Martina Patočková
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Martina Patočková

Martina Patočková

redaktorka MF DNES (zkratka autora: pmr)

Nastoupila do ekonomické redakce MF DNES v roce 2001. Na starosti má především státní finance a dění na maloobchodním trhu. Předtím pracovala čtyři roky v ekonomické redakci ČTK.

Krekry a sušenky z potravinového „odpadu“ zamíří do obchodů

Krekry ze zbylého mláta při výrobě piva, sušenky z kávové sedliny nebo čipsy z drtě červené řepy, která zbude po vylisování šťávy. Všem projektům je společné, že budou pro výrobu jídla využívat něco,...

2. května 2020  12:53

McDonald´s si vybral, vyhrála papírová brčka

Řetězec s rychlým občerstvením McDonald´s se definitivně rozhodl, že v Česku nahradí plastová brčka papírovými. Otázkou je, na jak dlouho, protože jak firma sama uvádí, ani toto řešení není ideální.

20. dubna 2020

V nákupních centrech zuří válka o nájmy. Odklad placení nic neřeší

Premium

Zavřené obchody, nejistota a obavy z další existence vrážejí klín mezi nájemce a majitele obchodních center. Majitelé center splácejí bankám, obchody nemají na nájem. Dva tábory, které by měly...

15. dubna 2020

Čočka, káva nebo rýže z kapslí. Český systém míří i do řetězců

Český systém prodeje potravin bez obalu, který vymyslela a nyní prověřuje v praxi technologická společnost Miwa, míří do zahraničních obchodních řetězců. Jednání běží i v Česku, s velkými obchodníky,...

13. dubna 2020  14:39

Řetězce se snaží balit maximum pečiva, lidé nechtějí cukroví

I přes ujišťování inspektorů či zdravotníků, že přenos koronaviru skrze rohlíky či jiné pečivo není prokázán, volí většina řetězců jistější variantu, jak předejít obavám zákazníkům. Řada z nich...

13. dubna 2020

Nedostatkové droždí bude i v obřím balení, rozmáhá se také prodej na váhu

Droždí je v českých obchodech, ať již těch kamenných nebo internetových, stále horkým zbožím. Když se do nich dostane, je hned vyprodané. Výrobci nestíhají malá balení dodávat, někteří proto už...

9. dubna 2020

Šetřit a co jde, vyždímat z internetu. Jak podnikatelé čelí propadu tržeb

Premium

Počátkem března se ještě Michal Štádler a Martin Fořt účastnili vyhlašování výsledků EY Podnikatele roku. O pár týdnů později podobně mají jako tisíce dalších podnikatelů zavřené obchody, museli...

6. dubna 2020

Brigádníci jdou první z kola ven, přestože mají na náhrady mzdy nárok

Premium

Stovky tisíc agenturních zaměstnanců a brigádníků mají mít stejně jako běžní zaměstnanci nárok na vládou schválené náhrady mezd. Přesto na ně ovšem mnoho z nich nedosáhne. Patří totiž k prvním, které...

3. dubna 2020

Pokud jste v karanténě, netřiďte odpad, varuje ministerstvo

Třídit odpad na plast, papír, sklo a případně další složky by měli pouze zdraví lidé. Kdo je v karanténě, ať již s prokázaným onemocněním či pouze kvůli riziku, měl by se třídění po tuto dobu zdržet.

31. března 2020  9:46

Zaměstnanci v pohybu. Pracovní agentury musí zastavovat nábory

Premium

Krize způsobená rozšířením koronaviru vyvolala zřejmě největší novodobé přelévání zaměstnanců. Na jedné straně nemají, ať již dočasně, či trvale, práci lidé z restaurací, hotelů, cestovních...

30. března 2020

Nakupování bez front. Čupr rozjíždí web pro krámky, které nemají e-shop

Zakladatel internetového prodejce potravin Rohlík, Tomáš Čupr, rozjíždí ve spolupráci s dalšími experty platformu NakupBezpecne.cz, která bude určena pro malé obchody. V první fázi pro prodejny s...

