Nový šéf Českých odpovídal čtenářům

vydáno 25.2.2014 13:55
Je už třetím ředitelem v posledním roce. Ekonom Daniel Kurucz se musel rychle zorientovat v drážní problematice, u státního dopravce s 26 tisíci zaměstnanci je necelý rok. Bude muset najít způsob, jak bojovat s obřími dluhy a přitom držet krok s dravou konkurencí. Nový šéf Českých drah odpovídal čtenářům.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 25. února 2014 do 14:40

OTÁZKA: dobrý den pane řediteli, jako bývalý ekonomický náměstek ČD, odpovědný za cenovou politiku, mi jistě rozumně vysvětlíte, na co jsem si kupoval aplikaci IN50 za 3000 Kč/rok, když ceníky jízdného pro 2013/2014 jsou mnohdy nastaveny tak, že je dána cena pro IN50, která ale není ve skutečnosti vůbec 50% slevou. Např.: Praha – Ostrava 356 km, jízdné 295 Kč-50%=148 Kč, IN 50 221 Kč = skutečný rozdíl je 73 Kč, při zpáteční jízdence již 146 Kč! Praha – Brno 255 km, jízdné 210 Kč-50%=105 Kč IN50 150 Kč = skutečný rozdíl 45 Kč, při zpáteční jízdence již 90 Kč! Neobstojí případná argumentace, že tuto slevu využiju především při každodenních cestách do práce vlakem (to dělám) – jako zákazník, který jezdí s ČD téměř denně od r. 1986, to považuji od ČD za další ránu pod pás nejenom nám „věrným“ (=hloupým?), ale i těm, kteří si aplikaci IN50 koupí v domnění, že dostanou vždy 50% slevu (kterou si ale předplatili) vždy, tedy i na exponovaných tratích, kde se nepříliš úspěšně perete s konkurencí. Petr Synek
ODPOVĚĎ: Přeji dobrý den. Slevová aplikace IN50 opravňuje držitele v době platnosti využívat slevu 50 % ze základního jízdného. Nově, tedy od prosince 2013, jsme tuto výhodu rozšířili i na traťové jízdenky. Příklady, které uvádíte, jsou však jízdenky akční - marketingová pobídka se specifickými podmínkami. 25.2.2014 14:10
OTÁZKA: pane řediteli, přihlásil byste se na tento post i kdyby na něj bylo vypsáno veřejné výběrové řízení? pane řediteli, váš kumpán ministr financí volá ukažte smlouvy a zveřejněte platy - kdy ukážete veřejnosti vaši a všech řekněme nejvyšších 20 ředitelů smlouvy, platy a způsob, jak se dostali ke své pozici? a pane řediteli, chápu, že úspory jsou velmi lákavé heslo, ale kromě daňových poplatníků, kteří hradí ztráty českých drah jsou tu také cestující-co budete dělat pro ně? nechystáte stejnou past jako vláda vašich kumpánů-všichni dostanou více ale daně nesnížíme dluh nenavýšíme. a nakonec pane řediteli, jaký máte názor na to, že tam, kde je možná konkurence privátu by státní firmy neměly nabízet své služby a produkty, protože z definice tyto firmy vesměs slouží buď ke strategickým nebo veřejno prospěšným účelům a konkurenceschopnost není motorem těchto firem. Stanislav Srba
ODPOVĚĎ: Když dovolíte, začal bych od konce. České dráhy nejsou státní firmou, nýbrž akciovou společností. Nezáleží tedy na tom, kdo nás vlastní, musíme se chovat jako obchodní společnost. S konkurenčními dopravci musíme ve férové soutěži poměřit své síly. Pokud jde o můj plat, bude stanoven Dozorčí radou společnosti. Zatím se tak nestalo. Výběrová řízení mi nikdy nevadila. Zatím jsem všechny své pozice získal prostřednictvím výběrových řízení a také na pozici výkoného ředitele pro provoz a techniku ČD, kam jsem nastoupil 15. 5. 2013, jsem se dostal přes výběrové řízení. Ještě bych si dovolil říci, že ministr financí není můj kumpán a nevím, co Vás k tomuto názoru vede. 25.2.2014 14:18
OTÁZKA: Dobrý den pane generální řediteli. Váš předchůdce Dalibor Zelený hned po nástupu do funkce v loňském roce hlásil nutnost zjednodušení tarifu, aby byl zákazníkům lépe srozumitelný a neodrazoval je často od využití služeb Českých drah, včetně poslední nesmyslné změny v odbavení jízdních kol a psů. Taktéž se vyjádřil v tom smyslu, že by stamiliónové penále pro Škodu Transportation za pozdní dodání lokomotiv řady 380 mohlo být v rámci „dobrých vztahů“ zameteno pod koberec. Jak Vy coby dobrý hospodář vnímáte tuto problematiku? A co si máme myslet o tom, že jste po třech dnech zpět jmenoval do funkce ředitele odboru kolejových vozidel, který je nechvalně známý svým vztahem ke skupině Škoda Transportation, který je ne vždy zrovna prospěšný pro České dráhy? Děkuji. Jiří Svoboda
