Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


O české koleje budou firmy naplno soutěžit až v roce 2024

  13:29aktualizováno  13:29
Plánované otevírání české železnice konkurenci dostává konkrétnější podobu. Přinést má hlavně lepší vlaky i úsporu pro státní rozpočet.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

O liberalizaci mluvila dosud jen smlouva s Českými drahami, teď se plán na vstup konkurence dostane i do závazného materiálu – strategie dopravy do roku 2025, kterou v těchto dnech dokončuje ministerstvo dopravy a která půjde v příštích měsících do vlády. Z ní vyplývá, že o všechny dálkové spoje by měly firmy soutěžit až v roce 2024.

"Chceme, aby tři čtvrtiny všech výkonů, které na železnici objednáváme, byly vysoutěžené. Každý rok chceme vypsat výběrová řízení na pět až patnáct procent všech výkonů,“ řekl ministr dopravy Vít Bárta.

S podobným tempem počítal jeho předchůdce Gustav Slamečka, možnost otevření tří čtvrtin rychlíkových tratí se dostala i do desetileté smlouvy do roku 2019 s Českými drahami. Z ní však nevyplývá žádná povinnost soutěžit, jen na to dráhy smlouva připravuje.

Podle někdejšího šéfa Českých drah Emanuela Šípa Česko v otevírání železničních tratí dosud zaostává. "V Česku činil v roce 2008 podíl nestátních dopravců méně než jedno procento z výkonů železniční nákladní i osobní dopravy, v Polsku jen v osobní dopravě jedenáct procent,“ uvedl Šíp. Podle něj se dá očekávat, že o soutěže na rychlíkové tratě bude mezi dopravci zájem.

Soutěž o první rychlíky začne v prosinci

Ministerstvo už oznámilo, že letos v prosinci začne soutěž na rychlíkové tratě ve dvou regionech – na trati mezi Ostravou, Opavou a Olomoucí, druhým balíčkem jsou vlaky mezi Prahou, Ústím nad Labem a Chebem. Stát chce soutěžit vždy několik tratí najednou, které dávají dohromady logické celky. Další takové balíčky a harmonogram na jejich vypisování ministerstvo dokončuje.

Stát by pak vítěznému dopravci dotoval spoje patnáct let. "Předpokládáme, že mezi prvními půjdou na řadu tratě z Liberce do Pardubic a z Plzně do Mostu,“ nastínil šéf odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík.

Důvodem je skutečnost, že na nich skončí v roce 2014 smlouva, kterou si dráhy vysoutěžily v roce 2006. Tehdejší pokus o soutěž skončil rozpačitě, dráhy výrazně podsekly cenu z obav před konkurencí, a tak na obou tratích jezdí výrazně levněji než jinde.

Drahám zůstane do roku 2019 celkem osm tratí, které nepůjdou do soutěže, například mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Žluté Čechy (květen 2008). Pro někoho krásný pohled, pro kritiky pěstování...
Daň je nižší, ale zájem stále mizivý. Řidiči nekupují zelenější paliva

Po roce a půl se vrátila do hry vyšší sleva na biopaliva. Marně – emise musí Česko snížit jinak, aby splnilo cíle Evropské unie. Je možné, že v příštích letech...  celý článek

Letadlo společnosti Qatar Airways 21. srpna poprvé slavnostně přistálo na...
VIDEO: První letadlo z katarského Dauhá přistálo v Praze

Přímou linku do Dauhá, hlavního města Kataru, mohou nově využít i obyvatelé České republiky. První letadlo Qatar Airways v pondělí přistálo na Letišti Václava...  celý článek

Stávka v Řecku. - Cestující odpočívá poté, co aténské letiště zrušilo její let
Probdělou noc na letišti může zahojit odškodné. Kdy je požadovat?

Šestnáct hodin strávených na italském letišti Lamezia Terme, den a půl zpožděné letadlo z egyptské Hurghady. Společnost Travel Service musela o víkendu řešit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.