29. března 2020

E-shopům klesají tržby a šetří s reklamou. Daří se jenom největším

Online obchody s potravinami jsou sice v obležení nových i starých zákazníků, ale jak naznačují první analýzy, e-shopy jako celek začínají čelit postupnému propadu. Řadě menších internetových...

25. března 2020  10:23

Mívali jsme rýži na 1,5 měsíce, dnes jsou to dny, říká šéf Podravka-Lagris

Rýže patří spolu s těstovinami k těm několika základním trvanlivým potravinám, které v posledních týdnech čelí v obchodech nejmasivnějšímu vykupování. „Museli jsme navýšit výrobní kapacity až o...

23. března 2020

Polské odbory chtějí kvůli nákaze koronavirem omezit počet lidí v prodejně

Obchodníci zkouší nejrůznějším způsobem zamezit šíření koronaviru při nutných nákupech. Zatímco v Česku převládá hlavně doporučovaný dvoumetrový odstup, v Polsku jdou místní odbory dále a snaží se...

21. března 2020  18:31

Návaly z obchodů se přesunuly na web. Na nákup si počkáte i několik dní

Online prodejci potravin čelí obrovskému náporu zákazníků v situaci, kdy se lidé z obavy před šířením a nákazou novým virem obracejí raději na internet. Fronty, jak je známe z kamenných prodejen, se...

18. března 2020  17:22

Likérky Stock a Rudolf Jelínek začnou vyrábět chybějící dezinfekci

Společnosti Stock Plzeň Božkov a Rudolf Jelínek využijí nynější volnější kapacity související hlavně se zavřenými restauracemi a začnou vyrábět dezinfekci, která je v obchodech takřka nedostupná.

18. března 2020  11:34

Plast se vrací do obchodů. Hygiena v době pandemie vítězí nad ekologií

Výrobci i obchodní řetězce se v posledním roce intenzivně snažili zbavit plastu, kde to jen jde. Šíření nového viru je nyní nutí balit výrobky alespoň na přechodné období opět více. První na řadě je...

16. března 2020

Předzásobujeme se, máme prostor pro stovky kamionů, říká šéf Košíku.cz

Premium

Poptávka po nákupu potravin z online obchodů roste více než před Vánocemi. Podle šéfa internetového prodejce Košík.cz Tomáše Jeřábka je v jejich skladu místa dost a snaží se předzásobit, řeší také...

15. března 2020

Nákupní centra zavřela okamžitě, nájem obchodům zatím běží

Neotvírat a co nejrychleji zjistit, koho a jak se vládní zákaz týká, Tak vypadalo hektické sobotní ráno v obchodních centrech napříč celým Českem. Bezprecedentní opatření se všude odehrálo rychle a...

14. března 2020  13:48

Pivovary rostou, ale Češi pijí méně piva. Častěji volí vícestupňové a dražší

V hospodách a restauracích se loni vypilo podle neoficiálních odhadů o pár procent piva méně, což v přepočtu dělá zhruba padesát milionů půllitrů. Vzhledem k rozdělení trhu se o ušlé půllitry musí...

9. března 2020

Štědré roky za pokladnou končí. Řetězce přestávají závodit ve mzdách

Obchodníci se ještě loni předháněli v tom, aby svým zaměstnancům přidali a dotáhli jejich plat na dohled lídra trhu, řetězce Lidl. Letos to vypadá, že těmto závodům je konec. Všechny obchodní řetězce...

3. března 2020

Dove či Knorr se vracejí do Kauflandu. Obchodní válka řetězce s výrobcem končí

Premium

Déle než rok trvalo, než se dva velcí hráči Unilever a­ Kaufland usmířili a­ dohodli na návratu značek výrobce do regálů obchodního řetězce. Ještě nějakou dobu ale bude trvat, než se ukončení této...

2. března 2020

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě z připravované novely potravinového zákona u nich proto vyvolává nervozitu....

24. února 2020

Česká firma dostala miliony na rozvoj. Chce vyrábět protein z cvrčků

Premium

Před čtyřmi lety si Radek Hušek a Daniel Vach založili v Thajsku největší cvrččí farmu na světě, dnes z ní zásobují moukou či tyčinkami český a ve stále větší míře německý trh. Ve světle nynějších...

