Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


O nákupech rozhoduje v domácnosti většinou žena

aktualizováno 
-
Rozhoduje v rodinách o nákupech ten, kdo nejvíc vydělává? Podle výsledku výzkumů sdružení GfK-TN Sofres-STEM/MARK to tak ve většině domácností není. Stále platí Werichův výrok, že žena rozhoduje o "nepodstatných věcech" - za co utratit peníze - a muž, který obvykle přináší domů více peněz, o těch podstatných, třeba o vztahu k státu Tchaj-wanu.

Z výsledků šetření je patrné, že příliv peněz do rodinné kasy a nákupní pravomoci spolu v případě běžných nákupů potravin a drogerie většinou nesouvisí. O nich rozhodují a také je obstarávají ženy, a to bez ohledu na výši jejich výdělku. Platí pouze, že čím větší je jejich ekonomická aktivita, tím je jejich podíl na nákupech významnější. Pokud se starají o běžný chod domácnosti a zároveň do ní přinášejí nejvíce peněz, spočívá rozhodování o nákupech i samo nakupování ze tří čtvrtin na nich. Nástup supermarketů poněkud změnil strategii nákupů denní spotřeby - rozhoduje o nich stále žena, ale podniká je společně s mužem. Ten však obvykle nákup jen platí a zároveň funguje jako nosič. Jak jde o nákupy televizí, aut, praček či dalších věci s delší životností, je všechno jinak. Na nich se podílí žena i muž stejným dílem, vliv mužů na rozhodování, co nakoupit, ještě roste, pokud mají čistý měsíční příjem nad 15 000 korun měsíčně. Ve většině rodin v případě velkých nákupů vládne však demokracie významný podíl na rozhodování o tom, co nakoupit, mají také ostatní členové rodiny. Největší počet domácnosti sice stále funguje podle tradice, že vydělává hlavně muž a ženě připadá starost o "rodinný krb", ale podle výsledků výzkumu přibývá rodin, kde tom u tak není. Už proto, že je stále víc domácností kde platí model "dva v jednom" - o výdělky i domácnost se stará jeden. Právě v této kategorii stoupl podíl žen, které plní obě role, o sedm procent oproti roku 1994, kdy byl výzkum prováděn poprvé. Souvisí to nejen s rozvodovostí, ale také změnami ve společnosti, kdy se řada žen rozhoduje pro život osamělé matky nebo volí soužití bez oddacího listu. Za posledních pět let vzrostl také o tři procenta podíl domácností, kde jsou role rozděleny netradičně - o domácnost se stará muž. Tento model přitom téměř vždycky souvisí s příjmy - pokud žena vydělává více než její partner, má obvykle méně času pečovat o rodinu a obstarávat nákupy. To potvrzují i zkušenosti z odborů státní sociální podpory, podle kterých přibývá také mužů na mateřské dovolené.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příliš výjimek a chyby úředníků, kritizuje NKÚ správu daní z příjmů

Správa daně z příjmů fyzických osob je nepřehledná a složitá pro plátce i úřady. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.