"V obchodech Tesco letos začnou vánoční výprodeje ve středu 26. prosince. V první vlně výprodejů si lidé budou moci koupit výrobky se slevou v rozmezí 25 až 50 procent," řekla Lucie Turnovská ze společnosti Tesco Stores ČR.
Padesátiprocentní slevy se budou vztahovat na kosmetiku, doplňky do domácnosti a vánoční dekorace. Za poloviční cenu si pak lidé budou moci koupit také oblečení a vybranou elektroniku.
"Slevy ve výši 25 procent se budou týkat hraček a cukrovinek," dodala Turnovská.
Oblečení levnější až o 70 procent začnou příští týden na Štěpána prodávat také obchody Marks & Spencer. "Výprodej zahájíme v prodejnách, které budou v tento den otevřené. V ostatních našich obchodech začne výprodej hned první pracovní den po vánočních svátcích," řekla mluvčí obchodů Marks & Spencer Renata Fišerová.
Hlavní výprodeje začnou v lednu
Příští týden v pátek propuknou slevy v obchodech s módou C&A. "Vybrané zboží z podzimní a zimní kolekce zlevníme o 30 až 50 procent," uvedla mluvčí sítě obchodů C&A Hana Raková.
Hlavní vlnu výprodejů pak obchodníci plánují na leden. Někteří slibují ještě výraznější slevy. "Budou činit až 70 procent," podotkla Raková.
"Výprodeje zahajujeme na začátku ledna. Budou se týkat sportovního vybavení, textilu a domácích potřeb. Slevy dosáhnou až 40 procent. V lednu také připravujeme již tradiční noční výprodej v prodejnách Hypernova, při kterém budeme nabízet nepotravinářské zboží se slevou až 80 procent, " uvedl pro iDNES.cz mluvčí Aholdu Libor Kytýr.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Obchodníci se ale právě díky výprodejům mohou podle analytika Next Finance Vladimíra Pikory těšit na slušné tržby i v lednu, kdy hodně lidí bude navíc utrácet peníze či předplacené poukázky, které najdou pod vánočním stromkem.
Na výprodeje dohlížejí inspektoři
"Vzhledem k tomu, že slevy budou často až 70 procent a výjimečně až neuvěřitelných 90 procent, budou se mít zákazníci na co těšit. Předvánoční marže nejsou totiž nízké," podotkl Pikora.
Česká obchodní inspekce každoročně kontroluje, zda obchodníci při velkých výprodejích například správně vyčíslují a účtují slevy, zda nešidí zákazníky a dodržují i správné značení prodávaných výrobků.
Podmínky pro výprodeje loni zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit počátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě musejí mít prodejci dostatek zboží na skladě, nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele nyní hrozí pokuta až 50 milionů korun.