Z výsledků šetření je patrné, že příliv peněz do rodinné kasy a nákupní pravomoci spolu v případě běžných nákupů potravin a drogerie většinou nesouvisí. O nich rozhodují a také je obstarávají ženy, a to bez ohledu na výši jejich výdělku. Platí pouze, že čím větší je jejich ekonomická aktivita, tím je jejich podíl na nákupech významnější. Pokud se starají o běžný chod domácnosti a zároveň do ní přinášejí nejvíce peněz, spočívá rozhodování o nákupech i samo nakupování ze tří čtvrtin na nich. Nástup supermarketů poněkud změnil strategii nákupů denní spotřeby - rozhoduje o nich stále žena, ale podniká je společně s mužem. Ten však obvykle nákup jen platí a zároveň funguje jako nosič. Jak jde o nákupy televizí, aut, praček či dalších věci s delší životností, je všechno jinak. Na nich se podílí žena i muž stejným dílem, vliv mužů na rozhodování, co nakoupit, ještě roste, pokud mají čistý měsíční příjem nad 15 000 korun měsíčně. Ve většině rodin v případě velkých nákupů vládne však demokracie významný podíl na rozhodování o tom, co nakoupit, mají také ostatní členové rodiny. Největší počet domácnosti sice stále funguje podle tradice, že vydělává hlavně muž a ženě připadá starost o "rodinný krb", ale podle výsledků výzkumu přibývá rodin, kde tom u tak není. Už proto, že je stále víc domácností kde platí model "dva v jednom" - o výdělky i domácnost se stará jeden. Právě v této kategorii stoupl podíl žen, které plní obě role, o sedm procent oproti roku 1994, kdy byl výzkum prováděn poprvé. Souvisí to nejen s rozvodovostí, ale také změnami ve společnosti, kdy se řada žen rozhoduje pro život osamělé matky nebo volí soužití bez oddacího listu. Za posledních pět let vzrostl také o tři procenta podíl domácností, kde jsou role rozděleny netradičně - o domácnost se stará muž. Tento model přitom téměř vždycky souvisí s příjmy - pokud žena vydělává více než její partner, má obvykle méně času pečovat o rodinu a obstarávat nákupy. To potvrzují i zkušenosti z odborů státní sociální podpory, podle kterých přibývá také mužů na mateřské dovolené.
O nákupech rozhoduje v domácnosti většinou žena
Z výsledků šetření je patrné, že příliv peněz do rodinné kasy a nákupní pravomoci spolu v případě běžných nákupů potravin a drogerie většinou nesouvisí. O nich rozhodují a také je obstarávají ženy, a to bez ohledu na výši jejich výdělku. Platí pouze, že čím větší je jejich ekonomická aktivita, tím je jejich podíl na nákupech významnější. Pokud se starají o běžný chod domácnosti a zároveň do ní přinášejí nejvíce peněz, spočívá rozhodování o nákupech i samo nakupování ze tří čtvrtin na nich. Nástup supermarketů poněkud změnil strategii nákupů denní spotřeby - rozhoduje o nich stále žena, ale podniká je společně s mužem. Ten však obvykle nákup jen platí a zároveň funguje jako nosič. Jak jde o nákupy televizí, aut, praček či dalších věci s delší životností, je všechno jinak. Na nich se podílí žena i muž stejným dílem, vliv mužů na rozhodování, co nakoupit, ještě roste, pokud mají čistý měsíční příjem nad 15 000 korun měsíčně. Ve většině rodin v případě velkých nákupů vládne však demokracie významný podíl na rozhodování o tom, co nakoupit, mají také ostatní členové rodiny. Největší počet domácnosti sice stále funguje podle tradice, že vydělává hlavně muž a ženě připadá starost o "rodinný krb", ale podle výsledků výzkumu přibývá rodin, kde tom u tak není. Už proto, že je stále víc domácností kde platí model "dva v jednom" - o výdělky i domácnost se stará jeden. Právě v této kategorii stoupl podíl žen, které plní obě role, o sedm procent oproti roku 1994, kdy byl výzkum prováděn poprvé. Souvisí to nejen s rozvodovostí, ale také změnami ve společnosti, kdy se řada žen rozhoduje pro život osamělé matky nebo volí soužití bez oddacího listu. Za posledních pět let vzrostl také o tři procenta podíl domácností, kde jsou role rozděleny netradičně - o domácnost se stará muž. Tento model přitom téměř vždycky souvisí s příjmy - pokud žena vydělává více než její partner, má obvykle méně času pečovat o rodinu a obstarávat nákupy. To potvrzují i zkušenosti z odborů státní sociální podpory, podle kterých přibývá také mužů na mateřské dovolené.
Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům
Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...
Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou
Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit
Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...
Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů
Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci
Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...
Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí
Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...
Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává
Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...
Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu
Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...
Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny
Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...