Nový design plastových lahví Kofoly

Nový design plastových lahví Kofoly | foto: Kofola

Kofola i Plzeň, všichni chtějí v lahvi emoce. Inspiruje zadek i bubliny

  • 82
Kofola přichází s novou půllitrovou lahví a kampaní "Neřeš to". Řešit však je co. Tvar lahve totiž vypovídá hodně o firmě, obsahu i době. V módě jsou emoce a v obchodu se šetří, lahve se odlehčují.

České firmy už pochopily, jak je vzhled jejich výrobků i obalů pro obchod důležitý. "Když jsem začínal v tomto oboru asi před jedenácti lety, všichni chtěli krásný design bez dalších požadavků," vzpomíná Rony Plesl, jeden ze tří hlavních českých designérů, kteří navrhují sklenice i lahve ze skla či plastu pro české nealko i alkoholové výrobce.

"Dnes podnikatelé říkají, že krásný design má spousta firem, a tak všichni chtějí emoce. Dnes nejsou v módě hranaté nebo kulaté tvary, vše teď musí nést emoce," vysvětluje to, co říká i studentům na přednáškách. Právě on se podepsal pod nynější půllitrovou plastovou lahev Kofoly ve tvaru, který se dá přirovnat ke třem bublinám postaveným na sebe, dvakrát přeťaté osmičce nebo tělu vyžrané obtloustlé vosy. Lahev doprovází reklamní kampaň plná "osvěžujících mžiků", jak uvádí společnost.

Jaký tvar má emoce? Třeba jako ženský zadek

Emoce neboli zážitek, který spotřebitele k produktu připoutá lépe než cokoliv jiného, mívá různé tvary.

"Záleží na cílové skupině. Je-li to muž pivař, pak má emoce tvar ženského zadku," směje se designér, který taky nedávno dokončil návrhy pivních džbánků pro Pilsner Urquell, které půjdou do celého světa.

Rony Plesl

A co Kofola, proč ta je zaoblená? "Jsou značky s dlouhou historií, které jsou až noblesní, ale Kofola, ta byla vždycky trošku "funny", už za socialismu měla na sklenici malé čtverečky, byla vždy vtipná a odjakživa se profiluje láskou, nezávislostí a vtipem. Mě samozřejmě baví minimalistické tvary, ale design je služba a v tomto případě by měl člověk respektovat značku," dodává.

Částečně ho skutečně inspirovaly veselé bublinky, navíc lahev se takto velmi dobře drží a je na dálku rozpoznatelná i bez etikety, což je pro komerční design zásada číslo jedna.

"Navíc půllitrová lahev je kultovní věc, ta se nekupuje kvůli ušetření peněz, protože Kofola dělá spoustu lahví o 1,5 litru, které se kupují do domácnosti. Nula pětku si nikdo nekupuje, aby ušetřil, ale aby byl vidět, aby si ji vystavil v autě," pokračuje Rony Plesl, který už navrhoval asi třicítku sklenic pro různé značky piva i nealka jako je Mattoni, pracuje i v Německu a na Ukrajině.

Bezpohlavní vlnky nahradily pankáčské ostny

Podobně si se stejnou značkou vyhrál první z českých designérů, který se začal ve větším věnovat nápojům díky velké zakázce od Mattoni - Jan Čapek.

I on pracoval pro Kofolu, dostal zakázku na litrovou PET lahev. "Je to outdoorová lahev, která má na sobě jakoby ostny, někdo pod tím vidí skaliska, někdo jiný i pankáčský styl, má výraz s přesahem do jiných kulturních referencí," popisuje.

Designér Jan Čapek v kalendáři Red Ribbon 2014 občanského sdružení Art for Life

Je rád, že si výrobce troufl jít do lahve, která má "názor". "Jinak je drtivá většina PET lahví je unylá, bez názoru, má na sobě bezpohlavní vlnky, jen aby to něco neznamenalo," dodává Čapek, který se zapsal dokonce do historie plastu s dynamickou PET lahví Mattoni Sport. Oceňovaný model lahve si totiž vyžádalo i muzeum plastu v Birminghamu a otevřel mu dveře k dlouholetému kontraktu pro Mattoni.

On se podepsal pod lahve Mattoni s orlem, Magnesie, Aquily a Poděbradky. "Troufám si říct, že po Mattoni Sport začali lidé více vnímat to, jak lahve vypadají, předtím byly lahve unifikované. Mattoni Sport byla asymetrická, dynamická, úplně jiná," říká dnes.

Mattoni byla jako největší výrobce nápojů v Česku designovým lídrem. Jejím nejznámějším počinem je spolupráce na skleněných lahvích s italskou společností Pininfarina, která navrhovala i auta Ferrari. Letos chystá novinku s novým designérem Markem Mikovcem a nově se dokonce rozhodla k odklonu od tradiční modré barvy. "Čerstvou novinkou je sytě červená lahev Magnesia RED malina. Design se pojí s chutí malin, ale i s luxusem červeného koberce, po kterém se prošli letošní Čeští lvi," říká mluvčí firmy Kateřina Simkaničová.

Gram ušetří výrobcům miliony

Kromě emocí si však designéři musí hledět výrobních limitů a váhy lahve. I Čapek odlehčoval lahve mattoni, podobně jako designér Ivan Dlabač ze studia Divan, který takovou zakázku právě řeší.

"Dříve byla nová lahev exkluzivní věc, nezaměnitelná silueta. Nyní se trh s designem obalů rozeběhl víc, malé i velké firmy se ho snaží pořídit laciněji a zdá se mi, že už není tak originální, těch tvarů je najednou strašně moc. Někdy se jen kopírují nebo předělávají už existující lahve, ale výrobci se také snaží hledat peníze všude možně a tak snižují váhu lahve, takže vzhled se pak musí podřídit technologii a lahve už nemohou mít žádné konkrétní tvary, aby ustála pevnost materiálu, tvary lahví se začínají slívat k jednomu," říká Dlabač.

Copak se dá plast ještě více odlehčit? "Určitě. Když lahev klesne o gram, u velkých výrobců to může dělat za rok miliony korun. Jen gram na víčku nebo na lahvi znamená velké úspory," dodává Dlabač, který se podepsal pod lahve Dobré vody, Korunní a Jupíků u Kofoly a pracuje i pro slovenské výrobce Budiš a Zlatá studnia.