Kolínská automobilka. Ilustrační foto

Kolínská automobilka. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MF DNES

Nový šéf TPCA: Chceme do vedení víc Čechů

  • 3
Třetího prezidenta má od začátku července kolínská automobilka TPCA. Jasuhiro Takahaši přichází do firmy, která se již úspěšně rozjela výrobu a vyrábí naplno. "Chci z Kolína udělat nejlepší závod na malá auta v Evropě," tvrdí Takahaši.

ČTĚTE TAKÉ:
TPCA prodělala 2,2 miliardy

Čím to je, že máte za loňský rok největší ztrátu z českých podniků?
V loňském roce jsme teprve rozjížděli výrobu a vyrobili jsme pouze třetinu z naší celkové kapacity takže jsme měli i třetinové tržby. V případě vznikající firmy mají pojmy zisk a ztráta úplně jiný význam než u zaběhnutého podniku.

Za jak dlouho čekáte, že bude továrna zisková?
Ohromné počáteční investice budeme pochopitelně splácet ještě několik let

Přicházíte do čela automobilky, která se již plně rozjela a vyrábí na maximální možnou kapacitu. Jaké plány s TPCA máte?
Rozjezd TPCA je velmi oceňován v rámci celé Toyoty, za tři roky se podařilo najet na plnou výrobu. Můj hlavní úkol je rozvíjet základy tak, aby se podnik mohl rozvíjet samostatně. Cílem je udělat z Kolína nejlepší závod na výrobu malých aut v Evropě, především v kvalitě a efektivitě. Už nyní patří ke špičce.  Chceme přitom klást důraz na to, aby se do vedení podniku dostalo více Čechů, než dosud.

Znamená to, že příštím prezidentem společnosti může být i Čech?
To asi ještě ne, zvláště, když vlastnictví je japonsko-francouzské. Ale další vysoké manažerské posty by měli obsadit už Češi. Zatím je ve vedení jen jeden Čech.

Vyrábíte naplno, nebudete zvyšovat ještě dál kapacitu 300 tisíc aut ročně?
Takové plány nejsou, je možné ještě výrobu navýšit maximálně o dvacet tisíc aut. Nemáme ale v plánu přistavit ještě další závod na větší kapacitu.

Kdy se začnou vyrábět v Kolíně nové modely?
To nemůžu jakkoliv komentovat, záleží na majitelích. Auta jsou ale ještě stále nová, vyrábí se teprve rok a pár měsíců.

Auta z Kolína jsou v Evropě úspěšná, v České republice ale na odbyt příliš nejdou...
Ano, samozřejmě bych viděl v Kolíně a celé republice více našich vozů. Je to dáno tím, že na český trh přišly trošku později, než na hlavních evropských. Musíme českým zákazníkům více zdůrazňovat, že se jedná o auta vyrobená tady. Spousta lidí to myslím ještě netuší.

Kolik procent dílů je vyrobených v Česku?
Je to vysoké procento, kolem osmdesáti. A chceme ho ještě zvýšit, přivedli jsme sem také spoustu dodavatelů. V porovnání s jinými závody je to hodně.

Stále platí to, že výroba je rozdělena přesně na třetiny podle značek? Nedochází k výkyvům v prodeji, kdy jde jedna značka na odbyt více, než druhá?
Ano, stále platí původní dohoda, že třetina aut jsou Toyoty, třetina Peugeoty a třetina Citroeny. I přes výkyvy během roku se daří takovou dohodu dodržet.

Projevuje se na poptávce po malých autech cena benzínu?
Určitě, lidé hledají čím dál častěji vozy s nižší spotřebou. Proto také očekáváme, že segment malých vozů ještě dál poroste.

Chystáte auto s hybridním pohonem?
To záleží na rozhodnutí Toyoty. Pokud vím, takový plán  zatím není.

Nezaměstnanost v Česku velmi klesá, nezpůsobuje vám to problémy při hledání zaměstnanců?
Je přirozené, že se nezaměstnanost snižuje, vzniká tu spousta nových míst, i díky nám. Na trhu práce je opravdu velký tlak, problémy pociťujeme sami na vlastní kůži. Je tu spousta dalších firem v oboru, které tu postavily nové závody nebo je teprve chystají.

Co pro vás bude znamenat příchod Hyundai?
Může to být na trhu práce a hlavně pro ekonomiku i přínos. Lidé budou bohatší, budou mít větší příjmy. Jak podniky porostou, bude se i zkvalitňovat pracovní síla. V současné době to ale pro nás budou spíše problémy.  Proto musíme vytvářet obraz firmy, v které je dobré pracovat.

Kolik procent výrobní ceny auta stojí pracovní síla?
To nemůžeme říct. Ale je to daleko méně, než si myslíte. Na výrobu auta je potřeba spousta složitých zařízení, která jsou drahá. Pokud porostou mzdy, musíme zvyšovat produktivitu rychleji, jinak by to pro nás byla ztráta.

Dlouho jste působil v Toyotě v čele odborů. Je to běžné, že odborář přejde do vedení firmy?
V Japonsku je jiný systém, zvláště v Toyotě. Vztah vedení firmy a odborů je velmi přátelský a založený na velké důvěře. Z té zkušenosti mám poučení, že pro zaměstnance je velký přínos, když firma roste.

Dočkáme se někdy v Česku také vývojového centra Toyoty?
Usilujeme o to, aby se auta prodávala dobře tam, kde se vyrábí. Je proto nejprve potřeba rozvinout zdejší trh. Pak je druhý krok, že se auta vyvíjí tam, kde se vyrábí. Proto nevylučujeme, že tu někdy část vývoje bude.