ODPOVĚĎ: Aktuálně provádíme analýzu tarifu a nabídky, o které není dostatečný zájem, budou postupně rušeny. Otázku pozdního dodání lokomotiv od Škody rozhodně nechceme zamést pod koberec. Na řešení tohoto arbitrážního sporu používáme dvě nezávislé, renomované právní agentury. Záležitost chceme vyřešit do konce roku 2014. Problematika je výrazně složitější, než píšete, a proto ani jedna ze stran nemůže jendoznačně říci, jaké jsou šance na to, že v arbitráži uspěje. Pokud jde o pana Nováka, tak byl podle mého názoru představenstvem 18. 2. 2014 odvolán na základě nerelevantních důvodů, přičemž já osobně jsem hlasoval proti odvolání. A to byl také důvod, proč ho nové představenstvo po svém jmenování 21. 2. vrátilo zpět do pozice, kterou zastává posledních 11 let. Píšete o jeho údajném vztahu ke Škodě T., o kterém nic nevím. Je třeba si uvědomit, že odbor kolejových vozidel není odborem, který by vozidla objednával, a to o kohokoliv. Nová vozidla jsou objednávána na základě výběrových řízení dle zákona o veřejných zakázkách, a to primárně odborem investic. Pan Novák pracuje u ČD 30 let a z toho posledních 11 let jako ředitel odboru. Za jeho působení na ČD ve vedoucích pozicích byla postupně zakoupena vozidla od různých výrobců, jako je Pendolino od Alstom, RegioShark od Pessa, RegioSpider od Stadler nebo v poslední době diskutované Railjety od Siemens. 25.2.2014 14:29
OTÁZKA: Vážený pane generální řediteli, na jak dlouho odhaduje čas potřebný k vyřešení interpersonálních vztahů na generálním ředitelství ČD tak, aby zaměstnanci po 4 letech opět v klidném pracovním prostředí fungovali jako tým ve prospěch svého zaměstnavatele a věnovali se jeho strategickým zájmům? Děkuji Tomáš Čech
ODPOVĚĎ: Domnívám se, že personální otázky budou na GŘ ČD vyřešeny nejpozději do poloviny března. 25.2.2014 14:30
OTÁZKA: Dovolte otázku k ČD i ČD Cargo. Obě firmy totiž podle mne ženou české firmy železničního průmyslu do záhuby, protože třeba modernizaci svých lokomotiv téměř zastavily. Čehož si všimla i zpráva profesí asociace ACRI. Změní se na tom něco? Budete mít peníze na modernizaci vozového parku? Zdeněk Mandík
ODPOVĚĎ: České dráhy mohou investovat do modernizací v rámci svých možností a potřeb, což se také děje. Upřednostňujeme využití vlastních kapacit a na opavy vyššího řádu vypisujeme a budeme vypisovat výběrová řízení. Je třeba si uvědomit, že období, kdy ČD a ČD Cargo zadávaly modernizace a střední a vyšší opravy externím dodavatelům, aniž to bylo nezbytně nutné, je minulostí. Budeme se chovat jako řádní hospodáři a modernizovat to, co opravdu potřebujeme. 25.2.2014 14:34
OTÁZKA: Za Petra žaludy byl plán dosadit WiFi připojení do zhruba 4 stovek vozů. Dočkáme se tedy někdy WiFi připojení alespoň ve spojích IC/EC? Tom Jurečka
ODPOVĚĎ: Dnes jsme se s dodavatelem dohodli, že zařízení WiFi bude osazeno do nových souprav Railjet. WiFi je dnes v Pendolinech, ale také v některých regionálních spojích, například vedených RegioPantery a RegioSharky. Opravdu chceme postupně modernizovat vozový park tak, aby byly do 4 let zařízením WiFi osazeny všechny expresní dálkové spoje. 25.2.2014 14:37
OTÁZKA: Proslýchá se, že jistý dopravce provozující černozlaté vlaky, dluží ČD nemalé peníze za trakční energii. Můžete tuto informaci potvrdit či vyvrátit? Tom Jurečka
ODPOVĚĎ: Toto je interní záležitost společnosti ČD, ale mohu Vás ujistit, že pokud by tomu tak bylo, vedení ČD by postupovalo stejně jako ke každému jinému dlužníkovi podle platných směrnic a řádů. 25.2.2014 14:38
OTÁZKA: Nepřípadá Vám poněkud "zajímavé" že první co uděláte je jmenování pana Krtka (dříve Unipetrol) do předtavenstva firmy ČD?? Nemají náhodou dráhy v běhu zakázku na naftu za 7 miliard s účastníkem Unipetrol? Nemá náhodou dnešní kontrakt také na 7 miliard Unipetrol?! Takže jeden účastník je zvýhodněn tím že jste mu jmenoval "bývalého" zaměstnance do vedení kde se k lepším informacím zcela jistě dostane? No tfuj-podám TO! Výborný 1. Váš krok k lepšímu (pro vás nikoli ČD) Pho Med
