Banka v takovém případě poskytne žádanou částku a nezajímá se o to, na co ji člověk využije. Jestliže má klient banky jasno v tom, na jaké zboží nebo službu peníze použije, je výhodnější zažádat o účelově vázaný úvěr.
Proč? Za prvé, nemusí nosit mezi bankou a obchodem kufříky plné bankovek. Úhrada za zboží se totiž převádí bezhotovostně z účtu na účet. Za druhé, úroky bývají v těchto případech přibližně o jeden až dva a půl procentního bodu nižší.
V každém případě musí zájemce požádat o úvěr včas. Sjednávat půjčku by měl začít nejlépe několik týdnů předem. Nižší částky lze někdy po dodání potřebných dokumentů klientem získat na počkání, ale někdy se musí čekat třeba týden.
A několik dní může trvat i sepsání a potvrzení bankou vyžadovaných dokumentů. Lepší situace je u některých nově zaváděných služeb. Například klienti České spořitelny mohou u vybraných obchodníků využít službu Sporoservis.
Ta umožňuje vyřízení spotřebitelského úvěru během patnácti minut přímo v obchodě. A kolik za spotřebitelský úvěr člověk zaplatí? Jednorázový poplatek činí několik set až několik tisíc korun - podle banky a výše úvěru.
Za vedení úvěrového účtu si banky účtují řádově několik desítek korun měsíčně. Výše úroků účelově vázaných úvěrů dosahuje zhruba deseti až třinácti procent za rok.
V případě úvěrů, které nejsou účelově vázány, a které tedy může klient využít na úhradu jakéhokoli výdaje, jsou úroky vyšší - přibližně dvanáct až devatenáct procent za rok. Výhodou však v obou případech je, že člověk nemusí čekat, než si potřebnou částku na nákupy našetří.