Z třinácti pokrmů, které testovala desetičlenná porota složená z šéfkuchařů, studentů a pedagogů hotelové školy a gastronomických redaktorů, si osm vysloužilo horší známku než trojku. To není nejlepší vysvědčení pro výrobce hotových jídel.
To nejlepší
Přesto test, který měl posoudit, zda je svíčková skutečně svíčkovou a guláš gulášem, ukázal, že ohřátá jídla mohou být dobrá. Ale jen v tom případě, když výrobce přemýšlí víc o tom, aby pokrm zákazníkům chutnal, než jak ho pořídit co nejlevněji. Takové byly mezi třinácti hodnocenými jen tři výrobky. U poroty jednoznačně zvítězil hovězí guláš s knedlíkem Tesco. Po ohřátí vypadal stejně dobře jako na obale. A dobře i chutnal. "Omáčka chutná, knedlíky dobré, maso měkké, i když trochu suché... Nejlepší z toho, co jsme ochutnali," prohlásil po degustaci šéfkuchař hotelu Carlo IV. Tomáš Petráň.
Chcete znát podrobné výsledky testu? Klikněte ZDE. |
Místo omáčky pudink
Za nejhorší všichni shodně považovali svíčkovou s knedlíkem Brick. Především kvůli omáčce, která vzhledem připomínala pudink, třásla se jako sulc a k chuti svíčkové měla hodně daleko. "Nevýrazná chuť, strašné, nevzhledné, jediné plus je měkké maso," napsal do protokolu Karel Hynek z hotelu Paříž. Hodně chemickou chuť měli i boloňské lasagně Heli Bistro.
Víc záporů než kladů
Nesprávná receptura, nevhodné koření a špatná příprava. Tak by se daly shrnout největší výhrady odborníků k předloženým jídlům. A špatné návody k použití. Když kuchařka v kuchyni hotelové školy postupovala podle pokynů výrobců, nedopadlo to v mnoha případech dobře - pokrmy byly studené. Proč je v kung pao kari? Proč je v guláši vařené maso? Proč tolik koření? Proč sterilizovaná zelenina? Proč jsou omáčky tak rosolovité? To jsou jen některé z otázek, nad kterými se kuchaři profesionálové podivovali. Na straně kladů byla velikost porcí, měkké maso a knedlíky. Ty se výrobcům daří lépe než rýže.
Obaly často klamou
Jak chutnalo expertům? Všechna hodnocení naleznete ZDE. |
Na obale vypadal pokrm hodně lákavě, skutečnost však zklamala. Kuchař to přehnal s bazalkou, a tak byla kuřecí směs hořká. Největší rozdíl mezi obalem a skutečností byl u Ďábelského kotlíku - na obale jsou špagety, uvnitř vřetýnka. Výrobce zřejmě používá stejné obaly pro všechna těstovinová jídla. Ale co horšího, ďábelského v kotlíku nebylo vůbec nic. "Pokrm není ani trochu ostrý, ba naopak, má nevýraznou chuť. Je to obyčejný ohřátý těstovinový salát bez chuti," říká Anna Kučerová z časopisu Vlasta.
Hotovky se přesunuly z hospod do obchodů
Pohodlná příprava a cena nižší než v restauraci. To jsou argumenty, které mluví pro chlazená hotová jídla. Koupit si v obchodě guláš s knedlíkem nebo kuře kung pao, doma dát na chvilku do mikrovlnky a rovnou sníst. To je lákadlo pro mnohé uspěchané strávníky, nebo méně šikovné kuchaře, kteří si sami nevaří. Jisté je, že zájem o chlazená hotová jídla stoupá. Pro výrobce těchto pokrmů nastávají zlaté časy. Pokud však chtějí u zákazníků uspět, budou se muset ještě hodně učit. Nedostatků odhalil test víc než předností.