"Nechceme, aby se z webu, jehož hlavním cílem je zlepšit postavení spotřebitele, stal bezzubý nástroj. Informace by na něm měly zůstat kompletní, aby lidé měli přehled o celé situaci. Jsme přesvědčeni o tom, že spotřebitelé si dokážou informace vyhodnotit správně," řekl iDNES.cz Pavel Kopřiva, mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), která pod patronací ministerstva zemědělství pomáhala nový portál Potraviny na pranýři vytvořit.
Výrobcům potravin vadí to, že se na webu upozorňujícím na nekvalitní potraviny objevuje u všech prohřešků jak jméno obchodníka, tak i výrobce, a to i v případech, kdy za špatné zboží může jednoznačně pouze prodejce. To se děje například tehdy, kdy obchodník prodává zboží po době jeho použitelnosti či sám aktivně přelepuje datum spotřeby.
Inspekce: jednoznačného viníka většinou určit nelze
"Je pravda, že existují případy, kdy je vina jednoznačně na straně prodejce. V těchto případech se nebráníme diskusím o tom, že údaje na webu doplníme o další informace. Většinou to ale neplatí. Pokud najdeme například zboží, které je v okamžiku příchodu inspektora skladováno správně, nelze odpovědnost jednoznačně dohledat," vysvětluje Kopřiva.
PranýřNový web začal informovat o špatných potravinách 10. července. Nyní obsahuje přes 350 nevyhovujících položek. Informacemi ho zatím plní SZPI, v budoucnu by ale do něj měla přispívat svými nálezy i Státní veterinární správa nebo hygienická služba. Stránky návštěvníkům umožňují vyhledat informaci o nevyhovujícím výrobku podle jeho názvu, druhu, prodejce, země původu a distributora. Za prvních 24 hodin provozu web navštívilo přes 200 tisíc unikátních návštěvníků, kteří za uvedenou dobu stihli zobrazit téměř čtyři miliony stránek. |
Naopak někdy je vina jednoznačně na obou stranách. To se děje například tehdy, kdy obchod prodává špatně označené zboží, které klame zákazníky informacemi o svém složení. Výběrová šunka se stane například šunkou nejvyšší jakosti, salámy obsahují více tuku, než mají uvedeno na obale, a klobásy obsahují separát, ačkoliv etikety na to v rozporu s předpisy neupozorňují.
V těchto případech by se na první pohled zdálo, že viníkem je pouze výrobce, za chybu však může i prodejce, protože podle českých norem odpovídá za vše, co prodává. Podle Kopřivy tak zveřejnění kompletních informací pomáhá vytvářet tlak na zlepšení celkové situace na trhu.
"Pranýř je nový nástroj a my bychom chtěli, aby fungoval i tak, že si prodejci budou hlídat své dodavatele a výrobci naopak to, komu své zboží dodávají. Pokud budou dodávat své zboží někomu, kdo nevhodným skladováním kazí jejich dobré jméno, měli by na to zareagovat," vysvětluje mluvčí SZPI cíl projektu s tím, že inspekce má se zveřejňováním informací historické zkušenosti a žádných žalob na poškození dobrého jména se nebojí.