"Když jsme se sem stěhovali, majitel nám řekl, že 95 procent nájemních prostorů je rozebráno a že neví, jestli vůbec pro nás místo bude. Nakonec nám tedy sdělili, že se nám podařilo ve velké konkurenci probojovat mezi ty šťastlivce, kteří v centru budou. Realita je ale trochu jiná. Velká část obchodů je totiž i čtvrt roku po zahájení provozu prázdná," popisuje stav Milan Vlk, který šéfuje obchodu s koženou galanterií Edmins.
Na Novodvorské mělo být přes sto obchodů. Podle letáku, který centrum distribuuje zákazníkům, je jich 153. Procházka po centru vypadá ale jinak a řada prodejen na své otevření stále čeká. Občas se objeví nápis "Brzy otevřeme" nebo "K pronájmu". Podle hrubého odhadu je nyní v provozu asi 50 až 60 prodejen. Na internetových stránkách centra je uvedeno celkem 52 obchodů plus supermarket Tesco.
Nezvládli začátek
A právě to je podle nájemců centra hlavní příčinou toho, proč sem lidé nechodí. S nízkou návštěvností ale obchody nebojují od začátku. Po otevření bylo lidí dost.
"V první vlně sem přišly statisíce návštěvníků, kteří ale odešli naprosto zklamaní a už se sem nikdy nevrátili," říká Martin Bayer, který na Novodvorské provozuje obchody Kodak a Comfor.
"Když lidé zjistili, že celé centrum projdou za deset minut, jejich zájem opadl," přidává se i Milan Vlk. Situace je podle něj tristní. "Průměrně k nám na Novodvorské chodí 18 lidí denně. Někdy máme za celý den i jeden nebo dva nákupy. V Dobříši, což je městečko s asi sedmi tisíci obyvateli, přijde průměrně denně dvacet lidí. Na Smíchově, kde také máme pobočku, to je to asi desetkrát tolik, " řekl Vlk.
Poloprázdné centrum ale není podle obchodníkům jediným minusem Novodvorské, která se zpočátku zdála velice slibnou investicí. V dojezdové vzdálenosti 10 minut od Plazy žije asi 160 tisíc obyvatel. Přestože tu není metro, je dostupnost dobrá. Ze Smíchovského nádraží trvá cesta autobusem čtvrt hodiny, z Kačerova deset minut.
Chyba je podle nájemníků jinde. Kromě toho, že je centrum poloprázdné, chybí mu výraznější značky. "Není tu Baťa, Zara nebo H&M. K těm známějším patří New Yorker. Ten ale otevírá teprve nyní, čtvrt roku po zahájení," říká Bayer.
Minusem by mohl být i supermarket Tesco. Ten totiž patří k těm menším, stále ale zachovává koncepci typickou pro všechny obchody, tedy jak prodej potravin, tak prodej průmyslového zboží. "Z jedné třetiny, možná z poloviny, tam Tesco prodává průmysl, oblečení - úplně zbytečně, toho je tam plný barák," stěžuje si vedoucí obuvi La Scarpa Nebeský.
Za pravdu mu dávají i zákazníci. "Mají sice od všeho něco, ale velmi malý výběr. Neubráním se pocitu, že kvůli pár titulům DVD či několika sportovním potřebám tu neseženu svou oblíbenou minerálku, kterou mají v každé menší samoobsluze," řekl iDNES.cz dvaatřicetiletý obyvatel nedalekého sídliště.
Podle mluvčí společnosti Tesco Jany Matouškové ale problémy nejsou. "Žádné stížnosti jsme nezaznamenali. Kdyby ano, určitě bychom je řešili," řekla.
Reklama? Až bude plno
Že návštěvnost na Novodvorské není ideální potvrdil i další šéf jednoho z obchodů, který si přál zůstat v anonymitě. Lidí sem podle něj chodí málo a vedení nákupního centra s tím nic nedělá. Reklama, která by nalákala zákazníky, podle obchodníků chybí. Proběhla hlavně při slavnostním otevírání, nyní se ale neděje nic a firmy v Novodvorské se musí spolehnout hlavně samy na sebe.
"Vedení čeká, až bude všechno plné. Pak se prý začne s kampaněmi," postěžoval si obchodník. "Zatím probíhá jen plakátová reklamní kampaň, která je ale hodně nevýrazná. Dost dlouho mi trvalo, než jsem si uvědomil, že je to vlastně reklama na nákupní centrum. Domácnosti ve spádové oblasti nákupního centra dostaly dva letáky," říká zklamaně.
Na reklamu navíc obchodníci přispívají v poplatcích, které centru platí. "Je to jednoznačně chyba vedení. Nový Smíchov, to je úplná jiná situace. Pořádají se tam přehlídky, pořád se tam něco děje. Tady je to spící království," říká Vlk.
Zmatky kolem vedení
Obchodníci se pokoušeli s vedením dohodnout. Nejprve samostatně, nyní společně. "Spojili jsme se, protože když s nimi jednáte samostatně, tak vám tvrdí, jak jsou všichni úžasně spokojení," říká Nebeský.
Nájemníci začali v pondělí v poledne podepisovat společnou výzvu, ve které žádají snížení nájemného, a to i zpětně, až do doby, kdy bude Novodvorská obsazena, jak to majitel sliboval už při otevření.
"Během necelých tří hodin se k výzvě připojilo 22 prodejců z celkových 68. Podle prvních reakcí čekáme, že jich nakonec bude kolem 90 procent, včetně zahraničních firem," odhaduje Martin Bayer.
Situaci ovšem komplikuje to, že firma Bestes, která centrum vybudovala, ho prodala francouzské společnosti Kléppier a nikomu vlastně není jasné, kdo je nyní za centrum zodpovědný. Bestes tvrdí, že je pouhým developerem, který stavbu postavil a prodal, nemá s ní nic víc společného. Nového vlastníka, společnost Kléppier, se iDNES nepodařilo kontaktovat ani přes ředitelství Novodvorské. "Paní ředitelce Jeřábkové připomenu, aby odpověděla," přislíbila asistentka, vyjádření ale nedošlo.
"Všechny dopisy tak posílám na tři adresy - firmám Bestes a Kléppier a paní ředitelce Markétě Jeřábkové," krčí rameny Vlk. Na tři adresy asi budou firmy posílat i soudní obsílku. Pokud se totiž s vedením nedohodnou, jsou ochotni vedení centra zažalovat.
"Máme toho už dost. Jenom platíme faktury, ale vůle s námi jednat neexistuje. Pro majitele jsme jen dojná kráva," rozčiluje se Nebeský. A podmínky na Novodvorské jsou pro mnohé likvidační, shodují se.