Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nový jízdní řád: více konkurence pro ČD i rychlejší vlaky

  • 32
Od neděle začíná platit na železnici nový jízdní řád. Vlaků má jezdit víc než dosud. Ne vždy jsou ale chystané změny krokem k lepšímu komfortu pro cestující.

Čistě řečí čísel je jasné navýšení počtu spojů: České dráhy vypraví od neděle denně v průměru 7 016 vlaků, o 117 spojů víc než v končícím jízdním řádu. Plánovaný rozsah dopravy je ve výši 124,1 milionu vlakových kilometrů, tedy o 2,5 milionu víc než letos.

České dráhy navyšují počty vlaků, i když někde o ně přijdou: končí s částí rychlíků mezi Plzní a Mostem, kde stát uzavřel smlouvu s GW Train Regio. Zdejší nástup konkurence ale cestujícím zcela neprospěje: dopravci si nebudou vzájemně uznávat jízdenky (o problému jsme psali zde). Naopak přebírají plně provoz na trati Šumperk - Kouty nad Desnou, kde po elektrifikaci začnou nasazovat elektrické jednotky InterPanter.

Zatímco na některých trasách miliardové modernizace v jízdních dobách vlaků nejsou příliš vidět, jedna z tras od neděle zaznamená výrazné zrychlení. Nové Jižní Expresy mezi Prahou a Českými Budějovicemi zkrátily dobu jízdy poprvé pod dvě hodiny, částečně ušetří tím, že budou zastavovat jen v Táboře (více o novém spojení zde).

Nový koncept spojení znamená ale zhoršení spojení menších měst s krajským městem. Například cestující ze Soběslavi, který chce v neděli na výlet do Českých Budějovic, můžete jet buď po páté ráno, nebo až ve čtvrt na deset.

Podobný skok zažije spojení Prahy s Luhačovicemi, kde dosud jezdily jedny z nejhorších souprav. Od neděle se z nich stanou rychlíky vyšší kvality s modernizovanými vozy. Jenže změna k lepšímu znamená pro některé cestující i změnu k horšímu. Současně s novými vlaky ministerstvo změnilo celý koncept dálkových linek na Moravu přes Olomouc, které si u Českých drah objednává.

Změní se totiž počet zastávek, ve kterých budou vlaky zastavovat. Luhačovické rychlíky budou jako dosud stavět hlavně v menších stanicích v Česku (např. Přelouč, Choceň), ale na Moravě zastaví až v Olomouci. Naopak dálkové vlaky na Slovensko přes Vsetín nově kvůli tomu zpomalí a budou zastavovat na řadě míst na Moravě, například v Července nebo Lipníku nad Bečvou. Změna vyvolala velkou nevoli například v Zábřehu na Moravě, který přijde o část vlaků (více o změně jsme psali zde).

Nabídku rozšíří i alternativní dopravci. GW Train Regio vstupuje na rychlíky Plzeň - Most, RegioJet začíná jezdit mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (více zde). Také Arriva expanduje se svými vlaky, začne jezdit až do Nitry a postupně chce začít na lince na Slovensko jezdit každý den (čtěte zde).

České dráhy vyšly vstříc objednatelům a rozšířily někde provoz, navýšení se týká například provozu příměstských vlaků svážející lidi do hlavního města, kde zájem o železnici neustále roste (více zde).

U mezinárodních vlaků je největší změnou nejen navýšení počtu přímých vlaků z Prahy do Lince, ale rovněž vedení nočního vlaku do Švýcarska přes Rakousko. Opouští totiž trasu přes Německo, kde DB končí s nočními vlaky City Night Line. Jsou zavedeny také nové vlaky z Ostravy do Žiliny, Banské Bystrice a Zvolena. V Ostravě navazují na vlaky z/do Prahy. V letní sezóně pojede také nový denní spoj Praha - Krakov.