Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nový autobus stojí nejméně čtyři miliony, možností je leasing

aktualizováno 
Příští rok budou mít mnozí majitelé autobusů, kteří přejíždějí hranice Rakouska, problémy. Od 1. ledna se zpřísňují požadavky na technický stav vozidel. Autobusy, které nesplní ekologickou normu EURO 1, budou smět překročit rakouské hranice pouze na základě povolení, které vydává společnost Česmad Bohemia. Jejich počet však bude omezený a přednost budou mít modernější vozy.

Autodopravci mají dvě možnosti. Mohou předělat své vozy tak, aby normě vyhovovaly. Znamená to deseti- až statisícové výdaje. V roce 2003 to mohou být vyhozené peníze, neboť začnou platit ještě přísnější předpisy, na které úpravy stačit nebudou. Druhou možností je koupě nového či ojetého normám odpovídajícího autobusu.

Nové autobusy stojí od čtyř milionů

Ceny nových autobusů, které se hodí pro mezinárodní přepravu, začínají zhruba na úrovni čtyř milionů korun. Za tuto cenu lze koupit základní verzi nízké zájezdové karosy splňující normu EURO II, která by měla být povinná od roku 2004, či například meziměstský nízký mercedes.

"Tento typ karosy má klimatizaci a za příplatek zhruba sto padesát tisíc korun lze vylepšit například televizí, videem a dalším vybavením, které se hodí pro cestování na delší trasy," říká zástupce Petr Rusek.

Od přibližně šesti milionů korun se nabízejí autobusy s větším úložným prostorem, toaletou a ložnicí pro řidiče. Vysoké luxusnější autobusy stojí asi od sedmi do deseti milionů korun.

"Nelze přesně odpovědět, kolik autobus stojí. Naše společnost totiž staví vozy na přání zákazníka. Ale obecně lze uvést, že základní modely stojí okolo čtyř set tisíc německých marek, tedy zhruba 7,6 milionu korun. Pokud vím, tato hranice platí i pro naši konkurenci," říká Ivan Kolář z firmy Neoplan.

Ceny ojetých autobusů lze podle Koláře jen těžko zobecňovat. "Určit pokles původní hodnoty podle let je v tomto případě prakticky nemožné. Záleží nejen na technickém stavu autobusu, ale hlavně na situaci na trhu, jaká je zrovna poptávka a nabídka," uvádí Kolář.

Tuto informaci potvrdil i zástupce firmy Evobus Petr Zatřepálek. "Ojetý autobus lze koupit za půl nebo deset milionů korun, záleží na mnoha okolnostech," uvedl.

Na leasing lze mít i ojetý autobus

Pro většinu menších dopravců může být koupě autobusu problém. Míra zisku není v tomto oboru právě vysoká - kvůli velké konkurenci jezdí podle Petra Ruska dopravní firmy za ceny, které jsou na hranici skutečných nákladů a na opravu či obnovu vozového parku jim nezbývá.

Jednou z možností je proto leasing nového nebo ojetého autobusu. V případě vozů z druhé ruky však některé společnosti nabízejí leasing jen za určitých podmínek. "Tyto autobusy musí mít prokazatelný původ, jeho stáří nesmí přesáhnout pět let od data uvedení do provozu," říká Jakub Cerman ze společnosti CAC leasing.

Po zájemci o koupi autobusu požadují leasingové firmy kromě koncesní listiny a výpisu z obchodního rejstříku i dokumenty o ekonomické situaci podnikatele. Nabídka leasingových společností se liší mimo jiné v tom, jaké požadují za financování autobusu ručení.

Zatímco Corfině může stačit pořizovaný autobus a další zajištění se posuzuje podle bonity klienta, v CAC leasing požadují například směnku či záruku o zpětném odkupu. "Předmětem leasingu nelze ručit, jelikož je majetkem leasingové společnosti," vysvětluje Jakub Cerman.

Podmínky leasingu
nový autobus Karosa
cena s DPH 4,9 milionu korun
akontace 20 procent, doba splácení 48 měsíců
společnost měsíční kvartální poplatek za zůstatková
             splátka splátka uzavření smlouvy hodnota
CAC Leasing 101 747* 304 987* 12 049 1000
Corfina 97 668* 290 308* 1 % z ceny včetně DPH -
OB Leasing 107 357/114 524** - 51 450 1220
Poznámka: *bez pojištění, **bez pojištění/s pojištěním; ceny v Kč včetně DPH

nový autobus zahraniční výroby
cena s DPH 9,6 milionu korun
akontace 20 procent, doba splácení 48 měsíců
společnost měsíční kvartální poplatek za zůstatková
                     splátka splátka uzavření smlouvy hodnota
CAC Leasing 212 846/232 046* 635 185/692 785* 47 213 1000
Corfina 191 350** 568 766** 1 % z ceny včetně DPH -
OB Leasing 210 349/233 009* - 100 800 1220
Poznámka: *bez pojištění/s pojištěním, **bez pojištění; ceny v Kč včetně DPH

ojetý autobus
cena s DPH 3,8 milionu korun
akontace 20 procent, doba splácení 48 měsíců
společnost měsíční kvartální poplatek za zůstatková
                     splátka splátka uzavření smlouvy hodnota
CAC Leasing 84 252/91 852* 251 427/274 227* 18 689 1000
Corfina 97 092** 283 409** 1 % z ceny včetně DPH -
OB Leasing 87 682/97 458* - 79 800 1220
Poznámka: *bez pojištění/s pojištěním, **bez pojištění; ceny v Kč včetně DPH
Pramen: leasingové společnosti

Od kterého roku platí ekologické normy
EURO 0. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 2000
EURO I. .. .. .. .. .. . 2001, 2002 a 2003
EURO II. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 2004

Podmínky, za kterých vydává Česmad povolení pro autobusy nevyhovující normám
* pro autobusy do roku výroby 1991
* na počkání jmenovitě, nepřevoditelná na jiného dopravce
* platná technická prohlídka
* zaplacená silniční daň
* platná koncesní listina
Na každé vozidlo splňující uvedené podmínky budou dopravci vydána maximálně dvě povolení, po jejichž vrácení může dopravce obdržet další dvě povolení.

Cena povolení
* příležitostné jízdy (jedna tam a zpět) 100 korun
* kyvadlové povolení (5 jízd tam a zpět) 500 korun
Pramen: Internetové stránky Česmad Bohemia

Co obvykle požadují leasingové společnosti
* výpis z obchodního rejstříku
* koncesní listina
* osvědčení o registraci DPH
* ekonomické výsledky za jeden až dva roky určené období
* výpisy z bankovních účtů
* fakturu nebo pro forma fakturu od dodavatele autobusu

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Nájmy některých bytů, které vlastní město budou dražší.
Pražanům nájem ukrojí 70 procent mzdy, v některých krajích „jen“ polovinu

Zhruba čtvrtina Čechů bydlí v pronájmu, ale dostupnost nájemního bydlení se v různých krajích výrazně liší. Z výpočtu MF DNES vyplývá, že zatímco obyvatelé...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.