Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Touha po kvalitě je iluze. Nejvíc táhnou levné párky a rozmražené pečivo

  15:45aktualizováno  15:45
Poptávka po kvalitnějších, a tedy i dražších potravinách mezi Čechy roste jen pozvolna. Týká se především restaurací, v obchodě většina zákazníků stále sáhne k nejlevnějšímu produktu, říká šéf potravinářské společnosti Bidvest.
Pouze 38 procent Čechů si myslí, že tak výrobci vycházejí vstříc poptávce spotřebitelů po levnějším jídle.

Pouze 38 procent Čechů si myslí, že tak výrobci vycházejí vstříc poptávce spotřebitelů po levnějším jídle. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Bio, farmářské, český produkt, přírodní kvalita – reklamní slogany směřují na zákazníky za všech stran. Ti se pak v internetových diskusích a spotřebitelských průzkumech ujišťují, že kvalita potraviny pro ně hraje při nákupu nejdůležitější roli.

Tak jednoduché to však není. „Český spotřebitel někdy více mluví, než činí,“ říká Bohumil Volf, dlouholetý ředitel a minoritní vlastník jedné z největších potravinářských společností v Česku Bidvest.

Bohumil Volf (52)

Vystudovaný veterinář podle svých slov dělal po studiích „osm měsíců revoluci“. Pak založil obchodní zastoupení dánské společnosti Nowaco v Česku a sám se stal jejím ředitelem.

V roce 2009 vstoupila do společnosti jihoafrická firma Bidvest, podle které se dnes jmenuje celá skupina. Pod firmu spadají značka zmrzlin Prima či mrazených výrobků Nowaco, je největším distributorem ryb a zvěřiny a dodavatelem do restaurací.

Třetinu sortimentu Bidvest vyrábí, třetinu dováží a třetinu nakupuje u českých výrobců. Volf se zbytkem managementu vlastní ve firmě pětiprocentní podíl. Ve volném čase nejraději seče louky v Jizerských horách.

Volf má nejlepší přehled, co tuzemský zákazník poptává, co u něj při nákupu rozhoduje a kam směřují trendy. I když značka Bidvest příliš známá není, firma měsíčně dodá na český trh 11 milionů kilogramů potravin, to znamená, že v průměru každý Čech spotřebuje více než kilo jejích produktů.

Mezi klíčové zákazníky totiž vedle řetězců patří také 33 tisíc restaurací, od luxusních až po hromadné kantýny, které zásobuje surovinami i hotovými polotovary.

Tři párky, tři ceny

„Dneska nabízíme našim zákazníkům zboží tří různých kvalit ve třech různých kategoriích a třech různých cenách. Prodáváme třeba párky s šedesáti procenty masa, se sedmdesáti procenty masa a devadesáti procenty masa. A vidíme, že největší prodané objemy jsou v nejlevnější kategorii,“ říká Volf.

Že skupina lidí poptávající nejkvalitnější produkt, za který je ochotna i náležitě zaplatit, je poměrně omezená, se Bidvest přesvědčil teprve nedávno tím nejkonkrétnějším způsobem. Podniková prodejna Nowaco market v atraktivní lokalitě naproti Masarykovu nádraží v centru Prahy měla nabídnout nejkvalitnější suroviny dostupné běžně pouze šéfkuchařům široké veřejnosti. Skončila po roce provozu.

„Zjistili jsme, že ať děláme, co děláme, nejde z toho učinit ziskový podnik. Počítali jsme s podstatně vyšším zájmem a náš základní špatný odhad byl, že máme dostatek parkovacích míst,“ vypočítává Volf příčiny neúspěchu.

Vysoký nájem za atraktivní lokalitu a náklady na zkušené zaměstnance, které je potřeba v podobném typu prodejny zaplatit, dokonaly zbytek.

Zákazníci si vynutili konec oleje

Podle nedávného průzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce vadí devadesáti procentům spotřebitelů horší kvalita zdánlivě stejných potravin dodávaných na český trh a do západní Evropy, kterou v nedávné době prokázala řada srovnávacích testů. Jde aktuálně o vůbec největší problém, který v souvislosti s potravinami Čechy trápí.

Pouze 38 procent Čechů si však myslí, že tak výrobci vycházejí vstříc poptávce spotřebitelů po levnějším jídle. „Neustále se mluví, že potraviny u nás nejsou kvalitní nebo že v zahraničí jsou kvalitnější. Nabídka je však stejná jako v zahraniční, pokud se však kvalitní potraviny neprodávají, tak je obchodník z prodejny stáhne,“ říká Volf.

Podle jeho filozofie rozhoduje jedině zákazník. Dodává příklad z nedávné doby, kdy spotřebitelé změnou nákupního chování rychle donutili výrobce i řetězce ke změně sortimentu.

