Touha po kvalitě je iluze. Nejvíc táhnou levné párky a rozmražené pečivo

  15:45
Poptávka po kvalitnějších, a tedy i dražších potravinách mezi Čechy roste jen pozvolna. Týká se především restaurací, v obchodě většina zákazníků stále sáhne k nejlevnějšímu produktu, říká šéf potravinářské společnosti Bidvest.

Pouze 38 procent Čechů si myslí, že tak výrobci vycházejí vstříc poptávce spotřebitelů po levnějším jídle. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Bio, farmářské, český produkt, přírodní kvalita – reklamní slogany směřují na zákazníky za všech stran. Ti se pak v internetových diskusích a spotřebitelských průzkumech ujišťují, že kvalita potraviny pro ně hraje při nákupu nejdůležitější roli.

Tak jednoduché to však není. „Český spotřebitel někdy více mluví, než činí,“ říká Bohumil Volf, dlouholetý ředitel a minoritní vlastník jedné z největších potravinářských společností v Česku Bidvest.

Bohumil Volf (52)

Vystudovaný veterinář podle svých slov dělal po studiích „osm měsíců revoluci“. Pak založil obchodní zastoupení dánské společnosti Nowaco v Česku a sám se stal jejím ředitelem.

V roce 2009 vstoupila do společnosti jihoafrická firma Bidvest, podle které se dnes jmenuje celá skupina. Pod firmu spadají značka zmrzlin Prima či mrazených výrobků Nowaco, je největším distributorem ryb a zvěřiny a dodavatelem do restaurací.

Třetinu sortimentu Bidvest vyrábí, třetinu dováží a třetinu nakupuje u českých výrobců. Volf se zbytkem managementu vlastní ve firmě pětiprocentní podíl. Ve volném čase nejraději seče louky v Jizerských horách.

Volf má nejlepší přehled, co tuzemský zákazník poptává, co u něj při nákupu rozhoduje a kam směřují trendy. I když značka Bidvest příliš známá není, firma měsíčně dodá na český trh 11 milionů kilogramů potravin, to znamená, že v průměru každý Čech spotřebuje více než kilo jejích produktů.

Mezi klíčové zákazníky totiž vedle řetězců patří také 33 tisíc restaurací, od luxusních až po hromadné kantýny, které zásobuje surovinami i hotovými polotovary.

Tři párky, tři ceny

„Dneska nabízíme našim zákazníkům zboží tří různých kvalit ve třech různých kategoriích a třech různých cenách. Prodáváme třeba párky s šedesáti procenty masa, se sedmdesáti procenty masa a devadesáti procenty masa. A vidíme, že největší prodané objemy jsou v nejlevnější kategorii,“ říká Volf.

Že skupina lidí poptávající nejkvalitnější produkt, za který je ochotna i náležitě zaplatit, je poměrně omezená, se Bidvest přesvědčil teprve nedávno tím nejkonkrétnějším způsobem. Podniková prodejna Nowaco market v atraktivní lokalitě naproti Masarykovu nádraží v centru Prahy měla nabídnout nejkvalitnější suroviny dostupné běžně pouze šéfkuchařům široké veřejnosti. Skončila po roce provozu.

„Zjistili jsme, že ať děláme, co děláme, nejde z toho učinit ziskový podnik. Počítali jsme s podstatně vyšším zájmem a náš základní špatný odhad byl, že máme dostatek parkovacích míst,“ vypočítává Volf příčiny neúspěchu.

Vysoký nájem za atraktivní lokalitu a náklady na zkušené zaměstnance, které je potřeba v podobném typu prodejny zaplatit, dokonaly zbytek.

Zákazníci si vynutili konec oleje

Podle nedávného průzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce vadí devadesáti procentům spotřebitelů horší kvalita zdánlivě stejných potravin dodávaných na český trh a do západní Evropy, kterou v nedávné době prokázala řada srovnávacích testů. Jde aktuálně o vůbec největší problém, který v souvislosti s potravinami Čechy trápí.

Pouze 38 procent Čechů si však myslí, že tak výrobci vycházejí vstříc poptávce spotřebitelů po levnějším jídle. „Neustále se mluví, že potraviny u nás nejsou kvalitní nebo že v zahraničí jsou kvalitnější. Nabídka je však stejná jako v zahraniční, pokud se však kvalitní potraviny neprodávají, tak je obchodník z prodejny stáhne,“ říká Volf.

Podle jeho filozofie rozhoduje jedině zákazník. Dodává příklad z nedávné doby, kdy spotřebitelé změnou nákupního chování rychle donutili výrobce i řetězce ke změně sortimentu.

Po protestech zákazníků Bidvest z receptur svých zmrzlin Prima odstranil veškerý palmový olej, nahradil ho olejem řepkovým. Už před časem oznámil odklon od palmového oleje také výrobce pražených oříšků Alika.

