Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledá se hlídač české železnice. O post nového úředníka však není zájem

  8:05aktualizováno  8:05
Česká železnice bude mít nového strážného. Šéf Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře bude řešit spory při rozdělování kolejí mezi jednotlivými dopravci. Ačkoli má nově jmenovaný dozorce začít úřadovat už příští rok, o místo zatím nikdo moc nestojí.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ať rozhodne Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jakkoliv, je jasné, že jeden ze dvou dopravců se bude cítit poškozený a bude verdikt hlasitě napadat. V jeden čas chtějí mezi Prahou a Brnem jezdit České dráhy a RegioJet a pro oba není na trati místo. SŽDC má rozhodnout, kdo dostane přednost.

V budoucnu by měl takové spory řešit nový Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, jehož vznik už schválili poslanci a který musí mít Česko kvůli nařízením Evropské komise.

Ale není jasné, kdo ho povede - najít totiž někoho odborně zdatného, kdo zná dobře právo na železnici, a přitom ho příliš netíží minulost zaměstnání ať už pro České dráhy, nebo soukromé dopravce, je těžké.

Podle informací MF DNES už ministerstvo zkusilo oslovit několik adeptů, kteří by podmínky na předsedu splnili a byli by pro takovou práci vhodní, nicméně nabídku odmítli.

Úřad bude, adept se hledá

Do hledáčku se údajně dostal třeba někdejší manažer Českých drah Jiří Nálevka, který nyní pracuje pro Arrivu jako obchodní ředitel. „V minulosti jsem byl neformálně dotázán, zda bych neměl zájem se výběrového řízení na předsedu úřadu účastnit. V tento okamžik o účasti ve výběrovém řízení na předsedu úřadu neuvažuji,“ řekl Nálevka.

Zatím neúspěšné je i přemlouvání některých vysoce postavených státních úředníků - přišli by totiž i o služební poměr.

Nový úřad bude sice patřit k nejmenším v zemi, ale jeho vytvoření bude znamenat velký nápor práce, aby vůbec začal fungovat. Pod sebou by měl mít 15 až 25 úředníků, kteří mají přijít částečně z Drážního úřadu a Drážní inspekce.

V minulosti padaly úvahy, že by spadal například pod Energetický regulační úřad nebo Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, nakonec však zvítězila varianta, že vznikne samostatná instituce.

Hlavní náplní by mělo být řešení sporů, zda nebyl některý dopravce poškozen při přidělování dopravní cesty. Ještě nedávno by takové spory nemusely být. Jenže dopravců přibylo, zejména na hlavní trase, a současně roste i nákladní doprava, a tak je čím dál obtížnější se na koridor vejít. Typickou ukázkou jsou tratě Praha-Brno nebo Praha-Ostrava.

V boji o cestující směr Brno si RegioJet zažádal o kapacitu v časy některých spojů, kde dosud jezdí České dráhy. Ty se snaží všemožně jeho vstupu zabránit, neuspěly například už u soudu. Spor měl řešit Drážní úřad, ten se ho nakonec vzdal. Kdo trasy získá, není dva měsíce před platností nového jízdního řádu stále jasné.

Koleje i oblaka

Úřad přitom podle zákona nedostane do pravomocí jen železnici, ale má řešit i případné spory na letišti a také kontrolovat cenovou politiku majitelů infrastruktury, tedy v Česku hlavně Správy železniční dopravní cesty a Letiště Praha.

Ministerstvo chce jméno nového šéfa přinést do vlády do konce roku a úřad má zahájit činnost v prvním pololetí roku 2017, dosud nemá ani sestavený rozpočet.

Nového předsedu bude vybírat tříčlenná komise, kde má sedět zástupce ministerstva dopravy, Drážní inspekce a Drážního úřadu. Na ministerstvu se připravují i na variantu, že se nepřihlásí nikdo.

Vybraný předseda bude jmenován na šest let a nebude pod služebním zákonem. Požadavky nejsou úplně malé - měl by mít nejméně 7 let praxe v oblasti působnosti úřadu a nejméně tři roky ve vedoucí funkci.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.