Po protestech zákazníků Bidvest z receptur svých zmrzlin Prima odstranil veškerý palmový olej, nahradil ho olejem řepkovým. Už před časem oznámil odklon od palmového oleje také výrobce pražených oříšků Alika.

„Na palmovém oleji není z hlediska kvality nic špatného, pokud se však zákazník rozhodl, že nesouhlasí s vypalováním deštných pralesů a sázením palmových hájů, tak my ho používat nebudeme. A tak je to správně. To je důkaz síly trhu,“ popisuje Volf.

Pro firmy – a netýká se to jen Bidvestu – to znamená nepříjemnosti, vyšší náklady na nové obaly a potřebné laboratorní zkoušky v hodnotě stovek tisíc korun. Na ceně se to nemusí projevit, zmrzlina s řepkovým olejem stojí nakonec stejně.

Za dobrým jídlem do restaurace

Nakupujte i kvalitní potraviny za výhodné ceny

Nakupujte kvalitní potraviny za nízké ceny! Na portálu AkčníCeny.cz
každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

Neznamená to však, že by Češi na kvalitu a původ potravin zcela rezignovali a při nákupu se orientovali pouze v ceně. I Volf zaznamenává určitý posun v poptávce směrem k dražším a kvalitnějším potravinám. Před lety tvořily nejlevnější párky 75 procent prodejů, nyní to jsou dvě třetiny. Trend se projevuje spíš v restauracích než v obchodních řetězcích.

„Zatímco v gastronomii zájem o kvalitní potraviny neustále roste, tak v maloobchodě je to při současných cenách výrazně složitější. Obrátka je prostě malá a to je základní problém. A pokud kvalitní maso stojí 250 či 350 korun, je potřeba být realista a spočítat si, že v Česku je omezené množství lidí, kteří si to mohou koupit. A pokud si to koupí, tak jdou raději do restaurace,“ říká vystudovaný veterinář Volf.

V pohostinstvích Bidvest zaznamenal především zvýšený zájem třeba o čerstvé maso na úkor masa mraženého. Čerstvá surovina je přitom dražší – dopravit v Norsku uloveného lososa během jediného dne až na stůl českého pohostinství je totiž logisticky náročnější než u mražené ryby – a dražší.

Motivace restauratérů, proč sáhnout po dražím čerstvém mase, má však i ryze praktickou příčinu a nesouvisí to pouze se zájmem nabídnout kvalitní produkt. „Hlavní důvod, proč se tak v gastronomii děje, je rychlost zpracování. Mražené maso musíte nechat rozmrazit a to chvíli trvá,“ vysvětluje Volf.

Celkově tak je mezi restauratéry vyšší zájem o dražší suroviny, poptávka se však liší podnik od podniku. I přes tažení šéfkuchaře Zdeňka Pohlreicha proti polotovarům roste mezi českými restauratéry poptávka po mražených hotovkách, jejichž spotřeba byla podle Volfa v Česku historicky nižší než v zahraničí.

„U nás dřív byla tendence postavená proti mraženým potravinám, už se ale prodeje mražených hotových jídel vyrovnávají se světem. Mražené své místo na trhu má, a to nejen u průměrných, ale i v kvalitních restauracích. Udělat si šest porcí smaženého eidamu určitě není pro restauraci problém, ale udělat jich sto a navíc k tomu rychle, to je důvod, proč prodeje mražených potravin celkově neklesají,“ vysvětluje Volf.

Označení rozpeky nezastavilo

Předpřipravené polotovary hrají stále významnější roli také v maloobchodě. Především v pekařském sortimentu, tedy odvětví, které kvůli omezené době trvanlivosti doposud jako jedno z mála odolávalo dovozům, znamenajícím silnou konkurenci. Stále větší podíl ukusují tradiční pekařině zmražené polotovary dopečené přímo v prodejně.

Přitom tradiční pekaři před třemi lety vytáhli do boje proti rozpekům. Prosadili si povinnost tyto výrobky v prodejnách speciálně označovat a zároveň zveřejnili studie, podle kterých vydrží běžné pečivo déle čerstvé než rozpékané, což zákazníky na čas odradilo.

Bidvest, který rozpékané pečivo vyrábí pod značkou Bagetier ve své továrně v Opavě, a sortiment doplňuje exportem z dalších evropských zemí, tak nejdřív zaznamenal prudký pokles poptávky. Situace se však po půl roce vrátila na původní úroveň a dnes celá kategorie zase roste.

„Objemy jsou obrovské,“ říká Volf. Pro obchodníky totiž mají rozpeky řadu výhod. Zboží v regálech mohou kdykoliv doplnit bez rizika, že jim zůstanou prošlé v prodejně. Zároveň jim umožňuje mít v nabídce i málo poptávané typy pečiva.

A cedulka „ze zmrazeného polotovaru“ evidentně většině spotřebitelů po původním odmítnutí už vůbec nevadí.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.