ODPOVĚĎ: Váš příspěvek jsem zřejmě přesně nepochopil, je třeba si uvědomit, že představenstvo je zvoleno Dozorčí radou ČD, ne generálním ředitelem. Další část Vašeho dotazu chápu jako Vaši domněnku, která se nezakládá na reálném podkladě, protože ten neexistuje. Výběrové řízení na dodávku nafty pro ČD probíhá dle zákona o veřejných zakázkách a bylo vypsáno proto, že současná smlouva končí k 30. 6. 2014, aby se stihnul vysoutěžit dodavatel nafty včas a aby ČD mohly i po 1. 7. pokračovat ve své činnosti. Nehledejte podezření tam, kde k tomu není žádný důvod. 25.2.2014 14:44
OTÁZKA: Je ještě nějaká, alespoň minimální šance, že bychom se dočkali i dalších railjetů kromě těch 7 pořízených? Tom Jurečka
ODPOVĚĎ: Momentálně není. Opce na jejich pořízení vypršela v září 2013. 25.2.2014 14:44
OTÁZKA: Jaký je osud třicítky ojetých vagonů z Rakouska, které měly být dávno po opravách a dodnes není hotový jediný z nich? To samé již přes rok běžící výběrové řízení na modernizaci vozů řady Bp. Budou se tedy modernizovat, či nikoliv? Tom Jurečka
ODPOVĚĎ: Výběrové řízení na modernizaci 62 kusů řady Bp bylo pozastaveno z důvodu zamýšleného nákupu 80 vozů z Rakouska, které jak známo, se vzhledem k povinné administrativě státem vlastněné akciové společnosti protáhlo natolik, že je ČD nakonec v plném počtu nezískaly. Proto jsme přistoupili k restartu výběrového řízení na modernizaci těchto 62 vozů. Mělo by být uzavřeno do 3 měsíců. K osudu 32 vozů Bmz z Rakouska, o nichž hovoříte v první části dotazu, sděluji, že 16 vozů je standardně v provozu. První dva modernizované dodává vítěz výběrového řízení v těchto dnech a další dva má v plánu dodat 28. 2. 25.2.2014 14:50
OTÁZKA: Nepříadá Vám poněkud "zajímavé" že první co uděláte je jmenování pana Krtka (dříve Unipetrol) do předtavenstva firmy ČD?? Nemají náhodou dráhy v běhu zakázku na naftu za 7 miliard s účastníkem Unipetrol? Nemá náhodou dnešní kontrakt také na 7 miliard Unipetrol?! Takže jeden účastník je zvýhodněn tím že jste mu jmenoval "bývalého" zaměstnance do vedení kde se k lepším informacím zcela jistě dostane? No tfuj-podám TO! Výborný 1. Váš krok k lepšímu (pro vás nikoli ČD) Pho Med
ODPOVĚĎ: Na dotaz jsem již odpověděl. 25.2.2014 14:50
OTÁZKA: Dobrý den, 1) Kolik a jaké typy ojetých vagonů vám v Rakousku zbyly a kdy už konečně dojde k jejich odkupu? 2) Jak by měly vypadat soupravy EC vlaků na lince Praha-Hamburg od prosince 2015 po obnovené spolupráci ČD+DB? Díky za odpověď. Štěpán Šafránek
ODPOVĚĎ: O možném nákupu vozů od ÖBB, stejně tak o možném prodloužení spolupráce s DB na lince Praha - Berlín - Hamburk aktuálně intenzivně jednáme. Bližší informace sdělíme po uzavření smluv. Můžeme Vás však ujitit, že činíme všechny potřebné administrativní kroky k tomu, aby k odkupu vozů došlo v co nejkratším termínu. Bohužel, jako státem vlastněná akciová společnost nemáme možnost překročit některé předepsané administrativní úkony, které zaberou poměrně hodně času a jež privátní subjekty činit nemusí. Cítíme se tím znevýhodněni, ale přesto věříme, že se nám naše plány podaří naplnit. 25.2.2014 14:56
OTÁZKA: Jakým dopravním prostředkem jezdíte na služební cesty? David Pražák
ODPOVĚĎ: Pokud to dává smysl mojí cesty, jedu vlakem. Považuji to za nejlepší způsob přepravy v rámci ČR a do blízkého zahraničí. V případě několika schůzek za den a na různých místech ČR, volím služební vůz. 25.2.2014 14:57
OTÁZKA: Domluvíte se ( nebo už domluvili) s konkurenty na lince Praha - Ostrava na prodávaní společného jízdného? Jan Gabriel
ODPOVĚĎ: Domluva o společném jízdném je vyloučena, protože by šlo o nezákonnou kartelovou dohodu. 25.2.2014 14:59
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zdase nebojíte kostlivců ve skříni po panu Vladímíru Svobodovi (dříve Nešpůrkovi), který pracoval na odboru regionální správy majetku ČD a byl zatčen,protože u něj byly nalezeny kompromitující materiály na firmy a politiky...Děkuji Jaroslav Pražan
ODPOVĚĎ: O této věci nemám žádné informace. 25.2.2014 15:00