Jízdní řády jsou hanebné, vrátím vlaky, slibuje radní a odborář Dušek - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jízdní řády jsou hanebné, vrátím vlaky, slibuje radní a odborář Dušek

  9:04
Zemanovec a šéf železničních odborů Jaromír Dušek, který v Pardubickém kraji usedá do křesla radního pro dopravu, ostře kritizuje zásahy do jízdních řádů, které provedla odstupující krajská vláda. Slibuje zásadní změny a návrat zrušených vlakových spojů.

Předseda Svazu odborů služeb a dopravy Jaromír Dušek. | foto:  David Neff, MAFRA

Hodláte vrátit regionální vlakové spoje na předchozí úroveň?
Nejde o vracení vlakových spojů, jsou možnosti, jak nejít zpátky, ale jít dopředu. Což neznamená, že by doprava měla zůstat ve stavu, na který desítky starostů a stovky občanů zrovna chválu nepějí. To, co se povedlo panu Tichému a Oredu (Jan Tichý z ČSSD byl radním pro dopravu, firma Oredo organizuje dopravu v regionu, pozn. red.) v Pardubicích, má těžko obdobu v Evropě, což myslím ve špatném slova smyslu. Hodně vydaných peněz a málo efektu.

Ovšem současný radní pro dopravu Jan Tichý argumentoval tím, že na jeden kilometr jízdy autobusu přispívá kraj dopravcům zhruba 18 korun a drahám připlácí 92 korun...
Nebudeme lidem lhát, že autobus je takto levný a vlak tak drahý. Oficiální hluboké analýzy z Evropské unie jsou opačné. Neumím si představit, že někdo s Tichého 18 korunami na kilometr pokryje veškeré náklady spojené s autobusovou dopravou na celý rok. Pokud zahrneme náklady státu a kraje na údržbu silnic, na provoz a investice Správy a údržby silnic, na dopravní policii, náklady obcí na autobusové čekárny, na prohrnování a zimní údržbu a všechno, co s tím souvisí, tak se lidem vysmíváme.

Jaromír Dušek

* 1952, kandidát na krajského radního pro dopravu, v krajských volbách kandidoval jako nestraník za SPOZ-Zemanovci. V minulosti pracoval jako výpravčí ČSD, je absolventem dopravní fakulty pardubické VŠCHT, byl předsedou Odborového svazu železničářů, organizátorem několika stávek železničářů. Od roku 2008 je systémový specialista ČD Cargo a předseda odborové organizace Svazu
odborářů služeb a dopravy.

Které tratě chcete především obnovit?
Projel jsem je motoráčkem i s odborníky, kteří tomu rozumí, a je třeba říci, že většina z nich je v překvapivě dobrém stavu, přestože do nich správci železnice roky neinvestovali ani korunu. A naopak do jiných investovali hodně, a přesto na nich byl zastaven provoz. Oredo a pan Tichý vyházeli peníze bez domluvy s dopravci a přes vůli starostů, s nimiž jednali tak, že absolutně nebrali v potaz jejich připomínky a v podstatě jim vnutili autobusy. Neznám trať v Pardubickém kraji, na které by se nedal obnovit provoz.

Zkusme si tyto tratě nyní projít, třeba u některých nebudete na svém odhodlání trvat. Co třeba ponechat současné omezení vlaků na trati Litomyšl - Choceň?
To je tak špatně, že nechápu, proč se to stalo. Jestliže ještě před 10 lety starosta Litomyšle hýřil představami o zvýšení propustnosti a rychlosti tratě s využitím prostředků Evropské unie, tak dneska to je o provozu, který nikomu neslouží a kde lišky dávají dobrou noc. Jsem přesvědčen, že tato trať může znovu sloužit jak lidem do zaměstnání, tak pro žáky škol a ostatním, kteří potřebují dojíždět do Mýta či přes Choceň do krajského města.

Co říkáte nahrazení většiny vlaků autobusy na trase Žďárec u Skutče - Pustá Kamenice na Poličsku?
Tam je hanba v tom, že nejdřív do toho železnice investují desítky stovky milionů na zkvalitnění a zvýšení zabezpečení a opravu a údržbu zastávek a stanic, vyšší komfort, a posléze se na části trati provozuje hanebná víkendová doprava jeden vlak v sobotu a jeden v neděli, což je pro mě a občany naprosto nepřijatelné. Třeba v Květné u Poličky projíždí vlak kolem oken nové rekonstruované budovy a nástupiště a cestující jsou nuceni, i když to mají jen 20 metrů, jít stovky metrů k autobusu, kterého se ne vždy dočkají.

