Obama chce během příštích šesti let za 50 miliard dolarů (cca 960 miliard korun) podpořit americkou ekonomiku obnovou železnic, silnic a letištních ranvejí. Půjde o první z několika kroků na podporu ekonomiky, jež chce Obama tento týden oznámit.
Obama chce během příštích šesti let utratit zhruba 960 miliard korun za opravy silnic, železnic a ranvejí. |
Dalším opatřením bude podle listu Wall Street Journal návrh daňových úlev těm společnostem, jež vykážou, že investují prostředky do vývoje a výzkumu.
Tento návrh by měl prezident zveřejnit zítra při své návštěvě Clevelandu v americkém státě Ohio.
Státní pokladna přijde až o 100 miliard
Daňové úlevy by měly platit deset let a dle listu by mohly státní kasu stát až 100 miliard dolarů. Na rozdíl od infrastrukturních staveb, které by měly řešit nezaměstnanost krátkodobě, by podpora výzkumu a vývoje mohla pomoci tvorbě pracovních míst dlouhodobě.
"Všichni byznysmeni budou daňové zvýhodnění vývoje podporovat, Obama však bude muset sáhnout na jiné firemní daňové výjimky, aby tuto podporu mohl zaplatit," uvedl Mark Zandi, hlavní ekonom analytické divize ratingové firmy Moody's.
Ekonomové nemají jednotný názor na to, zda jsou třeba další podpůrné kroky, všichni se však shodují, že by bylo velmi nebezpečné rušit jakákoli podpůrná opatření, nebo dokonce zvedat daně.
Republikáni chtějí úspory a nezvedat daně
Obama se bude v následujících několika týdnech snažit přesvědčit americké voliče, že jeho recepty na podporu ekonomiky jsou lepší než kroky navrhované opozičními republikány.
Ti nicméně tvrdí, že Obamův rozsáhlý stimulus pro hospodářství ve výši 787 miliard dolarů obsažený v zákoně na obnovu ekonomiky nepřinesl slibovaná pracovní místa. Zároveň požadují, aby prezident nezvyšoval daně a navrhl rozpočtové úspory.
Bílý dům jejich kritiku odmítá s tím, že balíček zabránil ještě větším problémům ekonomiky a že republikánské postupy jsou tím, co hospodářství do potíží dostalo.