O vrácení peněz za výrobek, který lze opravit, rozhoduje prodejce

Jana Dostálová z Příbrami si koupila koženou peněženku, která se asi po týdnu používání rozlepila.
Jana Dostálová z Příbrami si koupila koženou peněženku, která se asi po týdnu používání rozlepila. Šla ji reklamovat, ale v prodejně jí nechtěli vrátit zpět peníze, neboť prý peněženku opraví. Alena Dostálová chtěla vědět, zda ještě platí zásada, že do osmi dnů od nákupu může zákazník zboží vrátit a požadovat vrácení peněz, či zda musí s opravou souhlasit.

Takzvané "osmidenky" vyplývaly z provozních řádů některých dřívějších státních podniků. Žádný obecně závazný právní předpis však dnes tuto povinnost prodejci neukládá. Podmínky, za kterých má zákazník právo na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz, upravuje občanský zákoník. V ostatních případech je výhradně na prodejci, zda reklamované zboží přijme od zákazníka zpět a vrátí mu peníze. V případě Aleny Dostálové záleží na charakteru vady. Jestliže ji lze opravit, má zákaznice právo pouze na to, aby peněženku v prodejně bezplatně, včas a řádně opravili.

Občanský zákoník, § 622: Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna. Prodávající je povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Nebyla-li věc ještě použita, může kupující namísto odstranění vady požadovat výměnu věci, nebo týká-li se vada jen součásti věci, výměnu součásti. Prodávající může vždy namísto odstranění vady vyměnit vadnou věc za bezvadnou.