Nové zákaznické výhody nás přiblíží Evropské unii

-
Tuzemští zákazníci se mohou těšit na některé příznivé změny ve svůj prospěch, které mimo jiné zvýší ochranu jejich zdraví. Přibližně v polovině letošního roku by totiž měla začít platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která zase o kousek přibližuje spotřebitelská práva evropské úrovni. Co přinese nového? Na pultech obchodů by se již neměly objevovat výrobky, které by zákazníci mohli omylem zaměnit za potraviny - například červená školní guma ve tvaru jahody nebo šampon v nápojové plechovce. Tím, že svým tvarem, vůní, barvou, vzhledem, označením, rozměry či jinak připomínají potraviny, jsou nebezpečné zejména pro malé děti či starší lidi. Bude zakázané takové výrobky nejen vyrábět, prodávat, dovážet či vyvážet, ale také darovat, například jako bonus ke kupovanému výrobku či sponzorský dar. Novou povinnost budou mít všichni stánkaři nebo jiní obchodníci, kteří prodávají zboží mimo stálou provozovnu. Na žádost zákazníka jej musí informovat také o tom, kde může výrobek reklamovat, pokud již stánek na původním místě nebude stát. Na další dvě novinky si musí spotřebitelé počkat až do ledna příštího roku. První z nich se týká povinného označování hlavních částí obuvi (vrchní části, podšívky a podešve) údaji o použitém materiálu. Nemělo by se tak stát, že si někdo koupí rádoby kožené boty, které jsou ve skutečnosti jen z imitace kůže. Symbolům, kterými se jednotlivé materiály označují, nemusí každý rozumět, a proto musí být v prodejně k dispozici také informace o tom, co znamenají (například ve formě letáčku). Poslední důležitá změna by měla pomoci všem, kteří kupují alespoň někdy výrobky z křišťálového skla. Názvy "křišťál", "křišťálové", "crystal" či jinými odvozeninami těchto slov budou moci být označené jen výrobky s přesně stanovenými vlastnostmi. Zákazník tak bude mít jistotu, že si skutečně kupuje výrobek odpovídající kvality, a ne pouhé sklo, které obchodník pojmenoval slovem křišťál.