„Na palmovém oleji není z hlediska kvality nic špatného, pokud se však zákazník rozhodl, že nesouhlasí s vypalováním deštných pralesů a sázením palmových hájů, tak my ho používat nebudeme. A tak je to správně. To je důkaz síly trhu,“ popisuje Volf.

Pro firmy – a netýká se to jen Bidvestu – to znamená nepříjemnosti, vyšší náklady na nové obaly a potřebné laboratorní zkoušky v hodnotě stovek tisíc korun. Na ceně se to nemusí projevit, zmrzlina s řepkovým olejem stojí nakonec stejně.

Za dobrým jídlem do restaurace

Nakupujte i kvalitní potraviny za výhodné ceny

Nakupujte kvalitní potraviny za nízké ceny! Na portálu AkčníCeny.cz
každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

Neznamená to však, že by Češi na kvalitu a původ potravin zcela rezignovali a při nákupu se orientovali pouze v ceně. I Volf zaznamenává určitý posun v poptávce směrem k dražším a kvalitnějším potravinám. Před lety tvořily nejlevnější párky 75 procent prodejů, nyní to jsou dvě třetiny. Trend se projevuje spíš v restauracích než v obchodních řetězcích.

„Zatímco v gastronomii zájem o kvalitní potraviny neustále roste, tak v maloobchodě je to při současných cenách výrazně složitější. Obrátka je prostě malá a to je základní problém. A pokud kvalitní maso stojí 250 či 350 korun, je potřeba být realista a spočítat si, že v Česku je omezené množství lidí, kteří si to mohou koupit. A pokud si to koupí, tak jdou raději do restaurace,“ říká vystudovaný veterinář Volf.

V pohostinstvích Bidvest zaznamenal především zvýšený zájem třeba o čerstvé maso na úkor masa mraženého. Čerstvá surovina je přitom dražší – dopravit v Norsku uloveného lososa během jediného dne až na stůl českého pohostinství je totiž logisticky náročnější než u mražené ryby – a dražší.

Motivace restauratérů, proč sáhnout po dražím čerstvém mase, má však i ryze praktickou příčinu a nesouvisí to pouze se zájmem nabídnout kvalitní produkt. „Hlavní důvod, proč se tak v gastronomii děje, je rychlost zpracování. Mražené maso musíte nechat rozmrazit a to chvíli trvá,“ vysvětluje Volf.

Celkově tak je mezi restauratéry vyšší zájem o dražší suroviny, poptávka se však liší podnik od podniku. I přes tažení šéfkuchaře Zdeňka Pohlreicha proti polotovarům roste mezi českými restauratéry poptávka po mražených hotovkách, jejichž spotřeba byla podle Volfa v Česku historicky nižší než v zahraničí.

„U nás dřív byla tendence postavená proti mraženým potravinám, už se ale prodeje mražených hotových jídel vyrovnávají se světem. Mražené své místo na trhu má, a to nejen u průměrných, ale i v kvalitních restauracích. Udělat si šest porcí smaženého eidamu určitě není pro restauraci problém, ale udělat jich sto a navíc k tomu rychle, to je důvod, proč prodeje mražených potravin celkově neklesají,“ vysvětluje Volf.

Označení rozpeky nezastavilo

Předpřipravené polotovary hrají stále významnější roli také v maloobchodě. Především v pekařském sortimentu, tedy odvětví, které kvůli omezené době trvanlivosti doposud jako jedno z mála odolávalo dovozům, znamenajícím silnou konkurenci. Stále větší podíl ukusují tradiční pekařině zmražené polotovary dopečené přímo v prodejně.

Přitom tradiční pekaři před třemi lety vytáhli do boje proti rozpekům. Prosadili si povinnost tyto výrobky v prodejnách speciálně označovat a zároveň zveřejnili studie, podle kterých vydrží běžné pečivo déle čerstvé než rozpékané, což zákazníky na čas odradilo.

Bidvest, který rozpékané pečivo vyrábí pod značkou Bagetier ve své továrně v Opavě, a sortiment doplňuje exportem z dalších evropských zemí, tak nejdřív zaznamenal prudký pokles poptávky. Situace se však po půl roce vrátila na původní úroveň a dnes celá kategorie zase roste.

„Objemy jsou obrovské,“ říká Volf. Pro obchodníky totiž mají rozpeky řadu výhod. Zboží v regálech mohou kdykoliv doplnit bez rizika, že jim zůstanou prošlé v prodejně. Zároveň jim umožňuje mít v nabídce i málo poptávané typy pečiva.

A cedulka „ze zmrazeného polotovaru“ evidentně většině spotřebitelů po původním odmítnutí už vůbec nevadí.

20. října 2015

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...