Většímu rozvoji konkurence a nižších cen však brání 45 let stará mezistátní dohoda, která omezuje možnosti vstupu nových dopravců na trh, a tím drží ceny letenek stále vysoko.
Přesto čeká spojení do Ruska konkurenční boj. Po pěti letech vyprší ČSA exkluzivní právo na přepravu cestujících mezi Prahou a Moskvou a Prahou a Petrohradem, které podle dohody má mezi oběma městy vždy jen jedna letecká společnost dané země. Zájem už projevil Travel Service, na ruský trh čím dál více pronikají také ostravské Czech Connect Airlines (CCA).
Ministerstvo dopravy bude v příštích týdnech vybírat, kdo bude za českou stranu létat z Prahy nejen do Moskvy a Petrohradu, ale také do Kyjeva a Tel Avivu. ČSA už žádost také podaly. Šance, že se na linku dostane někdo jiný, ale nejsou až tak vysoké. Podle evropského práva se může přihlásit kterýkoliv dopravce z Evropské unie.
Barcelona za polovinu Moskvy
Ministerstvo bude rozhodovat podle typu a úrovně služeb, četnosti letů, ceny nebo například zapojení do stávající sítě linek. "Správní řízení o udělení přepravních práv jsou v počáteční fázi a v tuto chvíli není možné sdělit k jejich výsledku žádné informace," řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva.
Rusko je díky omezené konkurenci pro aerolinky velmi atraktivním byznysem: zatímco za dvouapůlhodinový let do Barcelony lidé běžně platí do pěti tisíc korun, stejně dlouho trvající linka do Moskvy stojí obvykle dvojnásobek. Důvod je jednoduchý: na lince není taková konkurence. I proto se ČSA čím dál více orientují na Východ.
Kolik lidí létá do RuskaMoskva 475 627 Petrohrad 98 519 Jekatěrinburg 72 370 Samara 41 133 Rostov na Donu 29 780 Novosibirsk 6 961 Krasnodar 6 030 Kazaň 2 872 Voroněž 775 Ťumeň 643 |
Česko by stejně jako celá Evropská unie rádo vyjednalo s Ruskem novou smlouvu o letecké dopravě, která by dopravu více otevřela konkurenci. Zatím však marně. "V současné době závisí další vývoj na ruské straně, která doposud neakceptovala ustanovení návrhu dohody, která jsou v souladu s právem EU," dodal Illiaš.
Podle statistik Letiště Praha počet ruských cestujících neustále roste, s výjimkou roku 2009 dvojciferně. Rostoucího zájmu se snaží využít i jiní dopravci tím, že začali létat z regionálních letišť. Například CCA už zajišťuje spoje z Brna do Moskvy (pětkrát týdně), Petrohradu (třikrát týdně) a z Karlových Varů do Jekatěrinburgu (jednou týdně).
Klasikou je Praha a Karlovy Vary
Firma CCA, která původně stoprocentně patřila ostravskému podnikateli Daneši Zátorskému, na přelomu roku změnila vlastnickou strukturu: minoritní podíl získal Andrej Zajakin, Rus podnikající přes deset let v Česku. Firma tak neztratila status českého dopravce, ale současně získala kontakty v Rusku.
Během příštích týdnů získá CCA další boeing, čerstvě získala také povolení létat z Pardubic do Moskvy. "Samozřejmě bychom radši létali z Prahy, ale kvůli mezistátní dohodě to není možné. Proto létáme z regionálních letišť," vysvětlil šéf rozvoje obchodu Hubert Pikl.
Podle něj je to současně i šance pro regiony, aby Rusové začali navštěvovat i jiná místa než jen Prahu a Karlovy Vary. "Zatím je v každém programu návštěva Prahy, v tom jsou Rusové konzervativní. Ale snažíme se jim ukázat například moravské lázně," dodal Pikl. Firma byla připravena létat i z Karlových Varů do Samary, ale na poslední chvíli si žádost podaly i ČSA a ministerstvo přidělilo práva jim. ČSA přitom dosud nezačaly létat.
Letenky z Brna jsou levnější než z Prahy: zatímco z Ruzyně stojí přímá letenka obvykle nejméně téměř devět tisíc korun, letenky z Brna začínají na 5 900 korunách.