Hodláte vrátit vlaky i do příhraničních oblastí? Tedy na Králicko a Moravskotřebovsko?
U příhraničních oblastí jsme připraveni jednat okamžitě se sousedními kraji Olomouckým, Královéhradeckým i Krajem Vysočina, že se musí znovu zajistit spolufinancování a propojení úseků, které vedou přes hranice kraje.

Proti rušení vlaků na Králicku se postavily tisíce lidí. Ale autobusy se už ujaly spojů Holice - Borohrádek či v okolí Heřmanova Městce…
Trať z Holic do Borohrádku je úplně zbytečné vynechat. Její část je ve velmi dobrém technickém stavu, na betonových pražcích je  kvalitní svršek a pokud měly tyto vlaky návaznost na hlavní trať, tak jezdily poměrně obsazené. Není sebemenší důvod neobnovit tuto trať. Na konci tratě Heřmanův Městec - Prachovice jsem si prohlédl v Prachovicích velmi obsáhlý autobusový jízdní řád. Trochu začínám mít dojem, jako by tady existovala podivná vazba mezi autobusovými dopravci a panem Tichým. Jako bychom měli za každou cenu vnutit autobusy i těm starostům, kteří si je nepřejí. Tam je to také o nákladní dopravě, což je věcí vlajkového dopravce ČD Carga. Když vidím devastovat regionální silnice stovkami kamionů, tak považuji rušení tratí za naprosto zbytečnou nevyužitou investici našich předků.

Ale dnes lidé oceňují hlavně rychlost, vlaky jsou pro ně někdy pomalé...
Například z Heřmanova Městce do Chrudimi můžete jet autobusem nebo autem velice rychle, ale až projedete Markovicemi a sjíždíte do Chrudimi, před kruhákem vaše nadšení pro silniční dopravu skončí. Protože i kdybych tam jel drezínou, která pamatuje císaře Franze Josefa, tak tam autobus nakonec předjedu a na nádraží v Chrudimi budu dřív.

Už za několik týdnů se začne jezdit podle nových jízdních řádů. Jaké podle vás budou?
Přestože do nich starostové navrhovali významné změny především kvůli zastavování vlaků, tak jim bylo jednatelem Oreda odpovězeno - co chcete, buďte rádi, že máte to, co jsme vám namalovali. To je velmi arogantní přístup. Přesto k drobným pozitivním úpravám došlo, ale ne k takovým, aby byli starostové nadšeni. Zaznamenal jsem i výhrady starostů měst na koridoru, že u nich nezastaví řada rychlíků, které by mohly být součástí dopravní obsluhy a nejsou.

To, co říkáte, může dopadnout kvůli nedostatku peněz v rozpočtu kraje jinak. Myslíte si, že své návrhy na obnovu provozu na tratích skutečně prosadíte?
Kdybych si nemyslel, že je prosadím, tak bych do toho nešel. Vedení Pardubického a Královéhradeckého kraje prosadily společnost Oredo a mohly za ni schovat jisté zájmy. Navíc se tato společnost velmi problematicky ovlivňuje, protože oba kraje mají po 50 procentech vlastnického podílu. Ani jeden kraj nemůže tím pádem prosadit rozhodnutí rady či zastupitelstva. Přitom si, jak jsem stačil mezitím zjistit, v ní dělá každý kdo chce co chce. Tam je potřeba se zaměřit především. Uděláme-li pořádek v Oredu, uděláme pořádek s dopravou v Pardubickém kraji.

Dá se tedy říci, že v jízdních řádech za rok v prosinci už cestující poznají váš rukopis?
Tak dlouho nejsme schopni čekat. Řada zásadních změn se dá udělat už formou změny toho jízdního řádu, který bude spuštěn letos v prosinci. Ten má své zákonné lhůty, ale změny jsou možné v daleko kratších termínech. Bude záležet na tom, jestli se domluvíme s ostatními kraji, abychom tu změnu dělali jen v rámci jednoho kraje a mohli říci, že jsme umělé hranice odstranili a doprava slouží veřejnosti.

