Dopravní podnik má nového šéfa, je jím Martin Gillar, bývalý ředitel divize...

Dopravní podnik má nového šéfa, je jím Martin Gillar, bývalý ředitel divize rozvoje a strategie České pošty (10.6.2016) | foto: DPP hl. m. Prahy

Koupíme 150 autobusů, zisk z reklamy se zvýší, slibuje šéf pražské dopravy

  • 49
Šéf pražského Dopravního podniku Martin Gillar chce do konce června vypsat výběrové řízení na dodávku 150 nových autobusů. Hromadné propouštění nechystá. Gillar také iDNES.cz řekl, že hodlá pro městský podnik získat větší výnosy z reklamy.

V pátek jmenovaný šéf pražského Dopravního podniku (DPP) Gillar se s fungováním městské společnosti seznamuje třetí týden. Plošné propouštění v podniku s více než deseti tisíci zaměstnanci, kteří mají na období let 2016 a 2017 uzavřenou kolektivní smlouvu na 34 tisíc korun měsíčně, neplánuje.

„Nicméně budu chtít, aby výše zaměstnanosti odpovídala rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb, tedy dopravních výkonů,“ uvedl pro server iDNES.cz. Rezervy lze podle něho hledat především v administrativě.

V nejbližších dnech se hodlá zaměřit na výběr ředitele ekonomického úseku DPP. Podle vlastních slov má již několik tipů, se jmény chce ale nejdříve seznámit dozorčí radu podniku. Naopak do konce června chce připravit zadání nového výběrového řízení na 150 autobusů. Předchozí tendr byl zrušen, protože dva ze tří uchazečů nesplnili podmínky zadání, a v soutěži tak zbyl jen jediný zájemce (více čtěte zde).

Hlavním cílem bude vyřešení situace okolo výstavby trasy metra D. Gillar nechce dělit Dopravní podnik na části a zároveň ani neuvažuje o privatizaci autobusové části firmy, o které se v minulosti spekulovalo.

Letité problémy s pronájmem reklamních prostor

Gillar po svém předchůdci Jaroslavu Ďurišovi zdědil i případ letité smlouvy se společností Rencar na pronájem reklamních prostor v MHD. Praha má ve firmě podíl 28 procent, ale dlouhodobě tvrdí, že nájemné i zisk z reklamních ploch jí klesá. Zisk DPP v roce 2008 činil 87 milionů korun, o rok později to již bylo 47 milionů. V roce 2013 to bylo necelých 41 milionů, loni už jen 50 milionů.

„Co se týče reklamy, respektive efektivního využívání majetku DPP k reklamě, jsem toho názoru, že prostor pro zvýšení tržeb z tohoto segmentu tu je,“ uvedl Gillar.

V minulosti se objevily právní názory, že stávající smlouva s firmou, ve které je většinovým vlastníkem francouzská reklamní společnost JCDecaux, není platná, nebo podléhá koncesi (více jsme psali zde). Dopravní podnik proto dlouhodobě kritizovanou smlouvu vypověděl, s čímž Rencar nesouhlasí. Město se proto rozhodlo o přezkoumání platnosti smlouvy požádat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který již zahájil řízení (více zde).

Návrh na narovnání stávající smlouvy

Společnost Rencar ještě před podáním podnětu k ÚOHS poslala představenstvu a dozorčí radě podniku nový návrh na narovnání stávající smlouvy podepsané do roku 2031. Na platnosti stávajícího dokumentu trvá, podle bodového návrhu z letošního května chce ale vyjít vstříc požadavkům DPP.

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam nebo čištění skel autobusů. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. Loni společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Návrh, který má redakce iDNES.cz k dispozici, mimo jiné počítá s novou smlouvou, která by neměla podléhat koncesi. Rencar v něm zároveň navrhuje přenechání majetku DPP do jejího užívání a nabízí, že základní nájemné by nově činilo 50 milionů korun ročně (nyní je to 30 milionů) a dodatečné nájemné určené podle výše tržeb společnosti. Opravy, údržbu a čištění ploch pro reklamu by ale Dopravní podnik zařizoval sám.

Šéf DPP Gillar uvedl, že dané návrhy bude řešit s obchodním protějškem. Současný kontrakt podle něj není flexibilní vůči trhu. „Když dnes pracujeme na sérii smluv a dodatků, jde to velmi těžko. Nedokážeme operativně reagovat třeba na vývoj trhu,“ uvedl Gillar v pondělí pro deník MF DNES.

Zároveň dodal, že nepředpokládá, že by si reklamu zařizoval sám Dopravní podnik, o čemž se hovořilo v minulosti. „K zajištění prodeje reklamy na našem majetku vlastními silami jsem spíše skeptický. Jsme největší dopravní podnik v zemi, ne reklamní agentura. Nicméně bychom měli efektivně řídit a dohlížet na prodej,“ uvedl Gillar.

Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové by Dopravní podnik neměl s Rencar uzavírat novou smlouvu. „Osobně považuji za nejlepší řešení sporu mezi DPP a Rencar veřejnou soutěž, jejíž jediným kritérium bude cena, tedy výše výnos pro DPP. Nedokážu si představit prodlužování vypovězených smluv nebo svěřování městskému majetku subjektu, který nemá s DPP pravděpodobně platnou smlouvu,“ uvedla Krnáčová.

Dopravní podnik má s pronájmem reklamy problém v jiném případě. V minulosti vypověděl smlouvu společnosti euroAWK. Ta ale výpověď neakceptovala, podnik na ni podal žalobu. Věcí se nyní zabývá soud. Společnost euroAWK má přitom reklamy v metru nadále - až do rozhodnutí soudu je nechce odstranit.

Pražský Dopravní podnik loni vydělal 1,255 miliardy korun. Společnost je největším zaměstnavatelem Praze. Jediným akcionářem je hlavní město.