseky dosud nemají vítěze, protože případ řešil měsíce antimonopolní úřad a teprve nedávno ŘSD jmenovalo novou hodnotící komisi.
Faktem je, že zkušenosti z nedávných měsíců ukazují, že opatrnost je u některých zakázek oprávněná. Státní fond dopravní infrastruktury již dokončil kontrolu zakázky na opravu mostu v Brně za více než sto milionů korun. Ta ukázala, že ŘSD při jejím zadávání výrazně chybovalo. Podle informací MF DNES se už případem zabývá policie, zakázka je i na antimonopolním úřadě.