21. února 2020

Plastu na lahve je nedostatek. I recyklovaného PET, který je dražší

Na českém trhu s plasty začíná přituhovat. Nápojářské firmy závislé na prodeji pití v plastu buď už používají, anebo testují použití recyklovaného PET znovu do lahví. Materiálu je však nedostatek, a...

17. února 2020

Češi se bojí plastů, zříct se jich nechtějí. Liknavější jsou jen Rusové

Plastový odpad, nedostatek vody a její znečištění jsou hlavní problémy, které je podle Čechů třeba řešit, pokud jde o životní prostředí a ekologii. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu Gfk napříč Evropou...

13. února 2020

Začátek roku je pro supermarkety krizový. Bojují akcemi na základní potraviny

Premium

Tržby za potraviny jsou na začátku roku pravidelně nízké. Aby si jednotlivé řetězce udržely své postavení na trhu, vyrážejí do boje se slevovými akcemi na základní potraviny. V čele stojí Lidl a...

3. února 2020

Ne zcela ekologický trend. Kečup či jogurt ve skle škodí víc než v plastu

Premium

Mléko či jogurty ve skleněné lahvi jsou retro, kterým se v posledních letech snaží zaujmout některé menší mlékárny. Z hlediska dopadu na životní prostředí je však skleněná lahev na jedno použití...

29. ledna 2020

Hrachová placka za cenu humra. Otestovali jsme nemasové burgery

Premium

S lepkem a laktózou jsme vyrazili dveře, hlásá v promoakci internetový prodejce potravin. Dokazuje tím, že má čich na módní trendy. Má ale také pravdu? Jsou rostlinné alternativy mléka, masa či sýrů...

28. ledna 2020

Jsme čističi, zbavujeme obchody neprodaných věcí

Michal Štádler a Martin Fořt se poznali zhruba před dvaceti lety, kdy oba pracovali v Tesku a začínali v nákupu. Tam pronikli i do toho, jak vznikají nadměrné zásoby, zboží, co se neprodá. Dnes mají...

27. ledna 2020

Šípek i kočičí dráp. Bylinkové čaje táhnou, naopak obliba ovocných slábne

Premium

Šárka Vávrová dlouhá léta pracovala v pivovarnictví a ochutnávala hlavně pivo. Poslední rok ale přesedlala na čaje. Vymyslela sáčky, které obsahují tekutý čajový extrakt ze směsi bylinek a jež vyrábí...

26. ledna 2020

Plastu bylo dost. Rozvážkové fimy s jídlem testují vratné obaly

Krabičkové firmy a rozvozci jídel mají svůj byznys založen na plastu. A stejně jako všichni ostatní řeší, co s ním. Ti největší začali nabízet vracení použitých jednorázových misek zpět nebo zkoušejí...

20. ledna 2020

Na jaře do Česka dorazí Action a Tedi, konkurence v levném zboží přitvrdí

Pepco a Kik čeká nová konkurence. Na trhu s nepotravinářským zbožím zahrnujícím výrobky od krmiva pro zvířata přes potřeby pro domácnost až po hračky přituhne. Do Česka míří dva nové diskontní...

15. ledna 2020

Mattoni otestuje zálohované petky na Košíku, zákon s nimi nepočítá

Největší výrobce minerálních vod v Česku, společnost Mattoni 1873, začíná spolu s online prodejcem potravin Košík.cz zkoušet, jak by se osvědčily zálohované petky v praxi. Jde o pilotní projekt;...

6. ledna 2020

Největší řetězce ročně utrží přes 320 miliard, lidé ale chtějí víc večerek

Ve srovnání s ostatními zeměmi EU panuje na českém maloobchodním trhu nebývalá konkurence. V souboji obchodních řetězců vítězí Kaufland, který má největší tržby. Ti dravější jako Lidl se sunou...

6. ledna 2020

Třetina vánočních stromků není českých. Pěstují se na plantážích

Premium

Vánoční stromek z českého lesa začíná být rok od roku větší vzácností. Pokud už typický symbol Vánoc pochází z našich krajin, jde o ­speciálně vypěstované stromky z­ plantáží. Zároveň každoročně...

21. prosince 2019