. Ilustrační foto

. Ilustrační foto

On-line potraviny Rohlík.cz chtějí do pěti let desetimiliardový obrat

  • 13
Nový e-shop s potravinami Rohlík.cz, za kterým stojí podnikatel Tomáš Čupr a investiční skupiny Miton a Enern, by chtěl do pěti let dosáhnout ročního obratu téměř deset miliard korun. On-line trh s potravinami má v ČR potenciál dorůst až na 50 miliard korun.

E-shop Rohlík.cz chce konkurovat hlavně rychlostí doručení zboží, ta má být do 90 minut. „Ambice je vybudovat silného, spíše regionálního retailera. Nejenom Čechy, ale máme i zahraniční ambice. A pohybovat se, co týče obratu, v řádu desítek miliard korun. Samozřejmě ne příští rok, ani ten přespříští. Do pěti let bychom tu desítku mohli lízat zespodu, jak se říká,“ uvedl investor Tomáš Čupr.

Rohlík.cz nechce podle něj konkurovat e-shopu s potravinami řetězce Tesco, co se týče cen. „My to vyhrajeme na kvalitě služby,“ dodal podnikatel. Velikost celého trhu s potravinami je v ČR podle Čupra 500 miliard korun ročně.

„Nákup potravin online v České republice čeká v příštích letech obrovský růst. V roce 2015 očekáváme spíše nárůst nových, čistě‚ e-shopových hráčů, od roku 2016 poté vstup i velkých nadnárodních řetězců, které doposud provozují pouze kamenné prodejny. Během následujících tří let by tak mohl růst objem trhu až na 20 miliard korun,“ říká Ondřej Hloupý z portálu AkčníCeny.cz, který sdružuje výhodné nabídky desítek maloobchodních prodejců.

Rozvoj brzdí vysoká investice do logistiky

Služba Potraviny on-line britského řetězce Tesco nyní na trhu dominuje, e-shop má 165 tisíc registrovaných zákazníků. Na on-line trh s potravinami plánuje vstoupit v příštím roce také skupina Rockaway podnikatele Jakuba Havrlanta. Vlastní e-shopy chystají také Billa či Kaufland.

Kromě Teska však zatím zůstávají velké řetězce opatrné. „V tuto chvíli sledujeme trh a v budoucnu plánujeme spuštění vlastního e-shopu,“ říká bez bližších podrobností Lucie Borovičková z řetězce Billa.

Možnost objednání přes internet a vyzvednutí zboží na prodejně nabízí v současnosti Globus. Rozšíření této služby o doručování však řetězec v dohledné době neplánuje. „Jde o investici, jejíž náročnost je opravdu vysoká a návratnost je dlouhodobá. Internetový prodej potravin vyžaduje výkonný logistický řetězec. Prodávat například čerstvé potraviny přes internet se ziskem je podstatně složitější než například elektroniku nebo jiné spotřební zboží, které stačí pouze vyskladnit,“ říká Pavla Hobíková z Globusu.   

Právě logistika, tedy vhodný způsob odeslání i převzetí potravin, je podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) největší bariérou rozvoje. Jde o nákladnou investici a pro velké řetězce tak nemusí být vyhlídka na tržby z on-line prodeje, které ve srovnání s kamennými obchody tvoří stále jen nepatrnou částku, příliš lákavá.

V současnosti se obrat prodeje potravin na tuzemském internetu pohybuje podle odhadů APEK okolo jedné miliardy korun (bez alkoholu).

Zatím jen po Praze

Výhodou služby Rohlík.cz je, že využívá logistiku Čuprova dřívějšího projektu DámeJídlo.cz zaměřeného na rozvoz jídla z restaurací. Kurýři z DámeJídlo.cz fungují už v šesti českých městech, a není tak potřeba budovat nákladnou strukturu.  

Rohlik.cz zatím rozváží jen po Praze, do konce letošního roku však plánuje rozšíření služby i do dalších měst ČR. Tesco nabízí dovážku zboží do domu v Praze, Brně, Mladé Boleslavi, Kladně, Kolíně, Hradci Králové, Liberci a Jablonci nad Nisou. Za rozvoz zákazníci u Rohlík.cz zaplatí 79 korun, první objednávka nebo nákup nad 2 000 korun je zdarma. Bezplatně své zboží obdrží i prémioví zákazníci rozvozové služby DameJidlo.cz, která se zároveň podílí na logistice projektu Rohlik.cz. Tesco si účtuje od 49 do 99 korun.

Rohlík.cz nyní nabízí výběr ze 4 000 položek potravin a dalšího zboží. V následujících týdnech se má sortiment rozrůst až na 8 000 položek. Konkurenční web řetězce Tesco nabízí 20 tisíc produktů. 

, ,