Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

O české koleje budou firmy naplno soutěžit až v roce 2024

  • 39
Plánované otevírání české železnice konkurenci dostává konkrétnější podobu. Přinést má hlavně lepší vlaky i úsporu pro státní rozpočet.

O liberalizaci mluvila dosud jen smlouva s Českými drahami, teď se plán na vstup konkurence dostane i do závazného materiálu – strategie dopravy do roku 2025, kterou v těchto dnech dokončuje ministerstvo dopravy a která půjde v příštích měsících do vlády. Z ní vyplývá, že o všechny dálkové spoje by měly firmy soutěžit až v roce 2024.

"Chceme, aby tři čtvrtiny všech výkonů, které na železnici objednáváme, byly vysoutěžené. Každý rok chceme vypsat výběrová řízení na pět až patnáct procent všech výkonů,“ řekl ministr dopravy Vít Bárta.

S podobným tempem počítal jeho předchůdce Gustav Slamečka, možnost otevření tří čtvrtin rychlíkových tratí se dostala i do desetileté smlouvy do roku 2019 s Českými drahami. Z ní však nevyplývá žádná povinnost soutěžit, jen na to dráhy smlouva připravuje.

Podle někdejšího šéfa Českých drah Emanuela Šípa Česko v otevírání železničních tratí dosud zaostává. "V Česku činil v roce 2008 podíl nestátních dopravců méně než jedno procento z výkonů železniční nákladní i osobní dopravy, v Polsku jen v osobní dopravě jedenáct procent,“ uvedl Šíp. Podle něj se dá očekávat, že o soutěže na rychlíkové tratě bude mezi dopravci zájem.

Soutěž o první rychlíky začne v prosinci

Ministerstvo už oznámilo, že letos v prosinci začne soutěž na rychlíkové tratě ve dvou regionech – na trati mezi Ostravou, Opavou a Olomoucí, druhým balíčkem jsou vlaky mezi Prahou, Ústím nad Labem a Chebem. Stát chce soutěžit vždy několik tratí najednou, které dávají dohromady logické celky. Další takové balíčky a harmonogram na jejich vypisování ministerstvo dokončuje.

Stát by pak vítěznému dopravci dotoval spoje patnáct let. "Předpokládáme, že mezi prvními půjdou na řadu tratě z Liberce do Pardubic a z Plzně do Mostu,“ nastínil šéf odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík.

Důvodem je skutečnost, že na nich skončí v roce 2014 smlouva, kterou si dráhy vysoutěžily v roce 2006. Tehdejší pokus o soutěž skončil rozpačitě, dráhy výrazně podsekly cenu z obav před konkurencí, a tak na obou tratích jezdí výrazně levněji než jinde.

Drahám zůstane do roku 2019 celkem osm tratí, které nepůjdou do soutěže, například mezi Prahou a Českými Budějovicemi.