Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soukromníci se bojí o vlaky. Nový zákon je může z tratí vyhnat

  12:57aktualizováno  12:57
Konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou srazila ceny a zlepšila komfort ve vlacích. Novela drážního zákona ji může zásadně omezit, obávají se soukromí dopravci. Ministerstvo dopravy navrhuje úřadům novou pravomoc, která jim může provoz zakázat.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Více než pět milionů cestujících, které ročně přepraví vlaky mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou, může mít od roku 2016 na výběr opět jen jediného dopravce – České dráhy. Ministerstvo dopravy totiž připravilo novou verzi drážního zákona, která dává úřadům pravomoci vypudit soukromníky z velké části této trati. Zákon už poslalo k připomínkám ostatním členům vlády.

Podle návrhu bude možné zakázat provoz dopravcům, kteří konkurují vlakům, jejichž ztrátu hradí stát nebo kraje. To by se týkalo i velké části trati mezi Prahou a Ostravou, na níž jezdí státem objednávané vlaky do Luhačovic či do Vsetína. „Podle této verze zákona to můžeme klidně zabalit. Když stát bude chtít, prostě nám nepřidělí místo na trati,“ obává se šéf soukromého dopravce RegioJet Radim Jančura.

„Je úsměvné, že stát, který se v rámci EU zavázal otevírat trh konkurenci, jde vstříc lobby státních drah, které neví, jak reagovat na ohromný odliv pasažérů. Místo toho, aby prázdná Pendolina a jiné vlaky zrušili, chtějí mít právo regulovat levnější a lepší služby soukromé konkurence. Myslím, že voliči vládě ve volbách připomenou, že chtějí moderní vlaky, lepší a levnější služby, a Brusel Praze připomene, že existuje nějaká hranice, za kterou se nechodí,“ reagoval šéf Leo Express Leoš Novotný.

Podobně kritizují novinku také zástupci dalšího soukromníka Leo Expressu. Opatření by přitom mohlo dopadnout i na České dráhy, konkrétně jejich pendolina. Ta totiž na trase z Prahy do Ostravy jezdí bez dotací, stejně jako soukromí dopravci.

Ministerstvo: pro dopravce chceme stabilitu

Ministerstvo dopravy se brání, že navrhovaná úprava se bude týkat až nových dopravních služeb, nikoliv stávajícího provozu na lince mezi Prahou a Ostravou. „Cílem je především poskytnout stabilitu dopravcům, kteří vzejdou ze soutěží o dotované linky, tedy rovněž těm soukromým,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. To se však v zákoně nikde přímo nepíše, a až se změní politické vedení, může si ho vykládat jinak. „Bylo by to snadno zneužitelné,“ upozorňuje Jiří Schmidt z RegioJetu.

Zákon pracuje s pojmem hospodářská vyváženost. Pokud by byla ohrožena, může stát dopravce buď omezit, aby v některých zastávkách neumožnil nástup a výstup lidí, nebo mu úplně zakázat vyjet. V praxi by to mohlo znamenat, že vlaky z Prahy zastaví nejdříve pár desítek kilometrů před Ostravou – za Hranicemi na Moravě, kde odbočuje z hlavní trati dotovaná linka do Vsetína. Rozhodovat by o tom měl Úřad pro ochranu podnikání v dopravě, který chce stát zřídit.

V zákoně je navíc další komplikace pro nedotované vlaky: kvůli přetíženým úsekům na hlavním koridoru ministerstvo navrhuje, aby tyto spoje dostávaly místo na trati až poté, co ho obdrží některé typy nákladních vlaků.

Soukromí dopravci už dlouho proti dotování vlaků přes Vsetín a do Luhačovic bojují. Leo Express kvůli němu dokonce podal žalobu, ve které se domáhá škod přesahujících půl miliardy korun, a hrozil arbitráží proti Česku. Stát totiž prostřednictvím stamilionů dotuje provoz vlaků, které ze dvou třetin jezdí po trase, kde zuří konkurenční boj, a dopravci dostávají od státu jen kompenzace za nařízené slevy. RegioJet zase nabídl státu převzetí dotovaných vlaků zdarma, ale ani on neuspěl.

Vyváženost vítáme, pokud se tratě budou soutěžit

Snaha ministerstva o „hospodářskou vyváženost“ je přitom na první pohled rozumná, dává smysl a dopravci s ní nemají problém. Jde o to, aby na některých tratích zbytečně nejezdilo víc dopravců, když pro ně není dostatek cestujících.

„Pokud se to bude týkat tratí, které prošly řádnou soutěží, nemáme s tím žádný problém. Naopak to vítáme. Takto ale hrozí, že se budou chránit linky, které byly zadány z ruky bez výběrového řízení, což může zazdít veškeré další pokusy o příchod nových dopravců. Budou se dotovat linky, které mohou jezdit bez dotací, kvůli tomu, aby žádný další dopravce nemohl dokázat, že to jde bez dotací,“ protestuje proti návrhu zákona šéf RegioJetu Radim Jančura.

V Česku není mnoho tratí, kde by mohly jezdit vlaky bez dotací. Nejčastěji se mluví o lince Praha–Ostrava, kvůli velké konkurenci na ní však dopravci prodělávají. Výdělečná by údajně mohla být také spojení Praha–Brno nebo Praha–Ústí nad Labem.

Podobná praxe funguje už v autobusech, kde například kraje nedovolují dálkovým autobusům, aby vozily cestující například jen v rámci kraje. „Vykrádaly“ by totiž cestující dotovaným spojům, u nichž by se prohlubovala ztráta.

Zákon je zatím v meziresortním připomínkovém řízení. Na jeho přípravě se podílely jak České dráhy, tak železniční odboráři. Ti přitom dlouhodobě proti soukromé konkurenci vystupují. Soukromníci žádný podobný prostor nedostali. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.