Obecně však platí, že lidé nemají rádi neustálé každoroční změny jízdních řádů. A vy v tom z jejich hlediska jen budete pokračovat.
V tom s vámi plně souhlasím. Jízdní řády musí dělat ti, kteří tomu rozumí. A potom to může být jako ve Švýcarsku, kde jízdní řády platí pět let a nikdo do nich nezasahuje, protože předtím prošel dokonalou škálou připomínek všech zúčastněných stran.

Rozstřel: Pavel Peterka - include | (0:55) | video: iDNES.tv

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Lufthansa modernizuje sedadla v letadlech. Zvolit to správné může být výzva

Letecká společnost Lufthansa modernizuje sedadla v rámci projektu Allegris. Nová nabídka přinášejí revoluci v pohodlí, ale také větší komplikace při výběru. Jen v byznys třídě mají totiž cestující na...

30. března 2025

Vyšší ceny aut mě nezajímají, řekl Trump. Popřel, že vyhrožoval šéfům automobilek

Americký prezident Donald Trump prohlásil, že ho nezajímají vyšší ceny automobilů způsobené jeho cly. Naopak automobilky k jejich zvyšování vybízí. V rozhovoru pro americký server NBC News popřel, že...

30. března 2025  11:28

Večeře ve vesmíru nebo v džungli. Zážitková gastronomie je na vzestupu

Jíst ve vesmíru nebo pod hladinou moře, aniž byste opustili Paříž. Napsat mezi předkrmem a hlavním chodem dopis, který vám bude doručen o rok později... O čem je řeč? O nových restauracích, kam lidé...

30. března 2025  9:25

Jaký bude výhled? Miliardář Bezos plánuje třídenní svatbu na jachtě v Benátkách

Svatba amerického miliardáře Jeffa Bezose a jeho nastávající Lauren Sanchezové se uskuteční v Benátkách. V neděli potvrdilo spekulace vedení italského města. Třídenní obřad se má konat na Bezosově...

30. března 2025  9:05

Pohádka o červené telefonní budce. Kterak místní přechytračili mocnou korporaci

Klasických červených telefonních budek v Británii ze zřejmých důvodů ubývá. Operátor totiž ruší ty dostatečně nevyužívané, některé začaly sloužit novému účelu. V Norfolku ovšem British Telecom...

30. března 2025

Fascinující příběh ikonické stokoruny. Stala se čtvrtou nejhezčí bankovkou světa

Premium

Žena drží snop obilí, vedle stojí fešný dělník, oba hledí do dálky. Na druhé straně jsou precizně vyobrazeny Hradčany. Střední a starší ročníky pamatují, že? Ano, zelená stokoruna, nejdéle platící...

30. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Levné zboží láká překupníky. Zájem o Lidl Outlet neochabl

Po více než deseti týdnech od otevření prvního outletu Lidl se redakce iDNES.cz znovu vydala zmapovat situaci v prodejně a jejím okolí. Zájem zákazníků neochabuje, ale dlouhé fronty už jsou spíše...

30. března 2025

Španělsko se veze na úspěšné ekonomické vlně. Překonává největší unijní lídry

Mezi nejrychleji rostoucí země Evropské unie se v posledních měsících řadí Španělsko. V roce 2024 jeho ekonomika meziročně stoupla o 3,2 procenta a v letošním roce by tento růst měl podle odhadů...

29. března 2025

Paříž pokračuje ve své zelené vizi. Aut se zbaví dalších pět set ulic

Paříž pokračuje v přetváření svého městského prostoru. V nedávném referendu se její obyvatelé rozhodli uzavřít dalších pět stovek ulic pro auta a otevřít je pouze chodcům a cyklistům. Z hlavního...

29. března 2025

Vietnam už láká víc turistů než Singapur. Pomohlo i zrušení vízové povinnosti

Mezi turisticky nejnavštěvovanější země jihovýchodní Asie se dlouhodobě řadí Thajsko, nyní ale jeho pozici začíná ohrožovat nedaleký Vietnam. V loňském roce dorazilo do této země celkem 17,5 milionů...

29. března 2025

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

29. března 2025

TikTok v Německu spouští novou funkci prodeje. První se připojuje About You

Sociální síť TikTok rozšiřuje v Německu svou funkci živého prodeje, přičemž prvním online prodejcem módy, který tuto možnost využije, je společnost About You. Tento hamburský e-shop se tak stává...

29. března 2025